Γ.Δ.
1448.86 -0,25%
ACAG
-2,05%
5.72
BOCHGR
-0,44%
4.52
CENER
+2,09%
9.3
CNLCAP
-0,69%
7.2
DIMAND
+2,30%
8
NOVAL
+0,66%
2.3
OPTIMA
+1,75%
12.78
TITC
+1,01%
40
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,74%
1.52
ΑΒΕ
-2,45%
0.438
ΑΔΜΗΕ
-0,38%
2.59
ΑΚΡΙΤ
+2,17%
0.705
ΑΛΜΥ
0,00%
4.56
ΑΛΦΑ
-0,22%
1.576
ΑΝΔΡΟ
-1,25%
6.32
ΑΡΑΙΓ
+0,10%
10.08
ΑΣΚΟ
-0,71%
2.81
ΑΣΤΑΚ
-1,96%
7
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-1,19%
0.662
ΑΤΤΙΚΑ
+1,83%
2.23
ΒΙΟ
+1,14%
5.33
ΒΙΟΚΑ
+1,34%
1.89
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.6
ΒΙΟΤ
0,00%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
-0,72%
1.38
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,21%
18.42
ΔΑΑ
-0,33%
7.974
ΔΑΙΟΣ
-1,68%
3.52
ΔΕΗ
+2,33%
11.87
ΔΟΜΙΚ
+1,08%
2.8
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,65%
0.306
ΕΒΡΟΦ
-1,99%
1.72
ΕΕΕ
+1,37%
32.62
ΕΚΤΕΡ
+4,00%
1.82
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+2,29%
2.23
ΕΛΛ
+2,07%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,65%
1.97
ΕΛΠΕ
-1,58%
7.185
ΕΛΣΤΡ
-2,88%
2.02
ΕΛΤΟΝ
-0,22%
1.852
ΕΛΧΑ
-0,53%
1.87
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+0,84%
1.195
ΕΤΕ
-3,16%
7.592
ΕΥΑΠΣ
+2,18%
3.28
ΕΥΔΑΠ
+1,03%
5.86
ΕΥΡΩΒ
-1,16%
2.224
ΕΧΑΕ
+1,12%
4.52
ΙΑΤΡ
+0,33%
1.505
ΙΚΤΙΝ
+0,60%
0.336
ΙΛΥΔΑ
+0,25%
1.98
ΙΝΚΑΤ
+1,24%
4.89
ΙΝΛΙΦ
-1,05%
4.7
ΙΝΛΟΤ
+2,20%
1.02
ΙΝΤΕΚ
+0,68%
5.9
ΙΝΤΕΡΚΟ
+3,25%
2.54
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,70%
2.84
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
-0,83%
1.2
ΚΕΠΕΝ
-8,11%
2.04
ΚΛΜ
-2,33%
1.465
ΚΟΡΔΕ
-0,70%
0.426
ΚΟΥΑΛ
+0,51%
1.186
ΚΟΥΕΣ
-0,34%
5.84
ΚΡΙ
-2,61%
14.95
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
+0,40%
0.994
ΛΑΒΙ
+3,12%
0.76
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.16
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.52
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
0,00%
3.99
ΜΕΝΤΙ
+1,90%
2.15
ΜΕΡΚΟ
-5,00%
38
ΜΙΓ
-0,53%
2.84
ΜΙΝ
+1,21%
0.5
ΜΟΗ
-1,95%
20.16
ΜΟΝΤΑ
+3,65%
3.69
ΜΟΤΟ
0,00%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,08%
25.16
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.75
ΜΠΡΙΚ
+0,46%
2.17
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
-0,66%
33.18
ΝΑΚΑΣ
+1,42%
2.86
ΝΑΥΠ
-1,70%
0.808
ΞΥΛΚ
-0,74%
0.269
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
-0,45%
21.9
ΟΛΠ
+1,00%
30.35
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.34
ΟΠΑΠ
-1,21%
15.5
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,75%
0.812
ΟΤΕ
-0,88%
14.72
ΟΤΟΕΛ
-0,97%
10.26
ΠΑΙΡ
0,00%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-0,95%
3.854
ΠΕΡΦ
+0,37%
5.41
ΠΕΤΡΟ
+0,49%
8.28
ΠΛΑΘ
+0,51%
3.94
ΠΛΑΚΡ
-4,76%
14
ΠΡΔ
+8,00%
0.27
ΠΡΕΜΙΑ
+6,34%
1.274
ΠΡΟΝΤΕΑ
+3,82%
6.8
ΠΡΟΦ
-0,38%
5.22
ΡΕΒΟΙΛ
+2,34%
1.75
ΣΑΡ
+1,49%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+0,63%
1.585
ΣΠΕΙΣ
-0,67%
5.9
ΣΠΙ
-3,08%
0.504
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
-0,15%
19.99
ΤΖΚΑ
+1,69%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,49%
1.628
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.1
ΦΡΙΓΟ
-1,74%
0.226
ΦΡΛΚ
+0,95%
3.735
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.6

Αντιδρούν οι επενδυτές για το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Μυκόνου

Ιδιαίτερα έντονες αντιδράσεις έχει προκαλέσει το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Μυκόνου, το οποίο παρουσιάστηκε από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τις προηγούμενες ημέρες. Από τη μία οι επενδυτές, οι οποίοι έχουν στα σκαριά τουριστικά projects εκατομμυρίων, υποστηρίζουν ότι με το ειδικό πολεοδομικό επιβραβεύεται η παρανομία και μπλοκάρονται οι πραγματικές επενδύσεις. Από την άλλη οι κάτοικοι μαζί με τη δημοτική αρχή της Μυκόνου, ισχυρίζονται ότι με το εν λόγω σχέδιο αφαιρείται γη από τους ντόπιους. Την ώρα που στελέχη της κυβέρνησης υπεραμύνονται του νέου ειδικού πολεοδομικού σχεδίου, τονίζοντας ότι έως το 2027-2028 το αργότερο ολόκληρη η χώρα θα έχει χρήσεις γης και ότι σε νησιά, όπως η Μύκονος, αρχίζει να μειώνεται πλέον η δυνατότητά τους να υποδέχονται νέες επενδύσεις.

Στο πλαίσιο αυτό, μία από τις βασικές αλλαγές του ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου της Μύκονου, το οποίο έχει ξεσηκώσει ντόπιους και τοπική αυτοδιοίκηση, αφορά την αύξηση της ελάχιστης αρτιότητας για τις κατοικίες από τα 4 στα 8 στρέμματα και για τουριστικές εγκαταστάσεις από τα 10 στα 30 στρέμματα. Την αγανάκτησή τους, ωστόσο, εκφράζουν και οι επενδυτές, για το γεγονός ότι το νέο σχέδιο προβλέπει ότι η ανάπτυξη τουριστικών καταλυμάτων εντός των τουριστικών ζωνών θα είναι δυνατή μόνο μετά την ολοκλήρωση των απαραίτητων έργων υποδομής με χρονικό ορίζοντα πενταετίας, δηλαδή έργων ύδρευσης (αφαλατώσεις-δίκτυα), αποχέτευσης και διαχείρισης αποβλήτων, οδοποιίας, θέσεων στάθμευσης, καθώς και έργων δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας. Ακόμη, ο συντελεστής δόμησης για τουριστικά καταλύματα μειώνεται από 0,15 σε 0,12 (στην τουριστική ζώνη, αντιστοιχώντας σε 150 κλίνες), έως 0,10 (στις υπόλοιπες ζώνες, αντιστοιχώντας σε 50 κλίνες).

Μπακογιάννης: «Στη Μύκονο συγκρούονται τα ιδιωτικά με τα δημόσια συμφέροντα»

Τις αντιδράσεις που πυροδότησε η παρουσίαση του νέου ειδικού πολεοδομικού της Μυκόνου σχολίασε ο γενικός γραμματέας Χωροταξίας, Ευθύμης Μπακογιάννης, στο πλαίσιο του Συνέδριου του Πανεπιστημίου Πειραιώς με θέμα «Τουρισμός Αξίας για την επόμενη ημέρα». Ο κ. Μπακογιάννης επισήμανε ιδιαίτερα τη στάση που είχε η τοπική κοινωνία στον χωρικό σχεδιασμό και στην προσπάθεια να μπει μια τάξη στις χρήσεις γης στο νησί. Συγκεκριμένα, όπως τόνισε ο ίδιος: «Έχει πολύ ενδιαφέρον να δει κάποιος τη σύγκρουση μεταξύ ιδιωτικού και δημοσίου συμφέροντος. Όταν προτάθηκαν μεγαλύτερες αρτιότητες, έγινε χαμός από τους ντόπιους. Στη χωροταξία κάθε γραμμή που τραβάς έχει οικονομική επίπτωση».

Για τις μεγάλες επενδύσεις οι οποίες έχουν μπλοκαριστεί ο γενικός γραμματέας Χωροταξίας τόνισε το εξής: «Η Μύκονος είναι σε φάση αναστολής οικοδομικών εργασιών, όταν λοιπόν δεν μπορεί μια επιχείρηση να χτίσει μία κατοικία, δεν μπορείς να δώσεις άδεια για μια μονάδα 150 κλινών που κοστίζει 100 εκατ. ευρώ, την ώρα που ήδη υπάρχει ζήτημα αποδοχής των επενδύσεων από τις τοπικές κοινωνίες».

Σε ό,τι αφορά τα απαραίτητα έργα υποδομής που θα υλοποιηθούν σε χρονικό ορίζοντα πενταετίας, ο κ. Μπακογιάννης υποστήριξε το εξής: «Ανάλογα με τη χρονική στιγμή που αποφασίζεται από τη διοίκηση να ασκήσει μια χωροταξική πολιτική, εκείνη τη στιγμή ο υπουργός έχει την εξουσιοδότηση να παγώσει τον χρόνο, ώστε να κάνει τον σχεδιασμό που θα κρίνει με δείκτες ποιες είναι οι υποδομές που έχουν σημαντικό πρόβλημα στη λειτουργία ενός προορισμού. Να δει κατά πόσο υπάρχει δυνατότητα αύξησης της χωρητικότητας της δόμησης ή ενδεχομένως να δει ποιες υποδομές χρειάζονται. Να εξετάσει δηλαδή αν απαιτείται να γίνουν δύο μονάδες αφαλάτωσης ή ένα βιολογικός, που όταν κατασκευάζονται βελτιώνουν τη φέρουσα ικανότητα. Για να βελτιωθεί, όμως, ο δείκτης της φέρουσας ικανότητας στη δόμηση ή πρέπει να γκρεμίσεις ή να επεκτείνεις τον χώρο, που σε ένα νησί δεν γίνεται». Τέλος, υποστήριξε ότι νησιά όπως η Μύκονος, η Σαντορίνη, η Πάρος,η  Ρόδος και η Τήνος αρχίζουν να «κλειδώνουν όσον αφορά τη δυνατότητα υποδοχής επενδύσεων».

Οι εξηγήσεις των κυβερνητικών στελεχών για το ειδικό πολεοδομικό σχέδιο δεν βρήκαν ιδιαίτερα σύμφωνους μερικούς από τους πιο ισχυρούς επενδυτές της περιοχής, οι οποίοι λόγω των νέων αλλαγών βλέπουν ότι τα έργα τους κινδυνεύουν να καθυστερήσουν και άλλο.

Δεληκανάκης: «Mε το ειδικό πολεοδομικό επιβραβεύουμε την παρανομία»

Το ότι το κράτος δεν έδρασε άμεσα και άφησε την παράνομη δόμηση στη Μύκονο να είναι σχεδόν ίση με τη νόμιμη σχολίασε μεταξύ άλλων στο συνέδριο ο Γιάννης Δελικανάκης, founding partner της εταιρείας Southrock Asset Management. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον ίδιο: «Ο βασικός ρόλος του κράτους είναι να υλοποιεί έργα υποδομής, εκτός από το να σχεδιάζει ή να νομοθετεί. Τι έκανε το κράτος όταν έβλεπε την ανάπτυξη της Μυκόνου ή της Σαντορίνης;  Η Μύκονος είναι στο 53% αδόμητη και είναι κόκκινη επειδή το κράτος δεν έκανε τα απαραίτητα έργα υποδομής». Για τους υπολογισμούς που έκανε η κυβέρνηση, ότι στη Δημοτική Κοινότητα Μυκονίων αντιστοιχούν 111 τ.μ. κτιρίων σε κάθε μόνιμο κάτοικο, τα οποία ανεβαίνουν στα 198 τ.μ./κάτοικο αν συνυπολογιστεί η αυθαίρετη δόμηση, ενώ στην Ανω Μερά 119,2 τ.μ./κάτοικο, που ανεβαίνουν στα 184,6 τ.μ. αν συνυπολογιστούν τα αυθαίρετα, ο κ. Δεληκανάκης σχολίασε το εξής: «Έρχεται το πολεοδομικό της Μυκόνου και διαιρεί τα τετραγωνικά με τους κατοίκους και ρωτώ, ο κάτοικος Μυκόνου έχει την ίδια προσδοκία ζωής με εκείνον της Κάσου; Δεν περιμένει μεγαλύτερη επιβάρυνση από τον τουρισμό; Έχουμε λοιπόν σήμερα έλλειψη έργων υποδομής και καμία σωστή αποτύπωση των στοιχείων».

Για τα έργα υποδομής που θα χρειαστούν πέντε χρόνια, ο ίδιος επισήμανε το εξής: «Eίμαστε επενδυτές που επενδύσαμε πριν από την απαγόρευση έκδοσης αδειών, επενδύσαμε με ένα α’ θεσμικό πλαίσιο, και έρχεται τώρα το κράτος και λέει κακώς επενδύσατε, θέλω 5 χρόνια να σκεφτώ τι να κάνω, εσείς περιμένετε. Το 2022 είχαμε απαγόρευση και δίπλα μας χτίζονταν κανονικά κατοικίες, οι οποίες πήραν ρεύμα, συνδέθηκαν και θα πουληθούν. Ερχόμαστε λοιπόν με το ειδικό πολεοδομικό και επιβραβεύουμε την παρανομία και οι παράνομοι δεν θα έχουν τον ανταγωνισμό των νόμιμων για όσα χρόνια το κράτος σχεδιάζει, δηλαδή για τα επόμενα 5 χρόνια». Κλείνοντας, ο κ. Δεληκανάκης τόνισε ότι «είναι απαραίτητο να υπάρχουν μεταβατικές διατάξεις. Δεν μπορεί το κράτος να λέει τραβάω μια γραμμή και από αύριο η αρτιότητα από 4 πάει στα 8 στρέμματα. Αν δεν γίνει αυτό, θα ανακόψουμε ένα κύμα επενδύσεων στον τουρισμό, που αυτήν τη στιγμή υπάρχει λόγω της οικονομίας, και όταν θα είμαστε εμείς έτοιμοι, δεν θα έχουμε επενδυτές. Χρειάζονται μεταβατικές διατάξεις, που θα προτεραιοποιήσουν τις επενδύσεις».

Η τριπλή επένδυση της Southrock στη Μύκονο

Υπενθυμίζεται ότι η Southrock έχει ανακοινώσει τρία έργα στο «νησί των ανέμων». Συγκεκριμένα, το πρώτο στον Φωκό πρόκειται για ημιτελές συγκρότημα κατοικιών σε έκταση 60 στρεμμάτων, σε απόσταση 12 χιλιομέτρων από το λιμάνι, όπου ανασχεδιάζονται 11 βίλες. Αντίστοιχα, στην περίπτωση του Άγιου Ιωάννη στις δύο εκτάσεις συνολικής επιφάνειας 8 στρεμμάτων θα ανακαινισθεί ένα συγκρότημα 7 βιλών με ιδιωτικές πισίνες και κήπους, το οποίο θα αποκτήσει υπερπολυτελή χαρακτήρα. Το μεγαλύτερο, ωστόσο, project της εταιρείας αφορά τη δημιουργία πολυτελούς ξενοδοχείου 5*, συνολικής δυναμικότητας 40 δωματίων-82 κλινών και 12 τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών στο Αγράρι.

Χρυσικός: «Δεν θα επένδυα ξανά στη Μύκονο»

Την πεποίθησή του ότι δεν θα προχωρήσει άλλες επενδύσεις στη Μύκονο εξέφρασε με τη σειρά του και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Grivalia Hospitality, Γεώργιος Χρυσικός. Σύμφωνα με τον ίδιο: «Το Project Blue, που είναι σε συνεργασία με τη Mandarin Oriental στη Μύκονο, έχει δρομολογηθεί από το 2018 και είμαστε στο 2024, χωρίς σημαντικές εξελίξεις. Πρέπει να καταλάβουμε ότι επενδυτές δεν ήρθαν στην Ελλάδα για φιλανθρωπία, ξέρουν το ρίσκο και το πλαίσιο που διέπει τις τουριστικές επενδύσεις και περιμένουν μια απόδοση. Το Α και το Ω είναι ο χρόνος, το να αγοράσουμε μια έκταση 100 εκατ. ευρώ και στην 5ετία να μην έχουμε καν άδεια, αυτό ανατρέπει τον σχεδιασμό κι η απόδοση που περιμένει ο επενδυτής πάει στον βρόντο. Δεν θέλουμε ειδικούς όρους».

Για τον λόγο που η Μύκονος πλέον έχει φτάσει στα όριά της, ο ίδιος υποστήριξε το εξής: «Το νησί είναι κόκκινο επειδή έχει αφεθεί στην αυθαίρετη δόμηση». Ο Χρυσικός, μάλιστα, απευθύνθηκε στα κυβερνητικά στελέχη, ρωτώντας τους «πόσα τετραγωνικά αυθαιρέτων φτιάχτηκαν μετά το 2012; Θα ήθελα να γνωρίζω, πόσα τ.μ. έχουν κατασκευαστεί την τελευταία 5ετία και 6ετία;». Τέλος, πρόσθεσε ότι «αυτό που βλέπουμε ότι λείπει είναι ο στρατηγικός σχεδιασμός για τον τουρισμό. Η Ελλάδα πρέπει να στραφεί στον ποιοτικό τουρισμό».

Δήμαρχος Μυκόνου: «H γη αφαιρείται από τους ντόπιους»

Έντονη δυσαρέσκεια υπάρχει και σε τοπικό επίπεδο, με τον δήμαρχο της Μυκόνου, Χρήστο Βερώνη, μετά την παρουσίαση του ειδικού σχεδίου να ισχυρίζεται ότι «η γη αφαιρείται από τους ντόπιους, με την πρόβλεψη ότι μπορείς να χτίζεις στα 8 στρέμματα, και τελικά προσφέρεται φθηνά στους ξένους». Σύμφωνα με τον δήμαρχο, «οι ντόπιοι ξενοδόχοι δυσκολεύονται ολοένα και περισσότερο να ανταγωνιστούν επενδυτές με τεράστια ρευστότητα που προσελκύονται στο νησί -συχνά με κεφάλαια άδηλης προέλευσης. Οι νέες ρυθμίσεις θα ευνοήσουν τους “ξένους”». Πάντως, ακόμα και ο δήμαρχος αναγνώρισε ότι κάποιες από τις προτάσεις του Σχεδίου, όπως εκείνες της διαχείρισης του κυκλοφοριακού, «είναι χρήσιμες».

Διαβάστε επίσης

Ταμείο Ανάκαμψης: Ο Μάρτιος του 2025 ορόσημο για τα ψηφιακά έργα

Πέντε ποτά διασήμων που αξίζουν κάθε ευρώ σας

LNG: Γιατί συμφέρει ως καύσιμο στις μεταφορές και στη βιομηχανία

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!