THEPOWERGAME
Ο δεύτερος πιο σημαντικός τομέας μετά τον τουρισμό είναι πλέον τα logistics, καθώς εισφέρουν στο ΑΕΠ συνολική αξία ύψους 23,8 δισ. ευρώ. Με την Ελλάδα μάλιστα να κατέχει τη 19η θέση στην κατάταξη αποτελεσματικότητας στα logistics της Παγκόσμιας Τράπεζας. Την ώρα που το επόμενο διάστημα τόσο σε Αθήνα όσο και Θεσσαλονίκη προγραμματίζονται επενδύσεις άνω του 1 δισ. ευρώ, οι οποίες ωστόσο θα πρέπει να ξεπεράσουν τις παθογένειες που έχει η χώρα στο εν λόγω τομέα.
Ένα από τα μεγαλύτερα έργα logistics που είναι στα σκαριά είναι αυτό που θα υλοποιηθεί στο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου στη Δυτική Θεσσαλονίκη, μια επένδυση που αναμένεται να ξεπεράσει τα 300 εκατ. ευρώ. Στις 16 Δεκεμβρίου αναμένεται να υποβληθούν οι φάκελοι εκδήλωσης ενδιαφέροντος. Είναι η δεύτερη παράταση που δίδεται στην αξιοποίηση του Στρατοπέδου Γκόνου, η πρώτη παράταση ήταν επίσης διάρκειας ενός μηνός, αφού η υποβολή είχε προγραμματιστεί αρχικά να γίνει στις 15 Οκτωβρίου 2024. Πάντως, το ενδιαφέρον παραμένει μεγάλο, αφού μεταξύ των διεκδικητών συγκαταλέγεται και ο ΟΛΘ.
Με απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού εγκρίθηκε, κατά πλειοψηφία, η σύσταση κοινής επιχείρησης μεταξύ της Hellenic Train και της Damco Energy, υπό συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις. Η νέα αυτή επιχείρηση θα αναλάβει τη διαχείριση του εμπορευματικού σταθμού Θριάσιο ΙΙ, με στόχο την προώθηση συνδυασμένων μεταφορών οδικών και σιδηροδρομικών φορτίων, προσφέροντας δυνατότητες που αναμένεται να αυξήσουν τον όγκο των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών στη χώρα.
Υπενθυμίζεται ότι το εν λόγω σχήμα θα δημιουργήσει συγκεκριμένα ένα ολοκληρωμένο Logistics Park. Πρόκειται για το δεύτερο μεγαλύτερο ακίνητο στην περιοχή της Αττικής, πίσω μόνο από το αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος. Είναι έκτασης περίπου 1.450 στρεμμάτων, κυριότητας ΟΣΕ, στο οποίο έχουν κατασκευασθεί και υφίστανται σιδηροδρομικές υποδομές, οδοί πρόσβασης, σιδηροδρομικός σταθμός διαλογής, χώροι εναπόθεσης φορτίων, χώροι τελωνείου και γραφείων, καθώς και χώροι αποθήκευσης και άλλα κτίρια υποστηρικτικών υπηρεσιών
Δίπλα ακριβώς κατασκευάζεται και το Θριάσιο Ι, (Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο) το οποίο είναι υπό το σχήμα ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ-GOLDAIR. Το «Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο», με προϋπολογισμό περίπου 260 εκατομμυρίων ευρώ, αποτελεί την δεύτερη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση στην Αττική, μετά το Ελληνικό. Στη Δυτική Αττική, στον Ασπρόπυργο, πρόκειται να κατασκευασθεί το πιο σύγχρονο και περιβαλλοντικά βιώσιμο εμπορευματικό κέντρο της νοτιοανατολικής Ευρώπης, με υπερσύγχρονους αποθηκευτικούς χώρους 265.000 τ.μ.
Ολοκληρώνεται σε 18 μήνες η μεγάλη επένδυση της H.I.G. για το πράσινο Logistics Park στον Ασπρόπυργο, με τα έργα να ξεκινούν εντός των προσεχών 5 μηνών. Oι εγκαταστάσεις του μοναδικού trimodal πάρκου της χώρας θα διαθέτουν ρομποτικές αποθήκες 18 μ., που θα είναι οι πρώτες του είδους και αυτού του μεγέθους του στην Ελλάδα. Το κτίριο θα είναι LEED Gold, ενώ θα τοποθετηθούν φωτοβολταϊκά ισχύος 25 MW τόσο για ιδιοκατανάλωση όσο και για την ευρύτερη περιοχή. Επίσης, θα κατασκευαστεί γέφυρα που θα συνδέει το βόρειο και το νότιο κομμάτι του πάρκου, ώστε να μην υπάρξει κυκλοφοριακή επιβάρυνση της περιοχής.
Κυκλοφοριακή ανάσα στον Κηφισό αναμένεται να δώσει το νέο logistics center που δρομολογείται στο Δήμο Φυλής, καθώς θα μετεγκατασταθούν σε αυτό μεταφορικές εταιρείες. Σημειώνεται ότι οι εταιρείες αυτές υπολογίζεται πως χρησιμοποιούν σε καθημερινή βάση 4.000 φορτηγά με αποτέλεσμα να επιβαρύνεται η Εθνική Οδός και να επηρεάζονται και άλλες κεντρικές οδικές αρτηρίες. Μάλιστα, το έργο συνδέεται με τη Διπλή Ανάπλαση στο Βοτανικό, καθώς η μετακόμιση των εταιρειών θα απελευθερώσει μία σημαντική έκταση στον Ελαιώνα. Επιπλέον οι μεταφορικές εταιρείες θα χρηματοδοτηθούν με το ποσό των 21 εκατ. € από το Ταμείο Ανάκαμψης έτσι ώστε να μετεγκατασταθούν στη Φυλή. Στα του έργου πρόκειται για ένα project αρχικής αξίας 32 εκατ. ευρώ και οι εκτιμήσεις για τις επενδύσεις του αναδόχου θα διαμορφωθούν στο 1 δισ. ευρώ.
Πού σκοντάφτουν οι επενδύσεις logistics στην Ελλάδα
Στα εθνικά logistics υπάρχουν πολλά ανοιχτά ζητήματα, με το πιο σημαντικό να είναι η έλλειψη οργανωμένων υποδομών, η οποία οδηγεί σε σημαντική αύξηση του κόστους. Επίσης, παρά τα σημαντικά βήματα που έχουν γίνει για τη βελτίωση του θεσμικού πλαισίου σχετικά με τις αδειοδοτήσεις αποθηκών και εγκαταστάσεων logistics, εξακολουθούν να υπάρχουν προβλήματα που πρέπει να ξεπεραστούν. Ένα σημαντικό ζήτημα είναι και η έλλειψη οργανωμένου και αποτελεσματικού σιδηροδρομικού δικτύου. Μεγάλη πληγή για τον κλάδο των logistics αποτελεί επίσης και ο εξαιρετικά πεπαλαιωμένος στόλος των φορτηγών που μεταφέρουν τα εμπορεύματα, αλλά και η έλλειψη οδηγών.
Τα εμπόδια που υπάρχουν στην ανάπτυξη σήμερα των μεγάλων logistics, σχολίασε σε συνέδριο προ ημερών και ο Πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Logistics και του ΔΣ της HellenicTrain, Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος. Ο ίδιος ισχυρίστηκε πως παρατηρείται έντονη κινητικότητα στον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας και χρειάζεται πολιτική βούληση και κινητοποίηση του ιδιωτικού τομέα για να προχωρήσει η Ελλάδα στο επίπεδο της εφοδιαστικής αλυσίδας και των logistics.
«Μεγάλο πρόβλημα είναι ο σιδηρόδρομος, όπου καταγράφεται σημαντική αποεπένδυση» πρόσθεσε ο κ. Ζηλιασκόπουλος και συνέχισε λέγοντας πως «το νέο παραγωγικό μοντέλο της χώρας απαιτεί τη συνδεσιμότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας και στο πλαίσιο αυτό χρειαζόμαστε οργανωμένους υποδοχείς logistics που η Ελλάδα δεν έχει και αυτή τη στιγμή δημιουργούνται έξι στη χώρα. Οι οργανωμένοι υποδοχείς logistics θα είναι καταλύτες για το νέο παραγωγικό μοντέλο».
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, πρόσφατα παρουσίασε στο 25ο Πανελλήνιο Συνέδριο Εφοδιαστικής Αλυσίδας τρεις δέσμες παρεμβάσεων με στόχο την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του συστήματος εμπορευματικών μεταφορών και logistics. Στην εκδήλωση, που διοργάνωσε η Ελληνική Εταιρεία Logistics, ο κ. Σταϊκούρας ανέλυσε τις πρωτοβουλίες του Υπουργείου για την αναβάθμιση του τομέα, υπογραμμίζοντας ότι «οι νέες προκλήσεις που ανακύπτουν από το διαρκώς μεταβαλλόμενο οικονομικό, κοινωνικό και πολιτικό περιβάλλον θέτουν τον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας στο επίκεντρο των εξελίξεων».
Η πρώτη δέσμη παρεμβάσεων περιλαμβάνει την ανάπτυξη πολυτροπικών εμπορευματικών τερματικών σταθμών σε κομβικά σημεία, όπως οι λιμένες και τα αστικά κέντρα ενοποίησης της εφοδιαστικής αλυσίδας, δίνοντας έμφαση στην ενίσχυση του ρόλου του σιδηρόδρομου και στη σύνδεσή του με τα εμπορικά λιμάνια της χώρας. Η δεύτερη αφορά την εισαγωγή νέων τεχνολογιών που επιτρέπουν την ανταλλαγή πληροφοριών μέσω ανοικτών και διαλειτουργικών συστημάτων, τόσο εντός της υποδομής όσο και μεταξύ των διαφόρων τρόπων μεταφοράς, εξασφαλίζοντας έτσι μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και διαφάνεια στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Η τρίτη δέσμη επικεντρώνεται στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της εξωστρέφειας του τομέα μέσα από τη στροφή σε εναλλακτικά καύσιμα, όπως η ηλεκτροκίνηση, ενισχύοντας την πράσινη μετάβαση της Ελλάδας. Με τις ενέργειες αυτές, το Υπουργείο φιλοδοξεί να δώσει νέα ώθηση στον στρατηγικό τομέα των logistics, που αποτελεί κρίσιμο πυλώνα για την οικονομική ανάπτυξη και τη διεθνή θέση της χώρας.
Διαβάστε επίσης
Εκλογές ΗΠΑ 2024: Το μαύρο κουτί και οι κώδικες ασφαλείας απέναντι στη νοθεία
Εταιρικά ομόλογα: Τα 20 που μπορεί να αγοράσει κάποιος με 1.000 ευρώ
BASF: Πώς η κρίση στην παραγωγή EV χτυπά τη χημική βιομηχανία