Γ.Δ.
1480.98 +0,77%
ACAG
-1,01%
5.88
BOCHGR
-0,22%
4.59
CENER
+0,11%
9.45
CNLCAP
-2,03%
7.25
DIMAND
+1,08%
8.4
EVR
+0,67%
1.505
NOVAL
+0,65%
2.325
OPTIMA
-1,55%
12.74
TITC
-1,00%
39.8
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+8,53%
1.654
ΑΒΕ
+2,24%
0.456
ΑΔΜΗΕ
+3,69%
2.67
ΑΚΡΙΤ
-4,73%
0.705
ΑΛΜΥ
0,00%
4.555
ΑΛΦΑ
0,00%
1.617
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.44
ΑΡΑΙΓ
+0,69%
10.19
ΑΣΚΟ
+5,38%
2.94
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.38
ΑΤΕΚ
0,00%
0.462
ΑΤΡΑΣΤ
-0,92%
8.64
ΑΤΤ
+4,35%
0.72
ΑΤΤΙΚΑ
+2,74%
2.25
ΒΙΟ
+6,07%
5.77
ΒΙΟΚΑ
+3,73%
1.945
ΒΙΟΣΚ
+1,25%
1.615
ΒΙΟΤ
0,00%
0.25
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+1,82%
2.24
ΓΕΒΚΑ
+2,92%
1.41
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.48
ΔΑΑ
-0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.52
ΔΕΗ
+2,51%
12.65
ΔΟΜΙΚ
+2,14%
2.86
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,97%
0.307
ΕΒΡΟΦ
+3,87%
1.88
ΕΕΕ
-0,36%
33.2
ΕΚΤΕΡ
+1,01%
1.798
ΕΛΒΕ
+1,00%
5.05
ΕΛΙΝ
+4,29%
2.43
ΕΛΛ
+0,34%
14.65
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+4,93%
2.34
ΕΛΠΕ
+1,46%
7.67
ΕΛΣΤΡ
+3,50%
2.07
ΕΛΤΟΝ
+0,32%
1.878
ΕΛΧΑ
+6,25%
2.04
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-2,04%
1.2
ΕΤΕ
-0,16%
7.648
ΕΥΑΠΣ
+0,93%
3.25
ΕΥΔΑΠ
+0,51%
5.94
ΕΥΡΩΒ
+1,21%
2.257
ΕΧΑΕ
+2,88%
4.64
ΙΑΤΡ
+1,00%
1.52
ΙΚΤΙΝ
+7,76%
0.361
ΙΛΥΔΑ
+2,50%
2.05
ΙΝΚΑΤ
-0,82%
4.835
ΙΝΛΙΦ
-0,42%
4.69
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.048
ΙΝΤΕΚ
+1,68%
6.04
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.54
ΙΝΤΕΤ
+3,18%
1.135
ΙΝΤΚΑ
+3,52%
3.085
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
+5,42%
1.265
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.73
ΚΟΡΔΕ
+0,69%
0.438
ΚΟΥΑΛ
+4,66%
1.302
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.99
ΚΡΙ
+2,67%
15.4
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.86
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.02
ΛΑΒΙ
+2,64%
0.816
ΛΑΜΔΑ
-1,23%
7.22
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+6,67%
0.96
ΛΕΒΚ
0,00%
0.25
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
-1,23%
1.61
ΛΟΥΛΗ
+0,35%
2.88
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
0,00%
3.94
ΜΕΝΤΙ
-1,85%
2.12
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
+2,26%
2.945
ΜΙΝ
+2,00%
0.51
ΜΟΗ
+2,71%
21.2
ΜΟΝΤΑ
+4,56%
3.9
ΜΟΤΟ
-0,36%
2.76
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.665
ΜΠΕΛΑ
+2,50%
26.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,53%
3.78
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.14
ΜΠΤΚ
0,00%
0.605
ΜΥΤΙΛ
+2,86%
34.48
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.06
ΝΑΥΠ
+1,64%
0.87
ΞΥΛΚ
+4,32%
0.29
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
-2,68%
21.8
ΟΛΠ
+1,83%
30.55
ΟΛΥΜΠ
+1,67%
2.43
ΟΠΑΠ
+0,51%
15.78
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,97%
0.821
ΟΤΕ
-1,08%
14.72
ΟΤΟΕΛ
+1,77%
10.36
ΠΑΙΡ
-3,01%
0.966
ΠΑΠ
+2,11%
2.42
ΠΕΙΡ
+2,34%
3.94
ΠΕΡΦ
+2,52%
5.7
ΠΕΤΡΟ
+1,96%
8.34
ΠΛΑΘ
+0,51%
3.94
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.4
ΠΡΔ
-1,43%
0.276
ΠΡΕΜΙΑ
-0,63%
1.264
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.45
ΠΡΟΦ
+0,57%
5.28
ΡΕΒΟΙΛ
+0,87%
1.73
ΣΑΡ
0,00%
10.88
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,27%
0.365
ΣΙΔΜΑ
+0,95%
1.595
ΣΠΕΙΣ
+0,34%
5.92
ΣΠΙ
0,00%
0.558
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
+0,30%
20
ΤΖΚΑ
+0,67%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
+6,67%
1.12
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.648
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
-1,23%
8
ΦΡΙΓΟ
+2,83%
0.218
ΦΡΛΚ
+3,23%
3.83
ΧΑΙΔΕ
-8,66%
0.58

Logistics: Η έλλειψη διαθέσιμων χώρων και οι νέες επενδύσεις

Στα ύψη συνεχίζει να βρίσκεται η ζήτηση για σύγχρονα logistics στην Ελλάδα, όπου παρά τις σημαντικές παθογένειες που υπάρχουν, οι επενδύσεις που βρίσκονται στα σκαριά σύντομα θα μετατρέψουν τη χώρα στην ισχυρότερη ίσως πύλη της Ευρώπης για το διεθνές εμπόριο. Ήδη, σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα της Cushman & Wakefield Proprius, κατά τη διάρκεια του β΄τριμήνου του έτους, ο όγκος των επενδύσεων στο τομέα των logistics έφτασε στα 30 εκατ. ευρώ. Η έλλειψη ωστόσο που υπάρχει σήμερα για σύγχρονες αποθήκες στην εγχώρια αγορά όλο και μεγαλώνει, με αποτέλεσμα να αυξάνονται σημαντικά τα ενοίκια. Παρ’ όλα αυτά, παραμένουν χαμηλότερα από πολλές χώρες της Ευρώπης, γεγονός που τοποθετεί την Ελλάδα στο ραντάρ όλων και περισσότερων ξένων επενδυτών.

Το πρώτο μισό του έτους απορροφήθηκαν από την αγορά περίπου 230.000 τ.μ. βιομηχανικών ακινήτων από τα οποία τα 110.000 τ.μ. αφορούσαν το β΄τρίμηνο του έτους. Αυτό οδήγησε το ποσοστό των διαθέσιμων χώρων να μειωθεί δραματικά, με τα ενοίκια σήμερα να διαμορφώνονται στα 63 ευρώ/τ.μ./έτος, δηλαδή στα 5,25 ευρώ/τ.μ./ μήνα για logistics πρώτης προβολής. Στο διάστημα αυτό στις συναλλαγές που ξεχώρισαν, όπως αναφέρει η έρευνα, περιλαμβάνονται η πώληση από τη Froneri Hellas ενός βιομηχανικού ακινήτου στην περιοχή του Ελαιώνα του Ταύρου περίπου 21.000 τ.μ. εντός 30.000 τ.μ. γης, για 8 εκατ. ευρώ στον Ολλανδικό κολοσσό MRP. Η Trastor επίσης υπέγραψε τελικές συμβάσεις για την απόκτηση δύο πλήρως εκμισθωμένων logistics των 10.891 τ.μ. και των  4.545 τ.μ. για 6,98 εκατ. Επίσης, απέκτησε ένα πιστοποιημένο με Leed Gold logistics συνολικής επιφάνειας 23.851 τ.μ. έναντι 11,98 εκατ. ευρώ.

Οι νέες επενδύσεις 

Στην χώρα ωστόσο βρίσκονται στα σκαριά μεγάλες επενδύσεις, οι οποίες μπορούν να την μετατρέψουν σε ένα ισχυρό διαμετακομιστικό κόμβο. Στο πλαίσιο αυτό, προκηρύχθηκε νέος διαγωνισμός για την αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, ώστε να μετατραπεί επίσης σε εμπορευματικό κέντρο διεθνών προδιαγραφών. Παράλληλα, η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) του ΤΑΙΠΕΔ ωρίμασε και ολοκληρώνει τις διαδικασίες δημόσιου διεθνούς διαγωνισμού για την ανάπτυξη, λειτουργία και συντήρηση με σύμβαση παραχώρησης του Επιχειρηματικού Πάρκου ου Δήμου Φυλής.

Πριν από μερικές ημέρες, εξασφαλίστηκε και η προέγκριση της οικοδομικής άδειας για το mega logistics της Streem Development στην πρώην Χαλυβουργίας Ελλάδος, μια επένδυση αξίας 300 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα η έναρξη των εργασιών κατασκευής, να προσδιορίζονται εντός του επόμενου μήνα. Στις αρχές του 2025 προβλέπεται να ξεκινήσει και η κατασκευή του logistics center στο Θριάσιο Ι. Πρόκειται για μια επένδυση που εκτιμάται ότι θα απαιτήσει περίπου 200 εκατ. ευρώ και προωθείται από την κοινοπραξία Goldair – ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, που έχει εξασφαλίσει το δικαίωμα εκμετάλλευσης του ακινήτου των 588 στρεμμάτων.

Οι παθογένειες

Σήμερα, η αγορά ων logistics συνεισφέρει το 11,5% στο ΑΕΠ με αξία € 23,8 δισεκατομμυρίων, αποτελώντας έτσι τον σημαντικότερο τομέα μετά τον τουρισμό. Οι ελληνικές εταιρείες logistics ωστόσο είναι ιδιαίτερα εσωστρεφείς και ο κλάδος έχει σημαντικές παθογένειες που πρέπει να αντιμετωπιστούν, ώστε η χώρα να μπορεί να ανταγωνιστεί τις ισχυρές αγορές του εξωτερικού. Επίσης, αν και έχουν γίνει σημαντικά βήματα για να βελτιωθεί το θεσμικό πλαίσιο που αφορά τις αδειοδοτήσεις των αποθηκών και των εγκαταστάσεων logistics, υπάρχουν σημαντικά με αποτέλεσμα οι διαδικασίες να προχωρούν εξαιρετικά αργά. Ένα ακόμη μεγάλο πρόβλημα που εντοπίζεται στα ελληνικά logistics είναι η έλλειψη οργανωμένου και αποτελεσματικού σιδηροδρομικού δικτύου. Μεγάλη πληγή για τον κλάδο των logistics αποτελεί επίσης και ο εξαιρετικά πεπαλαιωμένος στόλος των φορτηγών που μεταφέρουν τα εμπορεύματα, αλλά και η έλλειψη οδηγών.

Τι συμβαίνει στην Ευρώπη

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο η έλλειψη αποθέματος συγχρόνων αποθηκών αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο τομέας. Όπως και στα προηγούμενα τρίμηνα, η ζήτηση σε πολλές αγορές ξεπέρασε σαφώς την προσφορά, λόγω των περιορισμένων νέων αναπτύξεων. Επίσης, πρόβλημα στον τομέα και στην υπόλοιπη Ευρώπη αποτελεί το αυξημένο κόστος ενέργειας και μισθών και η έλλειψη εργατικού δυναμικού. Σύμφωνα μάλιστα με την πρόσφατη έρευνα της BNP Paribas τα ενοίκια έχουν αυξηθεί κατακόρυφα λόγω της έλλειψης χώρου, καθώς σημείωσαν άνοδο  κατά 5,2%  στο δεύτερο τρίμηνο του 2024. Σήμερα, τα ακριβότερα μισθώματα τα έχει το Λονδίνο με 350 ευρώ τ.μ. τον χρόνο, ακολουθούν το Όσλο και το Ελσίνκι με 181 ευρώ το τ.μ. τον χρόνο και 180 ευρώ τ.μ. τον χρόνο.

Διαβάστε επίσης

Τράπεζες: Έρχονται νέες μειώσεις σε προμήθειες με αιχμή το online banking

Airbnb: Τι προτείνουν οι ξενοδόχοι, τι θα ανακοινώσει ο πρωθυπουργός

Πραγματικότητα το Ηλεκτρονικό Εισιτήριο στις Συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!