THEPOWERGAME
Επενδύσεις άνω των 2 δισ. ευρώ προγραμματίζονται να υλοποιηθούν στον τομέα των logistics το προσεχές διάστημα. Η Ελλάδα σήμερα διεκδικεί να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην αγορά των logistics parks, παρά το γεγονός ότι ορισμένες από τις πιο μεγάλες επενδύσεις στα logistics προχωρούν με σημαντικές καθυστερήσεις, άλλες όμως κυρίως από τις ΑΕΕΑΠ ήδη βρίσκονται σε τροχιά ολοκλήρωσης.
Ασπρόπυργος
Πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτήν την ανάπτυξη έχουν οι ισχυροί παίκτες του real estate, οι οποίοι προχωρούν ένα μπαράζ επενδύσεων δημιουργώντας ένα σημαντικό απόθεμα σύγχρονων αποθηκών. Πόλος έλξης αποτελεί κυρίως η περιοχή του Ασπρόπυργου όπου εκεί υλοποιούνται και τα περισσότερα μεγάλα έργα. Συγκεκριμένα, στην περιοχή η Prodea Investments προχωρά την μεγάλη επένδυση για την ανέγερση Κέντρου Αποθήκευσης και Διανομής αποτελούμενο από τέσσερα αυτόνομα κτήρια συνολικής επιφάνειας 59.015 τ.μ. H επένδυση εκτιμάται σε περίπου 60 εκατ. ευρώ. Στο χαρτοφυλάκιο της υπάρχουν 150.000 τ.μ. και θα προστεθούν ακόμα 110.000 τ.μ. με την αξία τους να εκτιμάται πως θα φτάσει τα 250 εκατ. ευρώ.
Μεγάλη επένδυση στον χώρο των logistics ετοιμάζει και η Trastor A.E.E.A.Π. η οποία έγινε κάτοχος ακινήτου συνολικής επιφάνειας 185.110 τ.μ. στον Ασπρόπυργο Αττικής, επί των οποίων θα ανεγερθεί ένα υπερσύγχρονο κέντρο εμπορικής αποθήκευσης και διανομής, συνολικής επιφάνειας 74.766 τ.μ. Η εταιρεία διαθέτει ένα χαρτοφυλάκιο αξίας άνω των €216 εκατ. και επιφάνειας 240χιλ. τ.μ., με το 54% αυτού να είναι πιστοποιημένο κατά το διεθνές πρότυπο αειφορίας LEED και το 80% να αποτελεί απόθεμα σύγχρονων προδιαγραφών κατασκευασμένο κατά την τελευταία τετραετία.
Στον τομέα των Logistics, η Τrade Estates επενδύει σε μεγάλους σύγχρονους χώρους αποθήκευσης και διανομής που συγκεντρώνουν κάτω από την ίδια στέγη το σύνολο των αναγκών διακίνησης του οmnichannel, τόσο για τα σημεία πώλησης όσο και για τη ψηφιακή διανομή των προϊόντων, έναντι του μοντέλου διασποράς πολλών μικρότερων σημείων αποθήκευσης και διανομής που επικράτησε τα προηγούμενα χρόνια.
Σε αυτήν τη φάση η Trade Estates σχεδιάζει και δύο νέες επενδύσεις logistics. Η πρώτη αφορά στον Ασπρόπυργο, σε έκταση 111 στρεμμάτων, με εκτιμώμενη μεικτή εκμισθώσιμη επιφάνεια 51.100 τ.μ. Το Κέντρο Διανομής 50.000τμ που θα αποτελεί ιδιοκτησία της Trade Estates ΑΕΕΑΠ θα σχεδιαστεί και αναπτυχθεί σε συνεργασία με την Ten Brinke Hellas, ενώ τη λειτουργική διαχείριση θα έχει η Trade Logistics, εταιρεία του Ομίλου FOURLIS. Η συνολική επένδυση ανέρχεται σε 70 εκατ. ευρώ (κτηριακές εγκαταστάσεις και μηχανολογικός εξοπλισμός). Τα έργα εκτιμάται ότι θα ξεκινήσουν μέσα στο 2024 και θα ολοκληρωθούν το 2025. Η δεύτερη αφορά μια επένδυση στην Ελευσίνα, σε έκταση 106 στρεμμάτων, με εκτιμώμενη μεικτή εκμισθώσιμη επιφάνεια 58.500 τ.μ.
Από την πλευρά της η Streem Global, κλάδος του fund HIG CAPITAL που δραστηριοποιείται εδώ και αρκετά χρόνια στην Ελλάδα έχει σε εξέλιξη μεγάλη επένδυση στο ακίνητο της Χαλυβουργίας στον Ασπρόπυργο. Πρόκειται για μια επένδυση ύψους 300 εκατ. ευρώ. Το έργο πέρασε από την Διυπουργική Επιτροπή κι εντάχθηκε στις στρατηγικές επενδύσεις της χώρας τον Μάρτιο του 2023. Έχει, προς ώρας, ολοκληρωθεί η εξυγίανση του οικοπέδου, καθώς και το γκρέμισμα του παλαιού χαλυβουργείου. Στην παρούσα φάση τρέχει η αδειοδοτική διαδικασία και ο στόχος είναι οι κατασκευαστικές εργασίες να ξεκινήσουν στις αρχές του 2025, που στη συνέχεια θα γίνεται σταδιακή παράδοση των αποθηκών που ολοκληρώνονται στους χρήστες.
Θριάσιο Πεδίο
Με πιο αργούς ρυθμούς προχωρούν οι επενδύσεις στο Θριάσιο Πεδίο γνωστά και ως «Θριάσιο Ι» και «Θριάσιο ΙΙ». Την ώρα που δρομολογείται η κατασκευή επιχειρηματικού πάρκου στον Δήμο Φυλής, ενώ υπάρχουν σχέδια και για την ανάπτυξη του στρατοπέδου Γκόνου.
Είναι ενδεικτικό ότι φέτος αναμένεται να ξεκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες για τη δημιουργία του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο –γνωστό και ως «Θριάσιο Ι». Η επένδυση βρίσκεται σε αναμονή σε αναμονή εκκίνησης της ανέγερσης των αποθηκών και της δημιουργίας των σχετικών υποδομών. Στον χώρο θα δημιουργηθούν αποθήκες δεκάδων χιλιάδων τετραγωνικών σε μια επένδυση που εκτιμάται σε περίπου 150 εκατ. ευρώ. Το έργο έχει αναλάβει η Goldair με επικεφαλής τον Καλλίνικο Καλλίνικο και την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ. Οι δύο εταιρείες, σε κοινό σχήμα, είχαν επικρατήσει πριν από οκτώ χρόνια στον τότε διεθνή διαγωνισμό για την υλοποίηση του έργου, το οποίο, σύμφωνα με ειδικούς, θα μπορούσε να συμβάλει στην ισχυροποίηση του ρόλου της Ελλάδας στην παροχή υπηρεσιών μεταποίησης, ελαφράς συναρμολόγησης και ετικετοποίησης των προϊόντων που σήμερα απλώς διαμετακινούνται μέσω των ελληνικών λιμανιών.
Ιδιαίτερα, ωστόσο στάσιμο είναι το Θριάσιο ΙΙ. Την παραχώρηση δηλαδή της έκτασης εμβαδού 1.450 στρεμμάτων στον Ασπρόπυργο όπου έχουν αναπτυχθεί στο παρελθόν εμπορευματικός σιδηροδρομικός σταθμός και σταθμός διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ). Ανάδοχος του έργου αποτελεί το κοινοπρακτικό σχήμα Hellenic Train – Damco, το οποίο έχει τη δυνατότητα μέχρι τις 31 Οκτωβρίου να οριστικοποιήσει τα απαιτούμενα νομιμοποιητικά έγγραφα. Εκεί αναμένουμε την υπογραφή της σύμβασης εντός του 2024 και την έναρξη της παραχώρησης το 2025.
Φυλή
Ένα ακόμη έργο που δρομολογείται αφορά την 35ετή παραχώρηση έκτασης 412 στρεμμάτων με στόχο την κατασκευή επιχειρηματικού πάρκου στον Δήμο Φυλής. Πρόσφατα ολοκληρώθηκε το στάδιο της εκδήλωσης ενδιαφέροντος από πέντε σχήματα.
Θα πρέπει να ακολουθήσει η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, ώστε να προσδιοριστούν οι ακριβείς προδιαγραφές της ανάπτυξης και να κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές. Πρόκειται για τα πρώτα βήματα προς την υλοποίηση του σύνθετου αυτού έργου, ενώ μένει να φανεί πότε θα ολοκληρωθούν τα υπόλοιπα προαπαιτούμενα ωσότου ο δυνάμει ανάδοχος εξασφαλίσει την άδεια δόμησης. Το μόνο βέβαιο είναι ότι η ολοκλήρωση του έργου, σε έκταση 450 στρεμμάτων, θα οδηγήσει στη μετεγκατάσταση από τον Ελαιώνα περίπου 400 μεταφορικών επιχειρήσεων, γεγονός που θα αποσυμφορήσει την κίνηση στη λεωφόρο Κηφισού.
Αναλυτικά, το Πάρκο έχει ως αντικείμενο την ανάπτυξη, αδειοδότηση, κατασκευή, λειτουργία, εκμετάλλευση και συντήρηση Επιχειρηματικού Πάρκου τύπου Α2 στον κλάδο της αποθήκευσης και εφοδιαστικής – logistics στη θέση «Σπηλιές» του Δήμου Φυλής Αττικής. Σε έκταση περίπου 412.000 τ.μ. που πρόκειται να παραχωρηθεί, θα λειτουργήσει ως ένας σύγχρονος υποδοχέας επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και λειτουργιών εφοδιαστικής αλυσίδας, που θα εξυπηρετεί τις μεταφορές από και προς την Αττική, προς τις περιφέρειες της Ελλάδας. Το Πάρκο θα αποτελέσει τη νέα έδρα για 390 μεταφορικές επιχειρήσεις που αυτή τη στιγμή στεγάζονται στον Ελαιώνα και έτσι, προσδοκάται ότι θα πάψουν να κινούνται στον Κηφισό σε καθημερινή βάση τα φορτηγά από τις μεταφορικές που εδρεύουν στον Ελαιώνα. Θα αποτελέσει επίσης ένα σύγχρονο, πράσινο και καινοτόμο εθνικό κέντρο μεταφορών και logistics, που θα υποστηρίζει τις ανάγκες της εθνικής αγοράς εμπορευματικών μεταφορών.
Θεσσαλονίκη
Σχέδια υπάρχουν και για την ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου στη Θεσσαλονίκη στην έκταση 670 στρεμμάτων του πρώην στρατοπέδου Γκόνου, εγχείρημα που είχε επιδιωχθεί να γίνει πράξη και κατά την περίοδο 2018-2019. Στόχος είναι το κέντρο να διασυνδέει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με τα Βαλκάνια και την ανατολική Ευρώπη μέσω συνδυασμένων μεταφορών οδικών και σιδηροδρομικών δικτύων. Ο διαγωνισμός θα τρέξει μέσα στο επόμενο διάστημα το ΤΑΙΠΕΔ. H επένδυση εκτιμάται σε πάνω από 150 εκατ. ευρώ.
Φτηνά τα ενοίκια στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα τα ενοίκια για σύγχρονους χώρους logistics σε prime τοποθεσίες, όπως είναι ο Ασπρόπυργος, η Μάνδρα, η Μαγούλα και η Ελευσίνα κυμαίνονται στα 64 ευρώ/ τ.μ. τον χρόνο, δηλαδή διαμορφώνονται στα 5,5 ευρώ/ τ.μ. τον μήνα. Οι αποδόσεις της Αθήνας βρίσκονται εξίσου σε ικανοποιητικά επίπεδα για τους επενδυτές, καθώς φτάνουν στο 7%.
Οι μόνες χώρες, σύμφωνα με την έρευνα της BNP Paribas real estate, οι οποίες έχουν φθηνότερα ενοίκια από την Ελλάδα είναι η Πολωνία, με τις τιμές στη Βαρσοβία, να κυμαίνονται στα 4,3 ευρώ/ τ.μ., στη Ρουμανία τα μισθώματα αγγίζουν τα 58 ευρώ τον μήνα, δηλαδή τα 4,8 ευρώ/ τ.μ. και στη Λετονία η μέση ζητούμενη τιμή ανέρχεται στα 5,1 ευρώ/ τ.μ.
Διαβάστε επίσης
Lidl: “Φλέβα χρυσού” οι ψηφιακές υπηρεσίες για τον μεγάλο discounter
Πώς θα φυσήξει ¨ούριος άνεμος” για τις μικρές ανεμογεννήτριες