THEPOWERGAME
Σημαντικά αναμένεται να αλλάξει το προφίλ της οδού Μεταξά στη Γλυφάδα, που αποτελεί τον δεύτερο ισχυρότερο εμπορικό δρόμο της χώρας, από τις νέες εμπορικές αναπτύξεις που βρίσκονται σε τροχιά υλοποίησης στο Ελληνικό. Η αγορά του retail μετά την κρίση της πανδημίας φαίνεται ότι ανακάμπτει σταδιακά, με όλο και περισσότερους ξένους χρήστες να «ξεψαχνίζουν» τις μεγαλύτερες εμπορικές πιάτσες της χώρας για να εντοπίσουν τις κατάλληλες ευκαιρίες για εγκατάσταση, την ώρα που η Ελλάδα εξακολουθεί να βρίσκεται στον ευρωπαϊκό «πάτο» ως προς τον αριθμό εμπορικών κέντρων που διαθέτει.
Η δημιουργία του VouliagmenisMall, του Riviera Galleria και του Retail Park στο Ελληνικό πρόκειται να φέρει σημαντικές αλλαγές στην ισχυρή μέχρι σήμερα αγορά της Γλυφάδας, καθώς πολλά μεσαία αλλά και υψηλού επιπέδου brands πιθανόν να μετακινηθούν στη νέα μεγάλη εμπορική αγορά, που δημιουργείται στο πρώην Αεροδρόμιο, καθώς εκεί θα συγκεντρωθεί η αγορά του retail σε οργανωμένη μορφή. Όπως χαρακτηριστικά υποστηρίζει στο powergame.gr ο Γιάννης Παρασκευόπουλος, γενικός διευθυντής της Danos Greece – An alliance member of BNP PARIBAS REAL ESTATE: «Η οδός Αγγέλου Μεταξά είναι ένα τοπίο “δυνατό”, εμπορικό σημείο των νοτίων προαστίων, λόγω και του ότι μέχρι σήμερα δεν υπήρχε ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο στην περιοχή. Η αναμενόμενη μετακίνηση, ωστόσο, κάποιων υφιστάμενων χρηστών προς το Ελληνικό πρόκειται να αλλάξει τον χαρακτήρα του δρόμου, καθώς ήδη σταδιακά σε πολλά σημεία του αναπτύσσονται και καταστήματα F&B (εστίασης και διασκέδασης), τα οποία μελλοντικά θα έχουν μεγάλο τμήμα λειτουργίας στην περιοχή».
Αναμένεται, λοιπόν, σύμφωνα με τον ίδιο, να υπάρξουν διακυμάνσεις της ζήτησης για τα διαθέσιμα καταστήματα, η οποία πιθανόν αλυσιδωτά να έχει επίδραση και στις τιμές των ζητούμενων μισθωμάτων, που τώρα κυμαίνονται στα 140 ευρώ το τ.μ. τον μήνα. Η πιθανή αλλαγή των σημερινών συνθηκών στην οδό Αγγέλου Μεταξά βασίζεται και στο γεγονός ότι κατά το παρελθόν η δημιουργία του The Mall Athens και του Golden Hall, επίσης από τη Lamda Development, στα Βόρεια Προάστια μείωσε ραγδαία τόσο τη ζήτηση των χρηστών, όσο και την επισκεψιμότητα των εμπορικών δρόμων στο Μαρούσι, στο Χαλάνδρι και κυρίως στη Κηφισιά.
Τα τελευταία χρόνια, βέβαια, αν και παρατηρείται ότι η αγορά του retail ανακάμπτει μετά τα δύσκολα χρόνια της πανδημίας, η Ελλάδα εξακολουθεί να είναι ουραγός σε ό,τι αφορά το απόθεμα εμπορικών κέντρων, καθώς έχει από τα χαμηλότερα ποσοστά τ.μ. ανά κάτοικο πανευρωπαϊκά, κάτι που δεν έχει καταφέρει μέχρι σήμερα να το αλλάξει. Όπως σχολιάζει ο κ. Παρασκευόπουλος: «Αυτό συμβαίνει και επειδή στη χώρα είναι δύσκολη και χρονοβόρα η αδειοδότηση τέτοιου είδους αναπτύξεων. Ακόμη, σημαντικός παράγοντας είναι και το γεγονός ότι πάντα όταν πρόκειται να δημιουργηθεί ένα νέο εμπορικό κέντρο, οι αρμόδιοι φορείς έρχονται αντιμέτωποι με τις σφοδρές αντιδράσεις των εμπορικών συλλόγων. Η παραπάνω δυστοκία στην ανάπτυξη αντίστοιχων αναπτύξεων φαίνεται και από τη λιγοστή συμμετοχή επενδυτών, καθώς στη συγκεκριμένη αγορά υπάρχουν ουσιαστικά μόνο δύο ισχυροί παίκτες που αναπτύσσουν ή και επενδύουν σε shopping malls και retail parks και αυτοί είναι η Lamda Development και η Trade Estates».
Στην Ελλάδα, όμως, παρατηρείται και μια αύξηση της ζήτησης για νέους χώρους από μεγάλες αλυσίδες του εξωτερικού. Μία από αυτές είναι η Inditex, η οποία άνοιξε ένα από τα μεγαλύτερα καταστήματα Zara στον Πύργο του Πειραιά και οσονούπω θα ανοίξει και στο Μινιόν. Η Pepco και η LPP είναι ακόμη δύο αλυσίδες που ανοίγουν καταστήματα σε όλη τη χώρα, ενώ και η γαλλική εταιρεία Kiabi, η οποία ανήκει στη The Association Familiale Mulliez (AFM), επίσης σχεδιάζει να μπει στην ελληνική αγορά.
Όπως τονίζει ο κ. Παρασκευόπουλος, στην Ευρώπη το retail, και λόγω της πανδημίας, δεν αποτελεί προτεραιότητα των ξένων επενδυτών. Στην Ελλάδα, όμως, οι ξένες αλυσίδες κάνουν «άνοιγμα» στις εμπορικές πιάτσες της χώρας, καθώς και ο τουρισμός στη χώρα μας επιδρά θετικά και αποτελεί μία από τις κινητήριες δυνάμεις του retail. Πρώτη επιλογή, μάλιστα, των χρηστών από το εξωτερικό είναι η Ερμού και η Βουκουρεστίου, στη συνέχεια έρχονται η Γλυφάδα και η Τσιμισκή στη Θεσσαλονίκη, την ώρα που τα Βόρεια Προάστια της Αθήνας δεν έχουν σήμερα την ανάλογη ζήτηση.
Διαβάστε επίσης
Γιατί Ελλάδα και Ευρώπη στρέφονται στην πυρηνική ενέργεια
Η λειψυδρία αφήνει νησιά χωρίς νερό εν μέσω τουριστικής περιόδου
ΔΝΤ: Στο 3,2% η παγκόσμια ανάπτυξη το 2024