Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Κατασκευές: Οι προκλήσεις και το ανεκτέλεστο 15,35 δισ. ευρώ

Η ανάγκη χρηματοδότησης και η έλλειψη προσωπικού αποτελούν δύο από τα σημαντικότερα «αναχώματα» στην περαιτέρω ανάπτυξη του κατασκευαστικού κλάδου, ενώ ταυτόχρονα απειλούν να θέσουν σε κίνδυνο και την εκτέλεση του πολύ μεγάλου κατασκευαστικού αντικειμένου, που έχει συσσωρευτεί τα τελευταία χρόνια, χωρίς μάλιστα να έχει ολοκληρωθεί ο κύκλος των αναθέσεων νέων έργων.

Όπως αναφέρει το ΙΟΒΕ στην τελευταία έκθεσή του για τις προοπτικές του κλάδου, «η ανάπτυξη των δημόσιων και ιδιωτικών κατασκευαστικών έργων, η συμμετοχή σε δημόσια έργα και ο εκσυγχρονισμός του παραγωγικού δυναμικού του κλάδου θα απαιτήσουν σημαντικά αυξημένους πόρους χρηματοδότησης από το χρηματοπιστωτικό σύστημα, τόσο σε κεφάλαια κίνησης όσο και σε μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα δανειακά κεφάλαια».
Υπολογίζεται ότι την περίοδο 2024-2026, ο κύκλος εργασιών των εταιρειών θα αγγίξει τα 21,4 δισ. ευρώ το 2026, εφόσον απορροφηθεί το σύνολο των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης (επιχορηγήσεις και δάνεια), που αναμένεται να κατευθυνθούν σε κατασκευαστικά έργα. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι το 2021, ο κύκλος εργασιών δεν είχε ξεπεράσει τα 7,21 δισ. ευρώ. Για τον σκοπό αυτό, εκτιμάται ότι το διάστημα 2023-2026, ο τραπεζικός δανεισμός θα μπορούσε να αυξηθεί από 972 έως και 1,77 δισ. ευρώ. Σημειώνεται βέβαια ότι ένας πιθανός λόγος για τον οποίο παρατηρείται αυτό το χρηματοδοτικό κενό, έγκειται στο ότι το κόστος δανεισμού υπερδιπλασιάστηκε σε διάστημα ενός έτους. Συγκεκριμένα, από το 2,72% που ήταν το μέσο επιτόκιο στην Ελλάδα τον Οκτώβριο του 2022, εκτινάχθηκε σε 6,16% τον Νοέμβριο του 2023.

Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, «η χρηματοδότηση των επιχειρήσεων του κατασκευαστικού και μελετητικού κλάδου εκτιμάται ότι θα πρέπει να ενισχυθεί σημαντικά τα επόμενα χρόνια, ώστε να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες κεφαλαίων κίνησης, επενδύσεων, ανάπτυξης έργων, έκδοσης εγγυητικών επιστολών συμμετοχής σε διαγωνισμούς, καλής εκτέλεσης έργων, κ.λπ. Αυτό θα πρέπει να συμβεί σε ένα περιβάλλον υψηλού κόστους δανεισμού και περιορισμένης πρόσβασης σε δανειακά κεφάλαια, ιδίως για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις».

Ένα ζήτημα είναι ασφαλώς και οι εκδόσεις εγγυητικών επιστολών, που συνεκτιμώνται στον συνολικό δανεισμό των κατασκευαστικών επιχειρήσεων από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, τα οποία επιβάλλουν και όρια χρηματοδότησης ανά κλάδο και επιχείρηση, στο πλαίσιο της διαχείρισης των κινδύνων τους και των προβλέψεων του κανονιστικού πλαισίου. Υπολογίζοντας τις υφιστάμενες εγγυητικές για έργα που ήδη εκτελούνται και δεν έχουν ολοκληρωθεί, όσο και εκείνες που θα πρέπει να εκδοθούν για τα νέα έργα που έχουν ανατεθεί, μόνο για τις εγγυητικές προκύπτει ένα συνολικό ποσό ύψους 805 εκατ. ευρώ. Ήδη, με δεδομένη την δυσκολία των εταιρειών να εξασφαλίσουν εγγυητικές επιστολές για νέα έργα, έχουν αυξηθεί οι «φωνές» για νομοθετική επίλυση του ζητήματος. Για παράδειγμα, πρόσφατα, ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Intrakat, κ. Αλ. Εξάρχου, υποστήριξε ότι πρέπει να καταργηθεί η είσπραξη προκαταβολών στα δημόσια έργα, ώστε να μην απαιτείται και η έκδοση εγγυητικών επιστολών από τους αναδόχους. Σύμφωνα με τον κ. Εξάρχου, αυτήν την περίοδο, οι τράπεζες αδυνατούν να εκδώσουν εγγυητικές επιστολές, ανεξάρτητα από την χρηματοοικονομική κατάσταση του εκάστοτε κατασκευαστή, διότι ο νόμος ταυτίζει την εγγυητική επιστολή με δανεισμό. Κατά τον κ. Εξάρχου, το ζήτημα αυτό χρήζει νομοθετικής ρύθμισης.

Όσον αφορά το εργατικό δυναμικό, το ΙΟΒΕ αναφέρει ότι για την επόμενη τριετία θα απαιτηθούν από 51.000 έως 55.000 περισσότεροι εργαζόμενοι, στον ευρύτερο κατασκευαστικό τομέα, από μηχανικοί και τεχνίτες, μέχρι μελετητές, χειριστές μηχανημάτων, αλλά και ανειδίκευτοι εργάτες. Σήμερα, οι απασχολούμενοι στον κλάδο αγγίζουν τους 197.000, αριθμός που δεν έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια.

Η ουσία είναι βέβαια πως ο όγκος των έργων και των κεφαλαίων που απαιτούνται για να υλοποιηθούν είναι τέτοιοι, που θα απαιτηθεί πρόσθετη χρηματοδότηση, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο. Με το πέρας του εννιαμήνου του 2023, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών ανερχόταν σε 15,35 δισ. ευρώ, σημειώνοντας ετήσια αύξηση κατά 63% και όντας τριπλάσιο έναντι του μέσου όρου της περιόδου 2018-2020, που δεν ξεπερνούσε συνολικά τα 5 – 5,5 δισ. ευρώ. Παράλληλα, εντός του 2023, δημοπρατήθηκαν επιπλέον 1.218 δημόσια έργα, συνολικού προϋπολογισμού 6,91 δισ. ευρώ, τα οποία πρόκειται να προστεθούν σταδιακά στο υφιστάμενο ανεκτέλεστο των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων.

Υπολογίζοντας και τον οικοδομικό κλάδο και ιδίως τις επενδύσεις σε κατοικίες, που, σύμφωνα με το ΙΟΒΕ προβλέπεται να αυξηθούν κατά 56% σε σχέση με το 2022, αγγίζοντας το 3% του ΑΕΠ σε ετήσια βάση, αλλά και τα κεφάλαια που θα μοχλευτούν, ο ευρύτερος κατασκευαστικός τομέας αναμένεται να κινητοποιήσει συνολικούς πόρους 52 δισ. ευρώ, μόνο την περίοδο 2024-2026. Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, η ανάκαμψη του κλάδου, θα έχει ως αποτέλεσμα, οι επενδύσεις ως ποσοστό του ΑΕΠ να αυξηθούν σε 6,3% το 2023, αλλά και 8,3% το 2024 και 8,6% το 2025.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!