THEPOWERGAME
Το 2023 αποτέλεσε την καλύτερη χρονιά όλων των εποχών για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις στην Ευρώπη. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της AirDNA, η ζήτηση έφτασε σε νέα επίπεδα-ρεκόρ, ενώ οι υψηλές πληρότητες τροφοδότησαν την αύξηση στα έσοδα αλλά και τις επενδύσεις σε καταλύματα τύπου Airbnb. Περισσότερες από 385 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις πραγματοποιήθηκαν σε όλη την Ευρώπη το 2023, με τους διεθνείς ταξιδιώτες, κυρίως από τη Βόρεια Αμερική, να ενισχύουν τη ζήτηση και να οδηγούν τις μέσες τιμές σε ανοδική πορεία.
Στην Ελλάδα πάνω από 12,4 εκατ. διανυκτερεύσεις πραγματοποιήθηκαν το 2023, αριθμός αυξημένος κατά 8,8% σε σύγκριση με το 2022. Το ποσοστό της σύγκρισης με το 2019 εκτοξεύεται στο εντυπωσιακό 27,5%.
Ταυτόχρονα, τα διαθέσιμα προς βραχυχρόνια ενοικίαση καταλύματα αυξήθηκαν κατά 7%, ενώ η πληρότητά τους μειώθηκε οριακά κατά 0,1% σε σύγκριση με το 2022. Η μέση τιμή διανυκτέρευσης για όλη τη χρονιά έφτασε τα 193 ευρώ, μόλις 1% υψηλότερα από το προηγούμενο έτος, και κορυφώθηκε τον Αύγουστο στα 224 ευρώ.
Ωστόσο, τα μηνύματα από τις κρατήσεις για διαμονές έως και τον Απρίλιο του 2024 δεν είναι αισιόδοξα. Αυτήν τη στιγμή οι κρατήσεις που έχουν μπει στις πλατφόρμες εμφανίζουν υστέρηση της τάξης του 13% σε σύγκριση με πέρυσι την ίδια περίοδο. Οι αναλυτές της AirDNA εκτιμούν ότι αυτό μπορεί να είναι ένα σημάδι ότι το «παράθυρο κράτησης» μειώνεται, κάτι που σημαίνει ότι οι κρατήσεις last-minute μπορεί να οδηγήσουν και πάλι τελικά σε αυξημένη ζήτηση για την Ελλάδα.
Οι επιδόσεις της Ευρώπης
Το 2023 η Ευρώπη πέτυχε τον αριθμό-ρεκόρ των 385 εκατομμυρίων διανυκτερεύσεων. Η πλήρης επιστροφή των διεθνών ταξιδιωτών, μαζί με μια εύρωστη αγορά εργασίας, ισχυρή αύξηση μισθών και μείωση του πληθωρισμού στην Ευρώπη, είχαν αποτέλεσμα η ζήτηση για καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης να αυξηθεί κατά 10,5%.
Παράλληλα, τα ταξίδια εκτός εποχής συνέχισαν να είναι δημοφιλή, κάτι που φάνηκε στην αύξηση της ζήτησης την άνοιξη και το φθινόπωρο κατά 15% σε σύγκριση με το προ πανδημικό έτος του 2019.
Οι Αμερικάνοι «ευθύνονται» κατά ένα μεγάλο μέρος γι’ αυτήν την αύξηση. Η περσινή χρονιά ήταν η πρώτη που ήταν ολόκληρη χωρίς ταξιδιωτικούς περιορισμούς και οι Αμερικάνοι έσπευσαν να κερδίσουν τον χαμένο χρόνο κάνοντας υπερατλαντικά ταξίδια. Έτσι, το 11% των διανυκτερεύσεων στην Ευρώπη πραγματοποιήθηκε από Αμερικανούς (ΗΠΑ), ενώ οι διανυκτερεύσεις που πραγματοποιήθηκαν συνολικά από ταξιδιώτες από τη Βόρεια Αμερική ήταν το 14,3%. Στον αντίποδα, οι Ασιάτες δεν έχουν επιστρέψει ακόμα στα προ πανδημικά επίπεδα.
Σε επίπεδο χωρών, τη μεγαλύτερη αύξηση στη ζήτηση είδαν η Νορβηγία (34,2%), η Πολωνία (24,6%), η Τσεχία (23,6%) η Ουγγαρία (23,3%) και η Σουηδία (21,2%).
Από την άλλη, η προσφορά καταλυμάτων τύπου Airbnb αυξανόταν με διψήφιο ρυθμό κατά το μεγαλύτερο μέρος της χρονιάς, με το 4ο τρίμηνο να σημειώνει άνοδο των καταχωρίσεων στις πλατφόρμες κατά 18%. Η χρονιά τελικά έκλεισε με άνοδο 12,4% σε σύγκριση με το 2022. Το περσινό δυσμενές περιβάλλον δανεισμού στην Ευρώπη απέτυχε να αποτρέψει τις επενδύσεις στον κλάδο, τις οποίες προσέλκυσε η δυναμική αύξηση των μηνιαίων εσόδων των βραχυχρόνιων μισθώσεων.
Πάντως, παρά τη ζήτηση-ρεκόρ, η αυξημένη προσφορά έβαλε φρένο στις πληρότητες. Η μέση πληρότητα σε όλη την Ευρώπη ήταν στο 55,4% το 2023, μειωμένη κατά 1,9% σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά. Τη μεγαλύτερη μείωση στην πληρότητα είδαν η Νορβηγία, η Σουηδία και η Φινλανδία, κατά 5%, μια και ήταν οι χώρες με τη μεγαλύτερη αύξηση στην προσφορά. Η Ελλάδα και η Ολλανδία, που είχαν πιο ήπια αύξηση στις καταχωρίσεις στις πλατφόρμες, είχαν και τη μικρότερη μείωση στις πληρότητες.
Αυτό όμως δεν απέτρεψε τους οικοδεσπότες να αυξήσουν τις τιμές κατά 11,9%, με τη μέση τιμή να κυμαίνεται κοντά στα 164 ευρώ ανά διανυκτέρευση. Έτσι, τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο αυξήθηκαν κατά 9,8% και έφτασαν κατά μέσο όρο τα 90 ευρώ. Ποσό αυξημένο κατά 36,8% σε σύγκριση με το 2019.
Στο σύνολο της Ευρώπης, η τρέχουσα ζήτηση για τους επόμενους έξι μήνες κινείται με ρυθμούς άνω του 19,3% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Με το Πάσχα των Καθολικών να πέφτει φέτος τον Μάρτη αντί για τον Απρίλη, η ζήτηση γι’ αυτόν τον μήνα είναι αυξημένη κατά 35%. Ο Μάιος σημειώνει αυξημένη ζήτηση κατά 29%, ο Ιούνιος κατά 22,4% και ο Ιούλιος κατά 20,8%.