THEPOWERGAME
Στο 28% φτάνει μέχρι σήμερα το ποσοστό των κενών κατοικιών στη Θεσσαλονίκη, οξύνοντας ακόμη περισσότερο τη στεγαστική κρίση και ανεβάζοντας τις τιμές στα ύψη. Παράλληλα, οι περιοχές που βρίσκονται πλησίον των σταθμών του Μετρό έχουν ήδη ενσωματώσει την υπεραξία που θα δημιουργήσει πριν καν ακόμη οι Θεσσαλονικείς εισέλθουν στους συρμούς. Μάλιστα, οι επαγγελματίες της αγοράς εκτιμούν ότι όσο πλησιάζει η λειτουργία του Μετρό, η οποία υπολογίζεται στα μέσα στο 2024, οι τιμές των ακινήτων στις εν λόγω περιοχές θα «τσιμπήσουν» μία αύξηση της τάξεως του 10%.
Σύμφωνα με όσα υποστηρίζει στο powergame.gr, ο συνιδρυτής της Parthenon Real Estate, πιστοποιημένος εκτιμητής ακίνητης περιουσίας και πρόεδρος του ελληνοσερβικού επιμελητηρίου Βόρειας Ελλάδας, Κώστας Γεωργάκος, «στις περιοχές που βρίσκονται οι στάσεις του Μετρό υπάρχει έντονη κινητικότητα, η οποία μεταφράζεται σε υψηλή ζήτηση για τα εμπορικά και τα οικιστικά ακίνητα. Παρολ’ αυτά, οι τιμές τους δεν φαίνεται να επηρεάζονται σε τόσο μεγάλο βαθμό όπως συμβαίνει στην Αθήνα, όπου η έλευση της γραμμής 4 αναμένεται να εκτοξεύσει το κόστος των ενοικίων και των αγοραπωλησιών. Αυτό συμβαίνει, καθώς τα οικιστικά και εμπορικά ακίνητα πλησίον του Μετρό έχουν ενσωματώσει τα τελευταία χρόνια την υπεραξία του, ωστόσο αναμένεται, όταν εν τέλει τεθεί σε λειτουργία, οι τιμές να επαναπροσδιοριστούν προς τα πάνω».
Μέχρι στιγμής, στις υψηλές τιμές των ακινήτων πέρα από τη επικείμενη λειτουργία του Μετρό συμβάλει και το περιορισμένο οικιστικό απόθεμα της πόλης. Όπως υποστηρίζει ο κ. Γεωργάκος, το 28% των κατοικιών στη Θεσσαλονίκη παραμένουν κλειστά. Από το ποσοστό αυτό, ένα μικρό μέρος αφορά σε ιδιοκτήτες οι οποίοι ηθελημένα κρατούν κενά τα σπίτια τους, ενώ η πλειοψηφία τους έχει περάσει στα «χέρια» των τραπεζών, των servicers και των ξένων funds. Τα εν λόγω ακίνητα, όπως σχολιάζει ο ίδιος αν δεν βγουν άμεσα στην αγορά, το στεγαστικό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης θα οξυνθεί ακόμη περισσότερο.
Σε ό,τι αφορά σήμερα τις τιμές πώλησης για τις νεόδμητες κατοικίες γύρω από τους νέους σταθμούς του Μετρό διαμορφώνονται στα 2.500 ευρώ το τ.μ. Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία του Spitogatos, ιδιαίτερα μεγάλες αυξήσεις σε σχέση με πέρυσι στις μέσες ζητούμενες τιμές πώλησης κατοικιών εντοπίστηκαν στην περιοχή Ανάληψη – Μπότσαρη – Νέα Παραλία με αύξηση 18%, στην περιοχή Νεάπολη με αύξηση +15% και στον Εύοσμο με αύξηση 14%. Αντίστοιχα, στην ενοικίαση κατοικιών οι μεγαλύτερες αυξήσεις παρατηρήθηκαν σε Θέρμη, με αύξηση +21%, στη Σταυρούπολη με αύξηση 19% καθώς και στην Καλαμαριά με αύξηση 10%.
Ακόμη, σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα της REMAX, oι ενοικιαστές κατοικιών στην περιοχή της Θεσσαλονίκης ταυτίζονται με τις τάσεις που επικρατούν στην Αττική όσον αφορά στην επιφάνεια και στην ηλικία των ακινήτων που επιλέγουν. Ειδικότερα, προτιμούν ακίνητα εμβαδού από 51 έως 75 τ.μ., ηλικίας από 16 έως 20 ετών. Αξιοσημείωτη είναι η διαφοροποίηση που παρατηρείται στις επιλογές των ακινήτων στη Δυτική σε σχέση με την Ανατολική Θεσσαλονίκη. Στη Δυτική Θεσσαλονίκη, οι ενοικιαστές προσανατολίζονται σε ακίνητα ηλικίας από 16 έως 20 ετών και εμβαδού από 51 έως 75 τ.μ. Αντιθέτως, στην Ανατολική πλευρά, πρώτες σε προτιμήσεις είναι μεγαλύτερες κατοικίες εμβαδού από 101 τ.μ. έως 150 τ.μ.
Όσον αφορά στα ποιοτικά χαρακτηριστικά των ακινήτων που αναζητούν οι ενοικιαστές στη Θεσσαλονίκη, στην πρώτη θέση βρίσκονται η ύπαρξη θέρμανσης με φυσικό αέριο και ασανσέρ όταν πρόκειται για διαμερίσματα. Επίσης σχεδόν 9 στους 10 (ποσοστό 89% επί του συνόλου) επιλέγουν ανακαινισμένα ακίνητα και περίπου 7 στους 10 (ποσοστό 67%) να εξυπηρετείται η μετακίνηση τους από τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Εν τω μεταξύ, και η αγορά εμπορικών/επαγγελματικών ακινήτων ζωηρεύει λόγω του Μετρό, ενώ παράλληλα τα ενοίκια στους γνωστούς εμπορικούς δρόμους, όπως από την Τσιμισκή μέχρι τη Βενιζέλου και από την Αριστοτέλους μέχρι την Παλαιών Πατρών Γερμανού, συνεχίζουν να «τραβούν» την ανηφόρα.
Στους συγκεκριμένους εμπορικούς δρόμους για ένα κατάστημα 100 τετραγωνικών μέτρων οι τιμές κυμαίνονται από 150 έως και 200 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο. Παράλληλα, αισθητή κάνουν την παρουσία τους και διεθνείς εμπορικοί όμιλοι, που «σαρώνουν» τους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους της πόλης, αναζητώντας άδεια ακίνητα γύρω στα 500 με 600 τετραγωνικά μέτρα, με σκοπό να τα μισθώσουν. Ακόμη, η λειτουργία του μετρό θα «ξαναβάλει» στο παιχνίδι περιοχές που για χρόνια υπέφεραν λόγω των εργοταξίων.