THEPOWERGAME
Μέσα στο πρώτο τρίμηνο του νέου έτους θα προκηρύξει το ΤΑΙΠΕΔ τον διαγωνισμό για την παραχώρηση του μεγάλου οικοπέδου στη Φυλή στο οποίο θα μετακομίσουν οι μεταφορείς που σήμερα λειτουργούν στον Ελαιώνα σε καθεστώς ημιπαρανομίας, όπως είπε χθες ο πρόεδρος του ταμείου, Θαν. Ζηλιασκόπουλος.
Κατά τη διάρκεια παρέμβασης στο 6ο Συνέδριο Μεταφορών και Υποδομών, ο κ. Ζηλιασκόπουλος σημείωσε πως το μεγάλο στοίχημα είναι τώρα να έρθει, όπως χαρακτηριστικά δήλωσε, ένας ιδιώτης, ο οποίος θα βάλει αλλά και θα βγάλει χρήματα. «Ψάχνουμε τη χρυσή τομή για τα δεδομένα της ελληνικής οικονομίας». Τα χρήματα που έχει ξοδέψει το ΤΑΙΠΕΔ για την ωρίμανση του έργου ανέρχονται στο 1 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, όπως ανέφερε, στο πρώτο τρίμηνο του 2024 «θα βγει προκήρυξη και εμείς ως ΤΑΙΠΕΔ θα προσκαλούμε ιδιώτες να καταθέσουν προσφορές. Θα έχουμε όρους και προϋποθέσεις που θα πρέπει να πληρούν». Ακόμη, σημείωσε πως έχει ενταχθεί στα συνοδά έργα της περιφερειακής στο Αιγάλεω η οδική σύνδεση και θα κατατεθεί μελέτη για σιδηροδρομική σύνδεση. «Συνεπώς, είναι ένα ώριμο ακίνητο».
Παράλληλα, ο κ. Ζηλιασκόπουλος έκανε λόγο για το κέρδος που θα έχει το σχέδιο μετεγκατάστασης των περίπου 500 μεταφορικών επιχειρήσεων που λειτουργούν στον Ελαιώνα. «Ο Δήμος Φυλής έδωσε το ακίνητο και περιμένει απολαβές, οι πράκτορες μετακομίζουν και περιμένουν αποτελεσματικότερη λειτουργία και κράτος-κοινωνία ωφελούνται συνολικά, αφού τα φορτηγά θα φύγουν από τον Κηφισό και θα μεταφερθούν στην Περιφερειακή του Αιγάλεω. Σημειώνεται πως το σημερινό καθεστώς οδηγεί σε σημαντική κυκλοφοριακή επιβάρυνση την περιοχή, στη δράση επιτήδειων, αλλά και σε διαμάχες με τους τοπικούς δήμους. Με τον τρόπο αυτόν θα ενισχυθεί η εφοδιαστική αλυσίδα, καθώς οι επιχειρήσεις θα έχουν άμεση πρόσβαση στους αυτοκινητοδρόμους της Αττικής Οδού και στην Περιφερειακή του Αιγάλεω», όπως ανέφερε. Τέλος, ο κ. Ζηλιασκόπουλος τόνισε πως η αξιοποίηση ακινήτου περίπου 600 στρεμμάτων που διαθέτει ο Δήμος Φυλής πλησίον της Αττικής Οδού για τη δημιουργία σύγχρονου κέντρου logistics, ενός οργανωμένου υποδοχέα των μεταφορικών επιχειρήσεων, απαιτεί τη συνεργασία και την αλληλεπίδραση ιδιωτικού και δημόσιου φορέα. «Ο ιδιώτης οργανώνει και ο δήμος διαθέτει τον χώρο. Ωστόσο, αυτό δεν είναι από μόνο του αρκετό, καθώς έχουμε ανάγκη από δόμηση και παρουσία του κράτους». Υπάρχουν, όπως υποστηρίζει, ανάγκες, αλλά χρειάζεται και ο καταμερισμός ευθυνών και ρόλων. «Οι ανάγκες διαμορφώνονται από την αγορά και το Δημόσιο πολλές φορές δεν είναι σε θέση να τις γνωρίζει», τονίζει.
Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ σχολίασε επίσης πως έχει ενισχυθεί σημαντικά η ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας στις εμπορευματικές μεταφορές. «Η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας γενικά, αλλά και των logistics ειδικά, έχει βελτιωθεί αισθητά. Και αυτό δεν το λέμε μόνο εμείς, αλλά είναι και εμφανές από την τελευταία αξιολόγηση που έκανε η παγκόσμια τράπεζα. Μελέτη που δημοσιεύθηκε τον Μάιο του 2023 απεικονίζει αυτήν την ανάπτυξη, αφού πήγαμε από τη θέση 42 που ήμασταν το 2018 στη θέση 19». Έχουν βελτιωθεί βασικοί δείκτες που έχουν να κάνουν με την ψηφιοποίηση και με τις υποδομές. Ωστόσο, τόνισε πως υπάρχει χώρος για μερικές βελτιώσεις, όπως για παράδειγμα στον σιδηρόδρομο. Έχουν γίνει βήματα, αλλά υπάρχουν και προκλήσεις.
Η Γεωργία Αϋφαντοπούλου, διευθύντρια Ερευνών, αναπληρώτρια διευθύντρια ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ, κατά τη διάρκεια της ομιλίας της στάθηκε στο ζήτημα της ψηφιοποίησης των logistics, σημειώνοντας πως «στην Ελλάδα σε αυτόν τον τομέα δεν κάνουμε πολλά. Δίνουμε στους πολίτες δυνατότητες ψηφιοποίησης, αλλά αυτό δεν έχει περάσει στον κλάδο των logistics». Μετα τον κορονοϊό, σχολίασε πως είχαμε μία τεράστια αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου και άρα και της φυσικής διανομής. «Αυτό έχει δημιουργήσει ένα μεγάλο πρόβλημα, καθώς υπάρχει επιβάρυνση στην κυκλοφορία ακριβώς από τους στόλους διανομής στις πόλεις, που φτάνει μέχρι και το 40%. Η παρέμβαση του κράτους κρίνεται καίρια, ενώ χρειάζονται και σχέδια βιώσιμων αστικών εμπορευματικών μεταφορών», σχολιάζει. Στα βήματα που έχει κάνει η Ελλάδα, ιδίως όσον αφορά τα logistics, στάθηκε και ο Στέφανος Αγιόπουλος, διευθύνων σύμβουλος DB Schenker A.E. «Βλεπουμε εξελίξεις και επενδύσεις σε λιμάνια, οδικά δίκτυα, τα οποία έχουν προωθήσει την ανάπτυξη των εμπορευματοφορών. Εμείς ως ιδιωτικός τομέας θέλουμε η στρατηγική μας να συμβαδίζει με τέτοιες δράσεις. Οι μεγαλές ετιαρείες έπρεπε να αντιμετωπίσουμε με κοινό τρόπο τις παγκόσμιες προκλήσεις, και η ανάπτυξη απαιτεί συνέργειες».
Για έκρηξη στον κλάδο της αγοράς μίλησε και ο Σωκράτης Μπαλτάς, πρόεδρος REDEPLAN. «Υπάρχει άλμα στην εξέλιξη του κλάδου. Μετά την οικονομική κρίση είναι μια φρενήρης επένδυση, στην οποία επενδύσαμε ως κράτος και ως οικονομία. Οι επενδύσεις σε οδικά δίκτυα και λιμάνια έχουν δώσει ώθηση και έχουν βάλει το πλαίσιο της δημόσιας υποδομής, που είναι έτοιμο να “αγκαλιάσει” αυτήν την ανάπτυξη. Ταυτόχρονα, σημείωσε πως υπάρχει και μία σημαντική ιδιωτική επένδυση σε επίπεδο εταιρειών και επιχειρήσεων, που επενδύουν στην ανάπτυξη των ιδιωτικών τους υποδομών logistics. «Η παθογένεια, όπως εμείς την αντιλαμβανόμαστε, είναι το πώς γίνεται αυτό, με ποιους όρους και ποιες προϋποθέσεις. Πώς αυτές οι αναπτύξεις υποβάλλονται σε έναν πιο κεντρικό σχεδιασμό». Στο ζήτημα της ασφάλισης αναφέρθηκε ο Γιάννης Σαμολαδάς, διευθύνων σύμβουλος Truck & Cargo Insurance, σημειώνοντας πως οι ασφάλειες είναι ο «από μηχανής θεός» που θα βοηθήσει τον επιχειρηματία να συνεχίσει έπειτα από μία φυσική καταστροφή. Οι ασφαλιστικές έχουν 3,5 δισ. ταμείο. Οι φυσικές καταστροφές είναι εδώ και ο καθένας πρέπει να λάβει τα μέτρα του».