THEPOWERGAME
Στο προσκήνιο φέρνει ξανά η ΓΑΙΟΣΕ το ζήτημα της αξιοποίησης του σιδηροδρομικού σταθμού στη Θεσσαλονίκη, καθώς ανέθεσε στην ελεγκτική και συμβουλευτική εταιρεία Ernst & Young την προμελέτη σεναρίων για την ανάπτυξή του.
Ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Θεσσαλονίκης, που η συνολική του έκταση καταλαμβάνει 80 στρέμματα, ενώ το κεντρικό του κτίριο καλύπτει επιφάνεια 55.000 τετραγωνικών μέτρων, αποτελεί τον κεντρικό σταθμό της πόλης για όλες τις επιβατικές και εμπορικές αμαξοστοιχίες. Γνωστός ως και «Νέος», εγκαινιάστηκε επίσημα τον Σεπτέμβριο του 1961, αποτελώντας ένα στρατηγικό σημείο στον σιδηροδρομικό χάρτη της πόλης, καθώς βρίσκεται σε κοντινή απόσταση από βαλκανικές πρωτεύουσες. Παρ’ όλα αυτά, σήμερα απαιτείται η ανάπλαση των εγκαταστάσεών του, καθώς έχει εγκαταλειφθεί πλήρως.
Η ΕΥ, αναλαμβάνοντας την αξιοποίηση του μεγαλύτερου σταθμού σε όλη την Ελλάδα, σε αρχικό στάδιο θα υλοποιήσει έρευνα αγοράς για την καταγραφή τάσεων της Θεσσαλονίκης, για τις σχεδιαζόμενες και υπό εξέλιξη αναπτύξεις και για τα έργα υποδομής, που αναμένεται ότι θα επηρεάσουν τις προοπτικές ανάπτυξης του συγκεκριμένου ακινήτου. Στη συνέχεια, με βάση τα συμπεράσματα που θα προκύψουν από την έρευνα αγοράς και των πολεοδομικών προδιαγραφών του ακινήτου, θα σχεδιαστούν προτάσεις τριών εναλλακτικών σεναρίων ανάπτυξης. Για το κάθε εναλλακτικό σενάριο ανάπτυξης, σε συνεργασία με τη ΓΑΙΑΟΣΕ θα καταρτιστεί επιχειρηματικό σχέδιο σε high-level επίπεδο, λαμβάνοντας υπόψη τα δυνητικά λειτουργικά έσοδα και έξοδα, κεφαλαιουχικές δαπάνες, χρονοδιάγραμμα κατασκευής και λειτουργίας.
Παράλληλα, η ΕΥ θα αξιολογήσει ξεχωριστά αν τα πιθανά σενάρια πληρούν τα κριτήρια ESG, ενώ στη συνέχεια θα συλλέξει πληροφορίες από τους ενδιαφερόμενους φορείς σχετικά με τις εξεταζόμενες εναλλακτικές προτάσεις ανάπτυξης. Στο τελικό στάδιο θα κατατεθεί πρόταση για το βέλτιστο σενάριο ανάπτυξης, που θα λαμβάνει υπόψη τα αποτελέσματα της χρηματοοικονομικής ανάλυσης, της ESG αξιολόγησης και των απόψεων των ενδιαφερόμενων μερών. Τέλος, η ΕΥ θα καταθέσει πρόταση για master plan χωροταξικής οργάνωσης σε επίπεδο προμελέτης. Η διαδικασία θα διαρκέσει συνολικά 6 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.
Σημαντικό στοιχείο ακόμη για την αξιοποίηση του Σιδηροδρομικού Σταθμού της Θεσσαλονίκης αποτελεί η έναρξη λειτουργίας του Μετρό το 2024, καθώς τα δύο μέσα θα συνδέονται, λόγω του ότι θα λειτουργεί ομώνυμος σταθμός έξω από τον σιδηροδρομικό σταθμό.
Την κατάσταση στην οποία βρίσκεται σήμερα ο Επιβατικός Σταθμός Θεσσαλονίκης είχε σχολιάσει παλιότερα και ο νυν υπουργός Δικαιοσύνης, Γιώργος Φλωρίδης, περιγράφοντας με ιδιαίτερα γλαφυρό ύφος στα κοινωνικά δίκτυα τις εικόνες που συνάντησε στους σιδηροδρομικούς σταθμούς Αθηνών και Θεσσαλονίκης, όταν ταξίδεψε με το τρένο. Για τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης χαρακτηριστικά ανέφερε πως «το κτίριο αυτό του ΟΣΕ, όταν έγινε πριν από αρκετές δεκαετίες, ήταν αληθινό κόσμημα για την πόλη. Η σημερινή του κατάσταση είναι κάτι παραπάνω από τραγική. Σκοτεινό κι απόκοσμο, όπου απεγνωσμένα ψάχνεις να δεις από ποια πλατφόρμα φεύγει το τρένο για Αθήνα και, αν είσαι τυχερός, θα δεις την ανακοίνωση της φωτογραφίας αυτής».
Εδώ και πολλά χρόνια γίνεται λόγος για την αξιοποίηση των κεντρικών σιδηροδρομικών σταθμών της χώρας (Αθήνα, Θεσσαλονίκη και σε δεύτερο βαθμό Λάρισα, Πάτρα). Το 2017, ωστόσο, είχε βγει το τελευταίο φιλόδοξο σχέδιο, που όμως δεν προχώρησε, το οποίο περιελάμβανε περίπου 120 στρέμματα της έκτασης του ακινήτου, την ανάπτυξη ενός τερματικού σταθμού με χρήση εμπορικού κέντρου περίπου 100.000 τ.μ., με ανάδειξη της περιοχής του Σιδηροδρομικού Σταθμού Θεσσαλονίκης, 1.000 θέσεις στάθμευσης, με συνολική επένδυση που άγγιζε τα 100 εκατ. ευρώ.