THEPOWERGAME
Σε πορεία ανάκαμψης κινούνται οι επιδόσεις των ξενοδοχείων της Αθήνας, τόσο σε ό,τι αφορά τις πληρότητες όσο και τα έσοδα, αν και εξακολουθούν να βρίσκονται πίσω σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις. Όπως δείχνουν τα μηνιαία στοιχεία Κίνησης και Απόδοσης Ξενοδοχείων που συγκεντρώνονται και αναλύονται από την Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών, Αττικής & Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ), με τη συνεργασία της GBR Consulting, η μέση πληρότητα στο πρώτο πεντάμηνο 2023 είναι αυξημένη κατά 31,3% έναντι της αντίστοιχης περιόδου 2022. Ωστόσο, υπολείπεται κατά 4,0% έναντι του α’ 5μηνου 2019.
Όπως έχουν αναλύσει διεξοδικά το τελευταίο διάστημα οι ειδικοί, οι αφίξεις των τουριστών στο Διεθνές Αεροδρόμιο της Αθήνας είναι αυξημένες και έναντι του 2022 αλλά και έναντι του 2019, ωστόσο οι πληρότητες των ξενοδοχείων δεν έχουν φτάσει τα προ-πανδημικά επίπεδα εξαιτίας της αύξησης της προσφοράς κλινών στο λεκανοπέδιο σε ξενοδοχεία και Airbnb.
Η αύξηση στις αφίξεις είναι άλλωστε εμφανής και στους δρόμους της Αθήνας, στα κυριότερα αξιοθέατα, όπως στην Ακρόπολη, αλλά και στο λιμάνι του Πειραιά. Ωστόσο, θα είχε ενδιαφέρον να δούμε και τα στοιχεία που αφορούν τη μέση διάρκεια διανυκτερεύσεων, στοιχείο που μαζί με την αύξηση της μέση τιμής δωματίου, μπορεί να δώσει χρήσιμα συμπεράσματα για την επίδραση της ακρίβειας στον τουρισμό.
Τα επίπεδα του 2019 άγγιξε η πληρότητα του Μαΐου
Τον Μάιο, μήνα αιχμής για τα ξενοδοχεία της Αθήνας, η μέση πληρότητα προσέγγισε το 88,5%, δηλαδή βελτιώθηκε κατά 7,9% έναντι του Μαΐου 2022 και οριακά ξεπέρασε τον Μάιο του 2019 (88,2%).
Σε επίπεδο πενταμήνου, η πληρότητα δεν ξεπέρασε το 68,9% και απέχει κατά (-) 4,0% από τις επιδόσεις του αντίστοιχου πενταμήνου του 2019 (71,8%) ενώ ήταν αυξημένη κατά 31,3% σε σύγκριση με το περσινό αντίστοιχο διάστημα (52,5%).
Φθηνότερη των ανταγωνιστών της η Αθήνα
Σε επίπεδο πενταμήνου, σημειώθηκε αύξηση της Μέσης Τιμής Δωματίου/ADR των αθηναϊκών ξενοδοχείων κατά 19,5% έναντι του 2022 και κατά 21,4% έναντι του 2019. Πιο συγκεκριμένα, η μέση τιμή δωματίου το 2023 (5μηνο), έφτασε τα 117.36 ευρώ (από 98.21 ευρώ της αντίστοιχης περιόδου του 2022 και από 96.70 ευρώ του α’ 5μηνου 2019). Την ώθηση σαφώς την έδωσαν οι τιμές του μηνός (αιχμής) Μαΐου (154.66 ευρώ το 2023 έναντι 125.77 ευρώ του 2022 δηλ. αύξηση κατά 23,0% και 119.76 ευρώ έναντι του 2019 δηλ. αύξηση κατά 29,1%).
Σε επίπεδο πόλεων – ανταγωνιστών ωστόσο, τα στοιχεία πενταμήνου 2023 δείχνουν πως η Αθήνα εξακολουθεί να διαθέτει την πλέον χαμηλή μέση τιμή δωματίου. Για παράδειγμα, στην Κωνσταντινούπολη είναι 134.22 ευρώ (αύξηση έναντι του 2019 της τάξης του 66,8%), στη Μαδρίτη 142.11 ευρώ (αύξηση έναντι του 2019 της τάξης του 28,8%), στη Βαρκελώνη 164.20 ευρώ (αύξηση έναντι του 2019 της τάξης του 22,4%), στη Ρώμη 203.79 ευρώ (αύξηση έναντι του 2019 της τάξης του 43,8%), στο Παρίσι 294.02 ευρώ (αύξηση έναντι του 2019 της τάξης του 49,8%), κ.ο.κ.
Αυτό φυσικά επηρεάζει και τα έσοδα ανά Διαθέσιμο Δωμάτιο (RevPAR) που αυξήθηκαν κατά 16,5%, ωστόσο και αυτά απέχουν αρκετά από τις αντίστοιχες επιδόσεις των περισσοτέρων ξένων πόλεων – ανταγωνιστών της Αθήνας. Για παράδειγμα, η Βαρκελώνη και η Μαδρίτη είχαν αύξηση 19,7%, η Κωνσταντινούπολη 40%, η Ρώμη 45,7%, κ.ο.κ. Τα αντίστοιχα έσοδα για τις πόλεις ανταγωνιστές μεταφράζονται π.χ. σε 121.51 ευρώ για τη Βαρκελώνη, 139.39 ευρώ για τη Ρώμη, 214.05 ευρώ για το Παρίσι κ.λπ. Ακόμη και η μοναδική εξαίρεση (δηλ. αρνητικό πρόσημο ποσοστού μεταβολής RevPΑΡ για το πεντάμηνο) της πόλης του Μονάχου, αντιστοιχεί σε RevPAR 101.93 ευρώ.
Η Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών, Αττικής & Αργοσαρωνικού, ανακοινώνοντας τα αποτελέσματα της μηνιαίας μελέτης, καλεί τη νέα κυβέρνηση να προνοήσει από τώρα «για το “νοικοκύρεμα” του προορισμού και την ομαλή μετάβαση προς ένα “υγιές” μοντέλο ανάπτυξης της Αττικής (ποσοτικά αλλά και ποιοτικά) ώστε να μη βρεθούμε αντιμέτωποι με εκπλήξεις από το 2024. Τα “προγνωστικά” εμφανίζουν την Αθήνα ως έναν πολύ ισχυρό “παίκτη” στην ευρωπαϊκή και διεθνή τουριστική σκηνή για τα επόμενα χρόνια ζητούμενο, ωστόσο είναι η Αθήνα ως πρωτεύουσα, “ναυαρχίδα” αλλά και “καθρέπτης” της Ελλάδας, να λειτουργεί άρτια (και) ως τουριστικός 12μηνος προορισμός (τουριστικός, επαγγελματικός, κρουαζιέρας κ.ά.) με ό,τι αυτό απαιτεί ή και συνεπάγεται».