THEPOWERGAME
Ζωηρό είναι αυτή την περίοδο το ενδιαφέρον στην αγορά των εμπορικών καταστημάτων κυρίως στις δημοφιλείς «πιάτσες» της Αθήνας αλλά και στις τουριστικές περιοχές . Η έλλειψη κενών χώρων, ιδίως στα πιο εμπορικά σημεία, συντηρεί τις τιμές των ενοικίων σε υψηλό επίπεδο, ενώ οι αλυσίδες αντιλαμβάνονται ότι η παρουσία με φυσικά καταστήματα στην αγορά, εξακολουθεί να αποτελεί βασικό σκέλος της στρατηγικής τους, παρά την σημαντική άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Κατά το φετινό πρώτο τρίμηνο, οι πιο κινητικοί κλάδοι ήταν τα καταστήματα πολυτελών ενδυμάτων και υποδημάτων, τα αθλητικά είδη και τα κοσμήματα. Μεταξύ άλλων, σύμφωνα με σχετική έκθεση της Proprius, εταιρεία παροχής υπηρεσιών ακινήτων, καταστήματα εγκαινίασαν η αλυσίδα Sephora (Ματογιάννια της Μυκόνου), η Molton Brown στην Κηφισιά, η Buzz (αθλητικά είδη) στον Πειραιά και η Zakcret (επίσης αθλητικά είδη) στα Ιωάννινα. Επίσης, η Calvin Klein λειτούργησε νέο κατάστημα στην Πάτρα και ο οίκος μόδας Diane Von Fürstenberg ανακοίνωσε την λειτουργία του νέου του καταστήματος στην Γλυφάδα. Στις αλυσίδες σουπερμάρκετ, ξεχωρίζει η συμφωνία ανάμεσα στην Retail & More και την γαλλική Carrefour για την ανάπτυξη νέου δικτύου στην ελληνική αγορά (με την χρήση προϊόντων και σημάτων του γαλλικού πολυεθνικού ομίλου). Έμφαση θα δοθεί στα τουριστικά σημεία της χώρας και όχι τόσο στα αστικά κέντρα. Έτσι, τα πρώτα πέντε καταστήματα έχουν ανοίξει στην Ζάκυνθο και την Χαλκιδική.
Όσον αφορά τις τιμές των ενοικίων, αυτές κινούνται σταθεροποιητικά, με ελαφρώς ανοδική τάση, ιδίως σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Συγκεκριμένα, οι τιμές στην Ερμού (πλησίον της Πλατείας Συντάγματος, που είναι το πιο ακριβό σημείο) διαμορφώνονται σήμερα πέριξ των 270 ευρώ/τ.μ. σε μηνιαία βάση, ελαφρώς υψηλότερα από πέρσι την ίδια περίοδο, όταν δεν ξεπερνούσαν τα 250 ευρώ/τ.μ. Μικρές αυξήσεις καταγράφονται επίσης σε άλλες εμπορικές “πιάτσες” του λεκανοπεδίου, όπως η Γλυφάδα, όπου το μέσο ενοίκιο αγγίζει σήμερα τα 130 ευρώ/τ.μ. από 125 ευρώ/τ.μ. Στο Κολωνάκι, τα ενοίκια των εμπορικών καταστημάτων ανέρχονται σε 95 ευρώ/τ.μ. τον μήνα (από 90 ευρώ/τ.μ. πέρσι), ενώ στην Κηφισιά οι τιμές είναι σταθερές από πέρσι στα 110 ευρώ/τ.μ.
Στην ανάλυσή της, η Proprius επισημαίνει ότι σημαντικό ρόλο στην ανάκαμψη των πωλήσεων, ιδίως στις δημοφιλείς “πιάτσες” του κέντρου της Αθήνας, όπως η Ερμού και το Κολωνάκι, θα διαδραματίσει η επιστροφή των ξένων επισκεπτών το φετινό καλοκαίρι. Η επιλογή διαμονής πολλών τουριστών σε καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης εντός του εμπορικού τριγώνου (π.χ. Μοναστηράκι, Πλάκα, Ακρόπολη, Ψυρρή, Κουκάκι, Μεταξουργείο κτλ.) καθιστά τα καταστήματα της εν λόγω περιοχής, άμεσα προσβάσιμα στους ανθρώπους αυτούς, απογειώνοντας τις πωλήσεις. Πρόκειται για μια τάση που είχε παγιωθεί κατά το διάστημα πριν το ξέσπασμα της πανδημίας και φέτος αναμένεται να επιστρέψει. Άλλο ένα χαρακτηριστικό της περιόδου μετά την πανδημία, αφορά στην προσπάθεια όλο και περισσότερων αλυσίδων να δημιουργήσουν καταστήματα εμπειρίας, δηλαδή χώρους που να προσφέρουν όχι μόνο επιλογές κατανάλωσης, αλλά και μιας συνολικής εμπειρίας για τον καταναλωτή, συνδυάζοντας κι άλλες δυνατότητες (π.χ. καφέ, προωθητικές ενέργειες κτλ.).
Η μεγαλύτερη επενδυτική κίνηση στον κλάδο αφορά στην εξαγορά του νέου εμπορικού πάρκου που ανέπτυξε η ολλανδική Ten Brinke Hellas στην συμβολή των οδών Πειραιώς και Κηφισού. Αγοραστής είναι η Trade Estates ΑΕΕΑΠ του ομίλου Φουρλή, η οποία κατέβαλλε ένα ποσό της τάξεως των 18,3 εκατ. ευρώ. Το συγκρότημα εγκαινιάστηκε τις προηγούμενες ημέρες, φιλοξενώντας αλυσίδες, όπως Orchestra, Μουστάκας, ΑΒ Βασιλόπουλος, LC Waikiki και McDonalds στα 14.555 τ.μ. της επιφάνειάς του.