THEPOWERGAME
Το σχεδιασμό της Bluehouse Capital για πώληση του εκπτωτικού κέντρου McArthurGlen στα Σπάτα, της διοίκησης της REDS του ομίλου Ελλάκτωρ για συνεχή ενίσχυση του γειτονικού Smart Park, αλλά και τις επενδύσεις σε μεγάλους εμπορικούς χώρους (big boxes) από εισηγμένους όπως η Premia δικαιώνουν τα στοιχεία για τις συναλλαγές στην Ευρώπη κατά το πρώτο εξάμηνο.
Η στροφή των επενδυτών ακινήτων προς τα εμπορικά πάρκα (τα ανοικτά εμπορικά κέντρα) και τα big boxes ήταν εμφανής σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων Savills.
Οι συναλλαγές στις δύο συγκεκριμένες κατηγορίες αυξήθηκαν στο πρώτο εξάμηνο κατά 58,7% φτάνοντας τα δύο δισ. ευρώ πανευρωπαϊκά.
Όπως δείχνει και η εμπειρία του Smart Park και του McArthurGlen, η επισκεψιμότητα στα εμπορικά πάρκα στην Ευρώπη ανέκαμψε πιο γρήγορα.
Οι αναλυτές της Savills επισημαίνουν πως τα στοιχεία για την επισκεψιμότητα «αναδεικνύουν τη σχετική ανθεκτικότητα των συγκεκριμένων ακινήτων στις δομικές αλλαγές της αγοράς (σ.σ. λιανικής) και τη μεταβαλλόμενη καταναλωτική συμπεριφορά».
Αν στις δύο προαναφερθείσες κατηγορίες προστεθούν και οι συμφωνίες για την αγορά ακινήτων που στεγάζουν σουπερμάρκετ, τότε καλύπτουν σχεδόν το 40% των συναλλαγών του πρώτου εξαμήνου στην Ευρώπη.
Τα ίδια στοιχεία δείχνουν, ωστόσο, πως παρά την πανδημία και την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, τα εμπορικά κέντρα που θα προσαρμοστούν γρήγορα στις νέες απαιτήσεις θα συνεχίσουν να αναπτύσσονται.
Μπορεί οι αποδόσεις των εμπορικών κέντρων να ανεβαίνουν και να βρίσκονται σήμερα πανευρωπαϊκά στο 5,29%, στο υψηλότερο επίπεδο από το 2014, αλλά οι αναλυτές θεωρούν πως θα υπάρχουν διαφοροποιήσεις ανάλογα με την ελκυστικότητα κάθε ξεχωριστού περιουσιακού στοιχείου.
Ενδεικτική είναι η πρόσφατη εξαγορά πέντε εμπορικών κέντρων στην Νορβηγία από την Aurora Eiendom AS, έναντι περίπου 1,5 δισ. ευρώ.
Η Νορβηγία έχει τη μεγαλύτερη κάλυψη εμπορικών κέντρων ανά 1.000 κατοίκους καθώς το 2018 έφτανε τα 857 τετραγωνικά μέτρα (τ.μ.). Σημειώστε πως η Ελλάδα βρίσκεται στην τελευταία θέση της Ευρώπης με βάση τον ίδιο δείκτη αφού αντιστοιχούν μόλις 56 τ.μ. εμπορικών κέντρων ανά 1.000 κατοίκους.
Η χαμηλή διείσδυση των εμπορικών κέντρων στην Ελλάδα, σε συνδυασμό με τη μεγάλη διαφορά αποδόσεων με την Δυτική Ευρώπη (στη χώρα μας φτάνουν το 7% με τον μέσο όρο της Ευρώπης, όπως προαναφέρθηκε, στο 5,25%) θεωρούνται από τη Lamda Development ως δύο σημαντικά όπλα της θυγατρικής Lamda Malls.
Η τελευταία που θα αποκτήσει το χαρτοφυλάκιο εμπορικών κέντρων (ήδη ελέγχει το Golden Hall στην Αθήνα και το Mediterranean Cosmos στην Θεσσαλονίκη) προγραμματίζονταν να εισαχθεί φέτος ή του χρόνου στο χρηματιστήριο.
Όμως πολλά θα κριθούν από την πορεία της πανδημίας. Μειοψηφικό μερίδιο στην Lamda Malls ελέγχει η αμερικανική Varde Partners.
Ο επικεφαλής της Lamda Development Οδ. Αθανασίου είχε υποστηρίξει, σε μια παρουσίαση που έγινε προ μηνών, πως ενώ την περίοδο της κρίσης (2010 – 2018) η αγορά λιανικής υποχώρησε κατά σχεδόν 34%, τα συνολικά έσοδα των καταστημάτων στα τρία εμπορικά κέντρα της εταιρείας αυξήθηκαν κατά 11%, εξέλιξη που δείχνει την ανθεκτικότητά τους.
Πάντως η Bluehouse Capital, που ελέγχει το 50% του McArthurGlen (το άλλο 50% ανήκει στον διεθνή όμιλο McArthurGlen), ακούγεται πως αναζητεί αγοραστή σε μια προσπάθεια να εκμεταλλευτεί το θετικό κλίμα για τα εμπορικά πάρκα. «Χωρίς να υπάρχει βιασύνη» όπως λένε πρόσωπα που παρακολουθούν στενά την υπόθεση.
Σε συνεχή ανοδική πορεία, μετά την καραντίνα, βρίσκεται το γειτονικό Smart Park που ελέγχει η REDS του ομίλου Ελλάκτωρ.
Ο επικεφαλής της εταιρείας Γ. Κωνσταντινίδης είχε δηλώσει προ μηνών πως το Smart Park ήταν μισθωμένο κατά 78% τον Μάρτιο αλλά μέχρι τον Αύγουστο η πληρότητα θα έφτανε το 100% αφού έχουν ήδη υπάρξει αρχικές συμφωνίες για τη μίσθωση των τελευταίων επτά καταστημάτων σε επιχειρήσεις από τον κλάδο των προϊόντων τεχνολογίας, της εστίασης και του εμπορίου.