THEPOWERGAME
Πριν από αρκετές ημέρες, κυκλοφορούσε στις κεφαλαιαγορές η είδηση ότι το χρηματιστήριο του Άμστερνταμ εκθρόνισε το Λονδίνο από τη θέση του μεγαλύτερου χρηματιστηρίου στην Ευρώπη. Ποιος είναι ο λόγος; Το Brexit. Σύμφωνα με το CFD World, αυτό που αποτέλεσε έκπληξη δεν ήταν η μεταφορά χρημάτων από τα Βρετανικά Νησιά στην ηπειρωτική Ευρώπη, αλλά το γεγονός ότι το Άμστερνταμ ήταν αυτό που έκλεψε τη θέση του «Ευρωπαίου νούμερο 1» από τη Φρανκφούρτη, η οποία είχε όλες τις προϋποθέσεις για να είναι ο ηγέτης, ενώ και πολλές σημαντικές τράπεζες όπως η Deutsche Bank AG ή η Commerzbank AG, την είχαν επιλέξει ως νέα έδρα τους.
Οι προσδοκίες σχετικά με τη Φρανκφούρτη, όπου εδρεύει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, ήταν κατανοητές και για έναν άλλο λόγο. Ενώ «μόνο» 2,6 δισ. ευρώ διαπραγματεύθηκαν στο Άμστερνταμ το 2020 σύμφωνα με την Cboe Europe, στην πέμπτη μεγαλύτερη πόλη της Γερμανίας διαπραγματεύτηκαν 5,9 δισ. ευρώ. Στο Λονδίνο, τα μέσα ημερήσια στοιχεία είχαν ανέλθει σε 17,5 δισ. ευρώ εκείνη την εποχή.
Ωστόσο, λίγο μετά αφότου το Λονδίνο είχε χάσει τη θέση του ως ευρωπαίου οικονομικού ηγέτη λόγω του Brexit, οι προσδοκίες εκπληρώθηκαν και οι τοπικοί επενδυτές άρχισαν να στρέφονται σε άλλα μέρη. Παραδόξως, το ενδιαφέρον για το χρηματιστήριο του Άμστερνταμ, το οποίο κατείχε την έκτη θέση πέρυσι, αυξήθηκε έναντι της «πιο κερδοφόρας» Φρανκφούρτης, η οποία κατέλαβε τη δεύτερη θέση. Τον Ιανουάριο του 2021, το Άμστερνταμ σημείωσε σημαντική αύξηση όταν διαπραγματεύονταν εκεί τίτλοι ύψους 9,2 δισ. ευρώ ανά ημέρα και το βρετανικό κεφάλαιο μειώθηκε σε ημερήσιο όγκο 8,6 δισ. ευρώ την ίδια περίοδο.
Το αουτσάιντερ
Μολονότι το Άμστερνταμ δεν ήταν το μεγάλο φαβορί για να γίνει η χρηματοοικονομική πρωτεύουσα, από την προοπτική της διατήρησης της οικονομικής του θέσης και της επιρροής του σε παγκόσμια κλίμακα, είναι σημαντικό για την ΕΕ να έχει ένα τέτοιο κέντρο όπου κι αν βρίσκεται αυτό. Οι Βρυξέλλες επιδιώκουν να μειώσουν την εξάρτησή τους από το Λονδίνο μέσω της απαγόρευσης που επιβάλλεται στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της ΕΕ που διαπραγματεύονται στο Λονδίνο. Οι Βρυξέλλες δεν έχουν εγκρίνει τα βρετανικά χρηματιστήρια και πλατφόρμες συναλλαγών ως ισοδύναμα με τα χρηματιστήρια και τις πλατφόρμες της ΕΕ όσον αφορά την εποπτεία. Από τις 4 Ιανουαρίου, οι ευρωπαϊκές τράπεζες υποχρεούνται να ανταλλάσσουν μετοχές στο ευρωπαϊκό νόμισμα εντός της ΕΕ.
Καθώς το Λονδίνο και οι Βρυξέλλες εξακολουθούν να διαπραγματεύονται χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, το Λονδίνο δεν πρέπει απαραίτητα να είναι ο τελικός χαμένος. Μια προκαταρκτική συμφωνία θα πρέπει να υπογραφεί εντός του Μαρτίου και ο Μισέλ Μπαρνιέ ανέφερε ότι θα χρειαστούν πρόσθετες διευκρινίσεις από τη Μεγάλη Βρετανία πριν ληφθεί απόφαση για την ισότητα των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών. Θα εξαρτηθεί από αμφότερα τα μέρη εάν και σε ποιο βαθμό θα επιτευχθεί συναίνεση.
Θα ανακάμψει το Λονδίνο;
Ορισμένοι ειδικοί συμπέραναν πρόσφατα ότι το Λονδίνο θα διατηρήσει τη θέση του και θα συνεχίσει να είναι το χρηματοοικονομικό κέντρο σε πέντε ή 10 χρόνια. Τουλάχιστον τώρα φαίνεται ότι έχουν επιβεβαιωθεί προβλέψεις για την κίνηση χρηματοοικονομικού κεφαλαίου και τραπεζών. Θα πρέπει να περιμένουμε λίγο για να μάθουμε αν είναι απλώς προσωρινή αναταραχή έως ότου διευθετηθεί η αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ ή αν θα είναι μόνιμο καθεστώς.
Οι μετοχές των ελβετικών εταιρειών, οι οποίες άρχισαν να διαπραγματεύονται καθημερινά στο ποσό των 250 εκατομμυρίων ευρώ μετά από διακοπή τον Φεβρουάριο, σύμφωνα με το Reuters, ενδέχεται να βοηθήσουν το Λονδίνο να μετριάσει, τουλάχιστον εν μέρει, την τρέχουσα ύφεση. Θα πρέπει να αυξηθούν έως και 1 δισεκατομμύριο, όπως συνέβη πριν από το κλείσιμο των συναλλαγών τον Ιούνιο του 2019.
Πρέπει επίσης να τονίσουμε ότι είναι πολύ νωρίς για να προβλέψουμε με βάση τα αποτελέσματα για ένα μόνο μήνα εάν το ολλανδικό χρηματιστήριο θα διατηρήσει την τρέχουσα επιτυχία του και τη σημαντική αύξηση των όγκων διαπραγμάτευσης μακροπρόθεσμα. Στην πραγματικότητα, τα αποτελέσματα του πλήρους έτους θα είναι πιο σημαντικά και, ως εκ τούτου, η Φρανκφούρτη εξακολουθεί να βρίσκεται στο παιχνίδι για τη θέση του νούμερο ένα στην ευρωπαϊκή αγορά.