THEPOWERGAME
Χαμηλώνουν τον πήχη των προσδοκιών για τους τελευταίους μήνες της χρονιάς οι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο. Πριν καν ξεκινήσει η κρίση στη Μέση Ανατολή μετά τη φονική επίθεση της Χαμάς στις 7 Οκτωβρίου, οι εισηγμένες κατά τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων εξαμήνου υποχρεώθηκαν να δώσουν τις εκτιμήσεις τους για το υπόλοιπο της χρονιάς. Οι εκτιμήσεις αυτές δεν είναι και πολύ… ευχάριστες, στοιχείο που εν πολλοίς δικαιολογεί την κακοδαιμονία της αγοράς το επίμαχο διάστημα και τα μπρος πίσω μεταξύ 1105 – 1.200 μονάδων.
Δεν είναι τυχαίο ότι η διοίκηση της Viohalco από τις 22/9/2023 ανέφερε στους αναλυτές, όπως ήδη είχε σημειώσει και στη δημοσίευση των αποτελεσμάτων πως, «μολονότι οι προοπτικές ως προς τις μακροπρόθεσμες μακροοικονομικές τάσεις της παγκόσμιας βιώσιμης ανάπτυξης και της ενεργειακής ασφάλειας παραμένουν θετικές, υπάρχουν επιφυλάξεις σχετικά με τις βραχυπρόθεσμες προοπτικές λόγω της παρατεταμένης οικονομικής αβεβαιότητας».
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και η αναφορά της θυγατρικής της Viohalco, Cenergy για τις βραχυπρόθεσμες προοπτικές καθώς παρατηρείται υποχώρηση της ζήτησης, παρά το γεγονός ότι η εταιρεία έχει μεγάλο ανεκτέλεστο παραγγελιών άνω των 2 δισ. ευρώ.
Ο επικεφαλής του ομίλου Jumbo, ο κ. Απόστολος Βακάκης τόσο στη γενική συνέλευση πριν από μερικές μέρες για την έγκριση πρόσθετου μερίσματος 1,47 ευρώ, όσο και στην τηλεδιάσκεψη για την ενημέρωση των αναλυτών ανέφερε πως υπάρχουν σημάδια υποχώρησης της ζήτησης. Αυτό ήταν και ο λόγος που προχώρησε στην μείωση της εκτίμησης για τον ρυθμό αύξησης των πωλήσεων στο 12% από 15% που ήταν πριν. Ο ίδιος απέδωσε την πίεση που αναμένεται να δεχθεί η ζήτηση, στον πληθωρισμό των τροφίμων που αδειάζει το πορτοφόλι του καταναλωτή.
Τα Πλαστικά Θράκης από την πλευρά τους με μεγάλη δραστηριότητα σε ΗΠΑ και Ευρώπη αναφέρουν πως στο τρίτο τρίμηνο πολλές προϊόντικές ομάδες έχουν μειωμένη ζήτηση. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να υπολογιστεί ότι στο μεσοδιάστημα παρατηρείται αύξηση στην τιμή του πετρελαίου, επιβαρύνοντας ενδεχομένως το προϊοντικό κόστος.
Όμως και μικρότερες εταιρείες όπως η Εβροφάρμα, της οποίας τα αποτελέσματα πρώτου εξαμήνου ήταν ισχυρά, αναφέρει πως με βάση τα έως τώρα δεδομένα, για το υπόλοιπο της χρήσης του 2023 η διοίκηση κρατά επιφυλακτική στάση λόγω της δεδομένης πτώσης στην κατανάλωση ως αποτέλεσμα του πληθωρισμού.
Ο στρατηγικός σχεδιασμός της εταιρείας για το έτος 2023 προβλέπει πρωτίστως τη διατήρηση του όγκου πωλήσεων και στο βαθμό που είναι εφικτό την αύξηση τους , αξιοποιώντας κυρίως το δίκτυο των εξαγωγών.
Η πτώση στην κατανάλωση ίσως πιέσει προς τα κάτω τις τιμές πώλησης των προϊόντων και για το λόγο αυτό η διοίκηση θα επιδιώξει αντίστοιχη βελτίωση στις τιμές αγοράς α’ και β’ υλών παραγωγής.
Επίσης, η Flexopack αναφέρει πως από τα τέλη του 2022 και μέχρι σήμερα διαφαίνεται μία εξασθένηση της ζήτησης στην Ευρώπη και επίσης μία διαφαινόμενη τάση μείωσης της αγοραστικής δύναμης στην Αμερική, η οποία οφείλεται κατά κύριο λόγο στην επιδείνωση του κύματος των πληθωριστικών πιέσεων κυρίως στα τρόφιμα. στις αυξήσεις των επιτοκίων διεθνώς και ιδιαίτερα στην Ευρωζώνη, οι οποίες ασκούν ανοδικές πιέσεις στο κόστος δανεισμού του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα και ενδέχεται να οδηγήσουν τις οικονομίες σε επιβράδυνση ή και ύφεση.
Για συνθήκες οικονομικής ύφεσης και πτώση της ζήτησης κάνουν λόγο στα οικονομικά στοιχεία που παραθέτουν για το εξάμηνο, αλλά και για το σύνολο της τρέχουσας χρήσης που βρίσκεται σε εξέλιξη οι εισηγμένες Έλτον Χημικά και Μαθιός Πυρίμαχα.