THEPOWERGAME
Η συνεχιζόμενη μετοχική διαμάχη στην Ελλάκτωρ, με τις συνεχείς αγορές από την πλευρά των εφοπλιστών Δημ. Μπάκου και Γ. Καϋμενάκη καθώς και από την πλευρά της ολλανδικής Reggeborgh, θεωρούνται ως η κύρια αιτία για το ράλι της μετοχής στο Χρηματιστήριο.
Όμως, όλες οι μετοχές του κατασκευαστικού κλάδου παρουσιάζουν άνοδο μεταξύ 53% και 218% τον τελευταίο χρόνο εν μέσω των σημαντικών προσδοκιών που έχουν καλλιεργηθεί για την εκκίνηση έργων που είχαν βαλτώσει επί χρόνια, όπως η Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας και το βόρειο τμήμα του οδικού άξονα Ε65.
Στην εξίσωση μπαίνουν και τα μελλοντικά έργα – και μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης– που υπολογίζονται σε 43 δισ. ευρώ για την επόμενη πενταετία.
ΟΙ ΜΕΤΟΧΕΣ ΤΩΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΩΝ ΟΜΙΛΩΝ (30/8/2021) | |||||
ΚΕΦΑΛΑΙΟΠΟΙΗΣΗ (σε χιλιάδες ευρώ) | ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΕΤΟΥΣ (%) | ΜΕΤΑΒΟΛΗ 3ΜΗΝΟΥ (%) | ΜΕΤΑΒΟΛΗ 6ΜΗΝΟΥ (%) | ||
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ | 1.011.480 | 61,39 | 0,82 | 10,26 | |
ΕΛΛΑΚΤΩΡ | 550.142 | 69,29 | 30,81 | 39,1 | |
ΑΒΑΞ | 180.113 | 218,37 | 1,46 | 103,59 | |
INTRAKAT | 115.264 | 100 | 33,33 | 79,78 | |
ΕΚΤΕΡ | 14.400 | 53,48 | 14,8 | 57,83 | |
Στο υπουργείο Υποδομών έχουν ανακοινώσει πως προωθούν πρόγραμμα 13 δισ. ευρώ, σχεδόν το ένα τρίτο από το οποίο έχει ήδη συμβασιοποιηθεί.
Με κεφαλαιοποίηση άνω του 1 δισ. ευρώ (στις 30 Αυγούστου) η χρηματιστηριακή αξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ξεπερνά το σύνολο της αποτίμησης που έχουν στο Χ.Α. οι υπόλοιποι τρεις ανταγωνιστές της.
Στις τελευταίες επιτυχίες της διοίκησης του ομίλου περιλαμβάνεται η επικράτηση της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects στο διαγωνισμό για την 35ετή παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, του μεγαλύτερου οδικού άξονα της χώρας, με προσφορά σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ.
Οι διοικητικές αλλαγές και η μετοχική διαμάχη ώθησαν προς τα πάνω και τη μετοχή της ΕΛΛΑΚΤΩΡ με τη χρηματιστηριακή αξία στα 550 εκατ. ευρώ.
Η υπογραφή της σύμβασης για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό Αθήνας, ύψους περί το 1,5 δισ. ευρώ, βοήθησε και στη στήριξη της μετοχής της ΑΒΑΞ η αποτίμηση της οποίας έχει υπερδιπλασιαστεί τον τελευταίο χρόνο.
Μεγάλη άνοδο (σχεδόν 100%) καταγράφει και η μετοχή της Intrakat η διοίκηση της οποίας ανακοίνωσε πρόσφατα σχέδιο επέκτασης στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ).
Οι μετοχές των κατασκευαστικών εταιρειών ανεβαίνουν κυρίως επειδή έπειτα από δέκα χρόνια υπογράφονται ή βρίσκονται στο τελικό στάδιο σειρά μεγάλων έργων.
Η σύμβαση για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό Αθήνας και η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την Εγνατία Οδό από το ΤΑΙΠΕΔ είναι μόνο η αρχή.
Ακόμα και αν καθυστερήσουν τα φιλόδοξα σιδηροδρομικά έργα (ύψους 3,3 δισ. ευρώ) που ετοιμάζεται να προκηρύξει αυτές τις ημέρες η ΕΡΓΟΣΕ με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, υπάρχουν αρκετοί ώριμοι διαγωνισμοί που θα στηρίξουν το ανεκτέλεστο των κατασκευαστικών ομίλων.
Στην πλειοψηφία τους τα νέα έργα είναι Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) ή συμβάσεις παραχώρησης όπως ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), έργο άνω των 2 δισ. ευρώ που έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, το τμήμα Καλαμάτα – Πύλος – Μεθώνη, η περιφερειακή (Flyover) της Θεσσαλονίκης, κ.α.
Μόνο στον τομέα των οδικών αξόνων και των λιμανιών προωθούνται έργα άνω των 6,4 δισ. ευρώ, ενώ στα 8,6 δισ. ευρώ υπολογίζεται η αξία των σιδηροδρομικών έργων και των έργων σταθερής τροχιάς (τραμ, προαστιακός, κ.α.).
Μαζί με το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου (που έχει αναλάβει η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – GMR) υπολογίζεται πως θα απαιτηθούν περίπου 1,5 δισ. ευρώ για την αναβάθμιση των ελληνικών αεροδρομίων.
Στον κατάλογο πρέπει να προστεθούν και τα περίπου 1,4 δισ. ευρώ που θα χρειαστούν για την κατασκευή μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων με επίκεντρο την Αττική και την Θεσσαλονίκη, αλλά και πολλές νησιωτικές περιοχές.
Οι διοικήσεις των κατασκευαστικών ομίλων βάζουν στον κατάλογο και τα ενεργειακά έργα, που είναι και η πλειοψηφία των έργων υποδομής της επόμενης περιόδου με τη συνολική τους αξία να αγγίζει τα 25 δισ. ευρώ.
Πρόκειται για έργα ανάπτυξης φωτοβολταϊκών, κατασκευής αγωγών, επέκτασης των διασυνδέσεων στο ηλεκτρικό σύστημα της χώρας, κ.α.
Η επικείμενη μάχη για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού και η πιθανότητα για προκήρυξη ξεχωριστού διαγωνισμού (ή ξεχωριστών διαγωνισμών) για τις επεκτάσεις δείχνει, πάντως, πως το γήπεδο έχει αλλάξει για τους ισχυρούς εργολάβους.
Κερδισμένοι στο νέο παιχνίδι θα είναι αυτοί που διαθέτουν την πρόσβαση σε κεφάλαια και τους συνεταίρους (διεθνείς ή εγχώριους) ώστε να αναλάβουν έργα ΣΔΙΤ ή συμβάσεων παραχώρησης.
Η εξασφάλιση σταθερών πηγών εσόδων, μακριά από τα σκαμπανεβάσματα των δημοσίων έργων (πικρή η εμπειρία της τελευταίας δεκαετίας), θα κρίνει αυτούς που θα ξεχωρίσουν την προσεχή διετία ή θα μεγαλώσουν την απόσταση από όσους δυσκολεύονται να λειτουργήσουν στο νέο περιβάλλον των κατασκευών.