THEPOWERGAME
Το πετρέλαιο κατέγραψε άνοδο για τρίτη συνεχή συνεδρίαση τη Δευτέρα, με το Μπρεντ να ξεπερνά τα 80 δολάρια το βαρέλι, φτάνοντας στο υψηλότερο επίπεδό του εδώ και περισσότερους από τέσσερις μήνες. Η άνοδος οφείλεται στις αυστηρότερες κυρώσεις των ΗΠΑ στο ρωσικό πετρέλαιο και στις αναμενόμενες επιπτώσεις στις εξαγωγές προς τους κορυφαίους αγοραστές, την Ινδία και την Κίνα.
Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για το πετρέλαιο τύπου Μπρεντ αυξήθηκαν κατά 1,42 δολάρια ή 1,78%, φτάνοντας στα 81,18 δολάρια το βαρέλι, ενώ το αργό αμερικανικό πετρέλαιο (WTI) σημείωσε άνοδο 2,52 δολάρια ή 3,29%, στα 79,09 δολάρια το βαρέλι.
Τόσο το Μπρεντ όσο και το WTI έχουν αυξηθεί περίπου 6% από τις 8 Ιανουαρίου, σημειώνοντας ράλι την Παρασκευή μετά την ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ για αυστηρότερες κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο. Οι νέες κυρώσεις περιλαμβάνουν εταιρείες όπως οι Gazprom Neft και Surgutneftegaz, καθώς και 183 πλοία που έχουν μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο, στοχεύοντας τα έσοδα που χρησιμοποιεί η Μόσχα για τη χρηματοδότηση του πολέμου στην Ουκρανία.
Οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου αναμένεται να πληγούν σοβαρά από τις νέες κυρώσεις, οδηγώντας την Κίνα και την Ινδία να αναζητήσουν περισσότερο πετρέλαιο από τη Μέση Ανατολή, την Αφρική και την Αμερική, κάτι που θα αυξήσει τις τιμές και τα κόστη μεταφοράς, όπως ανέφεραν έμποροι και αναλυτές.
«Υπάρχουν πραγματικοί φόβοι στην αγορά για διαταραχή της προσφοράς. Το χειρότερο σενάριο για το ρωσικό πετρέλαιο φαίνεται πως γίνεται ρεαλιστικό», δήλωσε ο αναλυτής της PVM, Ταμάς Βαργκα. «Ωστόσο, παραμένει ασαφές τι θα συμβεί όταν ο Ντόναλντ Τραμπ αναλάβει καθήκοντα την επόμενη Δευτέρα».
Οι κυρώσεις περιλαμβάνουν περίοδο προσαρμογής μέχρι τις 12 Μαρτίου, οπότε οι σημαντικές διαταραχές ίσως καθυστερήσουν, πρόσθεσε ο Βαργκά.
Η Goldman Sachs εκτίμησε ότι τα πλοία που στοχεύονται από τις νέες κυρώσεις μετέφεραν 1,7 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα το 2024, ήτοι το 25% των εξαγωγών της Ρωσίας. Η τράπεζα προβλέπει ότι το εύρος τιμών του Brent από 70 έως 85 δολάρια πιθανότατα θα κινηθεί προς τα πάνω, σύμφωνα με σημείωμα των αναλυτών της.
Οι προσδοκίες για περιορισμένη προσφορά έχουν επίσης οδηγήσει τα μηνιαία spreads του Μπρεντ και του WTI στο ευρύτερο επίπεδο backwardation από το τρίτο τρίμηνο του 2024. Το backwardation είναι μια δομή αγοράς στην οποία οι άμεσες τιμές είναι υψηλότερες από τις τιμές των μελλοντικών μηνών, υποδεικνύοντας στενή προσφορά.
Αναλυτές της RBC Capital Markets ανέφεραν ότι ο διπλασιασμός των δεξαμενόπλοιων που στοχεύονται από κυρώσεις μπορεί να αποτελέσει σημαντικό λογιστικό πρόβλημα που θα επηρεάσει τις ροές πετρελαίου.
«Κανείς δεν πρόκειται να αγγίξει τα πλοία που βρίσκονται στη λίστα των κυρώσεων ή να αναλάβει νέες θέσεις», δήλωσε ο Ίγκο Σανόμι, ιδρυτής της εταιρείας εμπορίας πετρελαίου και φυσικού αερίου Taleveras Petroleum.
«Η ρωσική προσφορά θα διαταραχθεί, αλλά δεν βλέπουμε αυτό να έχει σημαντική επίδραση, καθώς ο ΟΠΕΚ έχει την εφεδρική δυνατότητα να καλύψει αυτό το κενό», πρόσθεσε.
Ο ΟΠΕΚ+ -ο συνασπισμός που περιλαμβάνει τον Οργανισμό Εξαγωγών Πετρελαίου και μια ομάδα παραγωγών υπό την ηγεσία της Ρωσίας- συγκρατεί 5,86 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, που αντιστοιχούν στο 5,7% της παγκόσμιας ζήτησης.
Πολλά από τα δεξαμενόπλοια που αναφέρονται στις τελευταίες κυρώσεις είχαν χρησιμοποιηθεί για τη μεταφορά πετρελαίου στην Ινδία και την Κίνα μετά τις προηγούμενες δυτικές κυρώσεις και το πλαφόν τιμών που επέβαλε η Ομάδα των Επτά (G7) το 2022, μεταφέροντας το εμπόριο ρωσικού πετρελαίου από την Ευρώπη στην Ασία. Κάποια από αυτά τα πλοία έχουν επίσης μεταφέρει πετρέλαιο από το Ιράν, το οποίο υπόκειται επίσης σε κυρώσεις.
«Ο τελευταίος γύρος κυρώσεων του OFAC (Γραφείο Ελέγχου Ξένων Περιουσιακών Στοιχείων των ΗΠΑ) που στοχεύει ρωσικές πετρελαϊκές εταιρείες και μεγάλο αριθμό δεξαμενοπλοίων θα έχει σημαντικές επιπτώσεις, ιδίως για την Ινδία», δήλωσε ο Χάρι Τσιλινγκουιριάν, επικεφαλής έρευνας της Onyx Capital Group.
Αναλυτές της JPMorgan ανέφεραν ότι η Ρωσία έχει κάποια περιθώρια ελιγμών παρά τις νέες κυρώσεις, αλλά τελικά θα χρειαστεί να αποκτήσει δεξαμενόπλοια που δεν υπόκεινται σε κυρώσεις ή να προσφέρει πετρέλαιο στα 60 δολάρια το βαρέλι ή και χαμηλότερα για να χρησιμοποιήσει τη δυτική ασφάλιση, όπως προβλέπεται από το πλαφόν τιμών της Δύσης.
Διαβάστε επίσης
ΟΛΘ: Τι κρύβεται πίσω από τη δημόσια πρόταση των Ντρέιφους
Arcane: Η επιτυχία των 250 εκατ. στο Netflix ήταν οικονομική αστοχία
Αγορές νέων οικοπέδων από την ΑΒΑΞ για ανέγερση πολυτελών κατοικιών