THEPOWERGAME
Αφού εγκατέλειψε τον Ιούνιο την επιδίωξή του για πετρέλαιο 100 δολαρίων το βαρέλι, ο ΟΠΕΚ+ αντιμετωπίζει μια νέα πρόκληση. Όλο και περισσότερο, η αγορά δοκιμάζει την ανοχή της προς τα κάτω.
Εν ολίγοις, σύμφωνα με ανάλυση του Bloomberg, μπορούν η Σαουδική Αραβία, η Ρωσία και οι ομόλογοί τους μπορούν να υπερασπιστούν ένα κατώτατο όριο γύρω στα 75 δολάρια για μερικές εβδομάδες, ή ίσως για δύο ή τρεις μήνες. Αλλά η προστασία αυτού του ορίου μετά τα τέλη του 2024 και μέχρι το επόμενο έτος θα είναι όλο και πιο επώδυνη – μάλιστα, τόσο δύσκολη που το καρτέλ θα πρέπει να αφήσει τις τιμές του αργού να πέσουν περαιτέρω το 2025.
Πρώτον, λίγο ιστορικό. Στα μέσα του έτους, τα μέλη του ΟΠΕΚ+ συμφώνησαν σε μια πολύπλοκη συμφωνία που θα έβαζε ουσιαστικά περισσότερο πετρέλαιο στην αγορά κάθε μήνα από τον Οκτώβριο. Παρόλο που η συμφωνία περιείχε μια τυπική ρήτρα διαφυγής – «αυτή η μηνιαία αύξηση μπορεί να διακοπεί ή να ανατραπεί ανάλογα με τις συνθήκες της αγοράς» – οι έμποροι πήραν το μήνυμα: Περισσότερο πετρέλαιο σημαίνει χαμηλότερες τιμές, και το κόστος του βαρελιού μειώθηκε αμέσως.
Με βάση την πορεία που δημοσίευσε το μπλοκ, η παραγωγή του ΟΠΕΚ+ θα είναι υψηλότερη κατά περισσότερα από 500.000 βαρέλια ημερησίως έως τον Δεκέμβριο από ό,τι είναι τώρα και περίπου 1,8 εκατομμύρια βαρέλια υψηλότερη έως τα μέσα του 2025. Αυτό… είναι πολύ πετρέλαιο.
Οι αξιωματούχοι του ΟΠΕΚ+ δεν θορυβήθηκαν, κατηγορώντας τους πάντες εκτός από τους εαυτούς τους για την αντίδραση της αγοράς. Ο υπουργός Ενέργειας της Σαουδικής Αραβίας πρίγκιπας, Αμπντουλαζίζ μπιν Σαλμάν, δήλωσε στους δημοσιογράφους τέσσερις ημέρες μετά την ανακοίνωση της συμφωνίας ότι όλα ήταν καλά.
Πάνω από 60 ημέρες μετά την ανακοίνωση της συμφωνίας, η πραγματικότητα δείχνει ότι όντως οι προβλέψεις έχουν πέσει μέσα. Τη Δευτέρα, σε μια κίνηση που επιδεινώθηκε από την κατάρρευση των παγκόσμιων αγορών που προκάλεσε την πώληση εκατομμυρίων βαρελιών χρηματοοικονομικών παραγώγων που συνδέονται με το πετρέλαιο, το ντίζελ και τη βενζίνη, το Μπρεντ έπεσε στα 75,05 δολάρια το βαρέλι, το χαμηλότερο επίπεδο από τις αρχές Ιανουαρίου και 10% κάτω από την επικρατούσα τιμή πριν από τη συνεδρίαση του ΟΠΕΚ+. Οι Σαουδάραβες και οι σύμμαχοί τους βρίσκονται σε δύσκολη θέση.
Δεν φαίνεται να υπάρχει έδαφος, σύμφωνα με το Bloomberg, για πολύ μεγαλύτερηπτώση – προς το παρόν. Στα παράγωγα, οι κερδοσκόποι έχουν μειώσει τα ανοδικά τους στοιχήματα σχεδόν στο μηδέν, μειώνοντας τις δυνατότητες για περαιτέρω πωλήσεις. Στη φυσική αγορά, όπου τα πραγματικά βαρέλια αλλάζουν χέρια, η ισορροπία προσφοράς και ζήτησης παραμένει υγιής.
Η παγκόσμια όρεξη για πετρέλαιο συνεχίζει να αυξάνεται με υγιή ρυθμό, παρά την αδύναμη κατανάλωση στην Κίνα. Το πρόβλημα στον ασιατικό γίγαντα αντισταθμίζεται από την ανεξέλεγκτη ζήτηση στην Αμερική. Η συνολική κατανάλωση πετρελαίου στις ΗΠΑ αυξήθηκε στα 20,8 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως τον Μάιο, το υψηλότερο ποσοστό που έχει σημειωθεί ποτέ για τον συγκεκριμένο μήνα. Ακόμη και στην Ευρώπη, η ζήτηση πετρελαίου κρατάει μάλλον καλά, καθώς οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων πέφτουν κατακόρυφα. Στην Ινδία παρατηρείται επίσης ισχυρή κατανάλωση, η οποία συμβάλλει στην αντιστάθμιση της αδυναμίας της Κίνας.
Συνολικά, φέτος ο κόσμος θα καταναλώνει τουλάχιστον ένα εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα περισσότερο από ό,τι το 2023 – αν όχι περισσότερο – στο ίδιο επίπεδο με ένα μέσο έτος τις τελευταίες δύο δεκαετίες. Παρά τις προειδοποιήσεις, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου δεν πέφτει απότομα- απλώς η αύξηση έχει μετριαστεί.
Τα περιθώρια διύλισης, τα οποία συρρικνώθηκαν απότομα τον Ιούνιο και τον Ιούλιο, έχουν ανακάμψει κάπως τις τελευταίες ημέρες. Παρόλο που η ζήτηση για ντίζελ, το καύσιμο που συνδέεται στενότερα με τη μεταποίηση, είναι αδύναμη, η κατανάλωση καυσίμων προσανατολισμένων στις υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένης της βενζίνης και των καυσίμων για αεροπλάνα, είναι ισχυρότερη. Η ζήτηση για πετροχημικά προϊόντα είναι επίσης ισχυρή.
Η προσφορά αποτελεί μεγαλύτερο πρόβλημα για τον ΟΠΕΚ+. Η παραγωγή εκτός ΟΠΕΚ αυξάνεται γρήγορα, με αιχμή την Αμερική. Εκεί, η επιπλέον παραγωγή από τις ΗΠΑ, τον Καναδά, τη Βραζιλία και τη Γουιάνα είναι αρκετή για να καλύψει την αύξηση της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου. Επιπλέον, η παραγωγή από το ίδιο το καρτέλ είναι μεγαλύτερη από ό,τι θα έπρεπε. Δεν είναι μόνο οι αιώνιοι κλέφτες του ΟΠΕΚ+, όπως η Ρωσία, το Ιράκ και το Καζακστάν, που αντλούν περισσότερο από ό,τι επιτρέπουν τα όρια που έχουν θέσει οι ίδιοι, αλλά και το επιπλέον πετρέλαιο από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Ιράν και τη Βενεζουέλα.
Αλλά η αγορά δεν θα παραμείνει υγιής για πολύ ακόμα. Με το τέλος του καλοκαιριού στο βόρειο ημισφαίριο, η ζήτηση πετρελαίου θα γνωρίσει την εποχική της κάμψη. Σχεδόν ταυτόχρονα, ο ΟΠΕΚ+ σχεδιάζει να αρχίσει να προσθέτει περισσότερα βαρέλια στην αγορά από τον Οκτώβριο. Αυτό θα οδηγήσει τη φυσική αγορά σε υπερπροσφορά, θέτοντας σε κίνδυνο το επίπεδο των 75 δολαρίων το βαρέλι. Ο ΟΠΕΚ+ θα μπορούσε να το υπερασπιστεί καθυστερώντας τις αυξήσεις της παραγωγής – αλλά αυτό θα ισοδυναμούσε με παραδοχή της ήττας του.
Επιπλέον, για πόσο καιρό μπορεί να καθυστερήσει το καρτέλ; Το πρώτο εξάμηνο του 2025 μοιάζει δύσκολο για τον ΟΠΕΚ+, ακόμη και αν η αύξηση της ζήτησης πετρελαίου παραμένει υγιής. Αν δεν αποδεχτεί χαμηλότερες τιμές, δεν θα μπορέσει να αυξήσει καθόλου την παραγωγή. Και ίσως χρειαστεί να τη μειώσει περαιτέρω, κάτι που δυσκολεύομαι να προβλέψω. Η κόκκινη γραμμή των 75 δολαρίων μπορεί να κρατήσει για λίγο, αλλά όχι για πολύ.
Ο ΟΠΕΚ+ είναι θύμα της ίδιας του της επιτυχίας. Διατήρησε τις τιμές του αργού πολύ υψηλές για πολύ καιρό, εμποδίζοντας τον παγκόσμιο πληθωρισμό να επιβραδυνθεί και τα επιτόκια να πέσουν, ενώ παράλληλα επιδοτούσε τους αρχιεχθρούς του στο Τέξας. Ο στόχος των 100 δολαρίων είναι πλέον μια μακρινή ανάμνηση- μένει να δούμε πόσο χαμηλά μπορεί να πέσει το πετρέλαιο.
Διαβάστε επίσης
Το καλοκαίρι των sequel στα θερινά σινεμά
Streaming: Yψηλές πτήσεις για Netflix και Amazon Prime στην Ελλάδα
Πώς τα καλώδια “οδηγούν” την πράσινη μετάβαση