THEPOWERGAME
Οι θαλάσσιες ροές αργού πετρελαίου της Ρωσίας μειώθηκαν σε χαμηλό δύο μηνών την τελευταία εβδομάδα, καθώς λιγότερα πλοία αναχωρούν από τα μεγάλα λιμάνια του Πριμόρσκ και της Ουστ-Λούγκα στις ακτές της Βαλτικής και από το Μουρμάνσκ στην Αρκτική. Ο μέσος όρος τεσσάρων εβδομάδων επίσης μειώθηκε, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη πτώση των τελευταίων 10 εβδομάδων.
Οι αποστολές από τα τερματικά της Βαλτικής, οι οποίες ήταν σύμφωνες με ένα μερικό πρόγραμμα φόρτωσης για τον Μάιο που είδε το Bloomberg, ενδέχεται να αντανακλούν βαθύτερες περικοπές στην παραγωγή που υποσχέθηκε η Μόσχα στους εταίρους της στην ομάδα παραγωγών πετρελαίου ΟΠΕΚ+.
Οι εβδομαδιαίες αποστολές ήταν περίπου 270.000 βαρέλια ημερησίως κάτω από τον στόχο για αυτόν τον μήνα που αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας της συμμαχίας ΟΠΕΚ+ να περιορίσει τις προμήθειες και να στηρίξει τις τιμές. Ο μέσος όρος τεσσάρων εβδομάδων ήταν περίπου 10.000 βαρέλια ημερησίως κάτω από τον στόχο.
Το Κρεμλίνο συμφώνησε επίσης να προβεί σε βαθύτερες περικοπές στην παραγωγή πετρελαίου, μειώνοντας τις ποσότητες σε περίπου 9,1 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως από τον Απρίλιο. Η παραγωγή μειώθηκε κατά περίπου 150.000 βαρέλια ημερησίως τον περασμένο μήνα, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε ο Οργανισμός Πετρελαιοεξαγωγικών Χωρών. Ωστόσο, η Μόσχα εξακολουθούσε να μην πετυχαίνει τον στόχο της, αντλώντας περίπου 319.000 βαρέλια ημερησίως περισσότερα από τα συμφωνηθέντα, σύμφωνα με υπολογισμούς του Bloomberg που βασίζονται σε επίσημα ρωσικά στοιχεία.
Ο χαμηλότερος όγκος εξαγωγών, σε συνδυασμό με την εβδομαδιαία πτώση των τιμών του πετρελαίου κατά την περίοδο έως τις 12 Μαΐου, έπληξε την αξία των ρωσικών εξαγωγών. Η μέση αξία των υπερπόντιων αποστολών τεσσάρων εβδομάδων μειώθηκε κατά το μεγαλύτερο ποσοστό από τον Νοέμβριο.
Το πρώτο ρωσικό δεξαμενόπλοιο στο οποίο επιβλήθηκαν κυρώσεις και το οποίο φόρτωσε αργό μετά την καταχώρισή του στον κατάλογο διασχίζει τώρα τον Ινδικό Ωκεανό. Το SCF Primorye, το οποίο παραπέμφθηκε από τις ΗΠΑ τον Οκτώβριο για παραβίαση του ανώτατου ορίου τιμών της Ομάδας των Επτά (G7), φόρτωσε Urals στο Νοβοροσίσκ στη Μαύρη Θάλασσα στα τέλη Απριλίου και τώρα εμφανίζει προορισμό τη Σιγκαπούρη. Πιθανότατα βρίσκεται καθ’ οδόν για την Κίνα, τα λιμάνια της οποίας ήταν πιο πρόθυμα από ό,τι αλλού να χειριστούν πλοία που ανήκουν σε οντότητες στις οποίες έχουν επιβληθεί κυρώσεις.
Εάν είναι σε θέση να εκφορτώσει το φορτίο του χωρίς δυσκολία, θα μπορούσε να ανοίξει το δρόμο για να επιστρέψουν στην εργασία τους άλλα δεξαμενόπλοια που υπόκεινται σε κυρώσεις και ανήκουν στην κρατικά ελεγχόμενη Sovcomflot PJSC. Μέχρι τώρα, κανένα άλλο δεξαμενόπλοιο της Sovcomflot στο οποίο έχουν επιβληθεί κυρώσεις δεν έχει φορτώσει φορτίο.
Η εταιρεία έχει μετονομάσει και αλλάξει σημαία σε τουλάχιστον 10 από τα 21 πλοία της που έχουν καταχωριστεί από το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ για παραβίαση του ανώτατου ορίου τιμών, ίσως με σκοπό να τα απομακρύνει από τις κυρώσεις.
Ξεχωριστά, το Yasa Golden Bosphorus, το οποίο αφαιρέθηκε από τον κατάλογο των κυρώσεων τον περασμένο μήνα, φόρτωσε φορτίο αμερικανικού αργού στο Χιούστον.
Φορτώσεις αργού
Συνολικά 30 δεξαμενόπλοια φόρτωσαν 22,69 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού αργού την εβδομάδα έως τις 12 Μαΐου, σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων και τις αναφορές λιμενικών πρακτόρων. Αυτό ήταν μειωμένο κατά περίπου 3,05 εκατομμύρια βαρέλια σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα.
Οι θαλάσσιες ροές αργού της Ρωσίας την εβδομάδα έως τις 12 Μαΐου μειώθηκαν κατά περίπου 440.000 βαρέλια ημερησίως στα 3,24 εκατομμύρια, το χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων οκτώ εβδομάδων, από 3,68 εκατομμύρια βαρέλια την εβδομάδα έως τις 5 Μαΐου. Ο λιγότερο ευμετάβλητος μέσος όρος τεσσάρων εβδομάδων μειώθηκε κατά περίπου 180.000 βαρέλια ημερησίως στα 3,48 εκατομμύρια.
Οι μεταφορές από τη Βαλτική κινούνται σύμφωνα με ένα μερικό πρόγραμμα φόρτωσης που είδε το Bloomberg, το οποίο δείχνει μείωση των ροών των Ουραλίων από το επίπεδο του Απριλίου.
Οι μεταφορές αργού μέχρι στιγμής φέτος τρέχουν περίπου 30.000 βαρέλια την ημέρα κάτω από τον μέσο όρο για το 2023.
Η Ρωσία δήλωσε ότι θα μειώσει τις εξαγωγές αργού κατά τη διάρκεια του Απριλίου κατά 121.000 βαρέλια ημερησίως από το μέσο επίπεδο Μαΐου-Ιουνίου, ενώ οι αποστολές του Μαΐου θα είναι 71.000 βαρέλια ημερησίως κάτω από το ίδιο σημείο εκκίνησης. Η Μόσχα μεταθέτει περισσότερο το βάρος της δέσμευσής της στον ΟΠΕΚ+ στους στόχους παραγωγής, οι οποίοι προτιμώνται από άλλα μέλη της ομάδας. Οι θαλάσσιες αποστολές τους πρώτους τρεις μήνες του έτους υπερέβησαν το επίπεδο-στόχο της Ρωσίας για την περίοδο αυτή κατά μόλις 16.000 βαρέλια ημερησίως.
Οι ροές ανά προορισμό
- Ασία
Οι παρατηρούμενες αποστολές προς τους πελάτες της Ρωσίας στην Ασία, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που δεν εμφανίζουν τελικό προορισμό, μειώθηκαν σε χαμηλό πέντε εβδομάδων, στα 3,08 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 12 Μαΐου, από 3,29 εκατομμύρια βαρέλια την προηγούμενη περίοδο τεσσάρων εβδομάδων.
Περίπου 1,11 εκατομμύρια βαρέλια αργού φορτώθηκαν ημερησίως σε δεξαμενόπλοια με προορισμό την Κίνα. Οι θαλάσσιες εισαγωγές της ασιατικής χώρας ενισχύονται από περίπου 800.000 βαρέλια αργού την ημέρα που παραδίδονται από τη Ρωσία μέσω αγωγού, είτε απευθείας, είτε μέσω Καζακστάν.
Οι ροές στα πλοία που σηματοδοτούν προορισμούς στην Ινδία ήταν κατά μέσο όρο περίπου 1,52 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα.
- Ευρώπη και Τουρκία
Οι θαλάσσιες εξαγωγές αργού πετρελαίου της Ρωσίας προς τις ευρωπαϊκές χώρες έχουν σταματήσει, με τις ροές προς τη Βουλγαρία να διακόπτονται στα τέλη του περασμένου έτους. Η Μόσχα έχασε επίσης περίπου 500.000 βαρέλια ημερησίως από τις εξαγωγές με αγωγούς προς την Πολωνία και τη Γερμανία στις αρχές του 2023, όταν οι χώρες αυτές σταμάτησαν τις αγορές.
Η Τουρκία είναι πλέον η μόνη αγορά μικρών αποστάσεων για τις αποστολές από τα δυτικά λιμάνια της Ρωσίας, με τις ροές στις 28 ημέρες έως τις 12 Μαΐου να αυξάνονται σε υψηλό έξι εβδομάδων, στα 396.000 βαρέλια ημερησίως.
Μειώθηκε στο 1,6 δισ. η αξία των ρωσικών εξαγωγών αργού
Η ακαθάριστη αξία των ρωσικών εξαγωγών αργού μειώθηκε στα 1,6 δισ. δολάρια τις επτά ημέρες έως τις 12 Μαΐου από περίπου 1,85 δισ. δολάρια την περίοδο έως τις 5 Μαΐου. Ο μέσος όρος των εσόδων τεσσάρων εβδομάδων ήταν επίσης μειωμένος, πέφτοντας κατά περίπου 140 εκατ. δολάρια στα 1,79 δισ. δολάρια την εβδομάδα.
Διαβάστε επίσης
- Μυτιληναίος: Το μεγάλο ορόσημο του 2032 και το κόστος της πράσινης μετάβασης
- Viva Wallet: Τι κατέθεσαν JP Morgan και WRL στο Δικαστήριο του Λονδίνου
- Βαρέα οχήματα: Τι φέρνει η νέα οδηγία της ΕΕ για τις εκπομπές CO2