THEPOWERGAME
Οι θαλάσσιες εξαγωγές αργού πετρελαίου της Ρωσίας εκτοξεύθηκαν σε υψηλό 11 μηνών τη δεύτερη εβδομάδα του Απριλίου, με τις ροές από όλα τα μεγάλα λιμάνια να βρίσκονται κοντά σε επίπεδα αιχμής. Τα κέρδη της Μόσχας και οι αποστολές ανά προορισμό.
Το άλμα της περασμένης εβδομάδας ώθησε τις συνολικές εβδομαδιαίες ροές στο υψηλότερο επίπεδο από τον Μάιο του 2023, σε ένα επίπεδο που έχει ξεπεραστεί μόνο δύο φορές από τις αρχές του 2022, σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων που συγκέντρωσε το Bloomberg. Ο λιγότερο ευμετάβλητος μέσος όρος τεσσάρων εβδομάδων αυξήθηκε επίσης απότομα, ανεβαίνοντας στο υψηλότερο επίπεδο από τις αρχές Ιουνίου.
Οι εβδομαδιαίες αποστολές ήταν πολύ πάνω από τον στόχο για αυτόν τον μήνα, ο οποίος αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας της συμμαχίας ΟΠΕΚ+ να περιορίσει τις προμήθειες και να στηρίξει τις τιμές.
Τα φορτία από το Πριμόρσκ, την Ουστ-Λούγκα, το Νοβοροσίσκ και το Κοζμίνο ήταν κοντά σε ιστορικά υψηλά επίπεδα. Το Πριμόρσκ στη Βαλτική διακίνησε 10 δεξαμενόπλοια σε τρεις από τις τέσσερις τελευταίες εβδομάδες, γεγονός που ενδεχομένως αντανακλά την εκτροπή προς τις εξαγωγές αργού που θα είχε υποστεί επεξεργασία σε διυλιστήρια που επλήγησαν από ουκρανικά μη επανδρωμένα πλοία. Το λιμάνι δεν έχει διακινήσει περισσότερα από 11 δεξαμενόπλοια σε μια εβδομάδα σε στοιχεία που χρονολογούνται από τις αρχές του 2022. Τα ποσοστά διύλισης παραπαίουν κοντά σε χαμηλό 11 μηνών, καθώς συνεχίζονται οι επισκευές.
Αυξήθηκαν τα κέρδη της Μόσχας από το πλετρέλαιο
Το άλμα των ροών, σε συνδυασμό με τις υψηλότερες τιμές του αργού πετρελαίου Urals, αύξησε τα κέρδη της Μόσχας από το πετρέλαιο. Η ακαθάριστη αξία των εξαγωγών αργού αυξήθηκε σε 2,15 δισ. δολάρια το επταήμερο έως τις 14 Απριλίου από 1,82 δισ. δολάρια προηγουμένως. Το μέσο εισόδημα τεσσάρων εβδομάδων πρόσθεσε περίπου 170 εκατομμύρια δολάρια στα 1,92 δισεκατομμύρια δολάρια την εβδομάδα.
Ξεχωριστά, οι μέσες αποστολές τεσσάρων εβδομάδων προς την Ασία συνέχισαν να ανεβαίνουν, ακολουθώντας παρόμοιο μοτίβο με αυτό που παρατηρήθηκε την ίδια περίοδο πέρυσι. Τότε, οι αποστολές προς την Ασία -κυρίως την Κίνα και την Ινδία- κορυφώθηκαν στα 3,6 εκατ. βαρέλια ημερησίως τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 14 Μαΐου, προτού μειωθούν κατά περίπου 1 εκατ. βαρέλια ημερησίως τους επόμενους τρεις μήνες.
Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του ρωσικού αργού Sokol που δημιουργήθηκε μετά την απόρριψη του από τα ινδικά διυλιστήρια έχει πλέον σχεδόν εξαφανιστεί. Περίπου 9,1 εκατομμύρια βαρέλια, το ήμισυ του συνόλου, έχουν παραδοθεί σε διυλιστήρια στην Κίνα. Άλλα 7 εκατομμύρια βαρέλια βρίσκουν το δρόμο τους πίσω στην Ινδία. Δύο φορτία έχουν παραδοθεί στο Πακιστάν.
Αυτό αφήνει μόλις 1,4 εκατομμύρια βαρέλια που δεν έχουν ακόμη δείξει προορισμό, με άλλα 700.000 βαρέλια σε ένα δεξαμενόπλοιο που βρίσκεται αγκυροβολημένο στα ανοικτά της ανατολικής ακτής της Ινδίας από τις αρχές Απριλίου. Όλα τα φορτία της Sokol που φορτώθηκαν από τα μέσα Φεβρουαρίου κατευθύνθηκαν απευθείας στην Κίνα.
Οι θαλάσσιες ροές αργού της Ρωσίας αυξήθηκαν κατά 560.000 βαρέλια ημερησίως
Οι θαλάσσιες ροές αργού της Ρωσίας την εβδομάδα έως τις 14 Απριλίου αυξήθηκαν κατά 560.000 βαρέλια ημερησίως στα 3,95 εκατομμύρια, φθάνοντας στο υψηλότερο επίπεδο από τον Μάιο του 2023. Ο λιγότερο ευμετάβλητος μέσος όρος τεσσάρων εβδομάδων επίσης εκτινάχθηκε, κατά περίπου 250.000 βαρέλια ημερησίως στα 3,66 εκατομμύρια, στο υψηλότερο επίπεδο από τον Ιούνιο.
Οι εβδομαδιαίες αποστολές ήταν περίπου 365.000 βαρέλια ημερησίως υψηλότερες από τον μέσο όρο που παρατηρήθηκε τον Μάιο και τον Ιούνιο ή περίπου 490.000 βαρέλια ημερησίως πάνω από τον στόχο της Ρωσίας για τον Απρίλιο, ο οποίος αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας της συμμαχίας ΟΠΕΚ+ να περιορίσει τις προμήθειες και να στηρίξει τις τιμές. Ο μέσος όρος τεσσάρων εβδομάδων ήταν περίπου 200.000 βαρέλια ημερησίως πάνω από τον στόχο.
Οι αποστολές προς την Ασία
Οι παρατηρούμενες αποστολές προς τους πελάτες της Ρωσίας στην Ασία, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που δεν εμφανίζουν τελικό προορισμό, αυξήθηκαν σε 3,34 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 14 Απριλίου, από 3,09 εκατομμύρια την προηγούμενη περίοδο τεσσάρων εβδομάδων, στο υψηλότερο επίπεδο από τον Ιούνιο του 2023.
Περίπου 1,36 εκατομμύρια βαρέλια αργού την ημέρα φορτώθηκαν σε δεξαμενόπλοια με προορισμό την Κίνα. Οι θαλάσσιες εισαγωγές της ασιατικής χώρας ενισχύονται από περίπου 800.000 βαρέλια αργού την ημέρα που παραδίδονται από τη Ρωσία μέσω αγωγού, είτε απευθείας, είτε μέσω Καζακστάν.
Οι ροές στα πλοία που σηματοδοτούν προορισμούς στην Ινδία ήταν κατά μέσο όρο περίπου 1,53 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα.
Τόσο τα κινεζικά όσο και τα ινδικά στοιχεία θα αυξηθούν καθώς θα ξεκαθαρίζουν τα λιμάνια εκφόρτωσης για τα πλοία που δεν δείχνουν προς το παρόν τελικούς προορισμούς.
Το ισοδύναμο περίπου 365.000 βαρέλια ημερησίως ήταν σε πλοία που έδιναν σήμα στο Port Said ή στο Σουέζ της Αιγύπτου. Αυτά τα ταξίδια συνήθως καταλήγουν σε λιμάνια της Ινδίας ή της Κίνας και εμφανίζονται στον παρακάτω χάρτη ως «Άγνωστη Ασία» μέχρι να διαφανεί ο τελικός προορισμός.
Οι όγκοι «Other Unknown», που ανέρχονται σε περίπου 80.000 βαρέλια ημερησίως κατά τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 14 Απριλίου, είναι εκείνοι των δεξαμενόπλοιων που δεν εμφανίζουν σαφή προορισμό. Τα περισσότερα από αυτά τα φορτία προέρχονται από τα δυτικά λιμάνια της Ρωσίας και συνεχίζουν να διέρχονται από τη διώρυγα του Σουέζ, αλλά ορισμένα θα μπορούσαν να καταλήξουν στην Τουρκία. Άλλα θα μπορούσαν να μεταφερθούν από το ένα πλοίο στο άλλο, με τις περισσότερες τέτοιες μεταφορές να πραγματοποιούνται τώρα στη Μεσόγειο, στα ανοικτά των ακτών της Ελλάδας, ή πιο πρόσφατα στα ανοικτά του Sohar στο Ομάν.
Προς Ευρώπη και Τουρκία
Οι θαλάσσιες εξαγωγές αργού πετρελαίου της Ρωσίας προς τις ευρωπαϊκές χώρες έχουν σταματήσει. Με τη διακοπή των ροών προς τη Βουλγαρία στα τέλη του περασμένου έτους, η Τουρκία είναι πλέον η μόνη αγορά μικρών αποστάσεων για τα φορτία από τα δυτικά λιμάνια της Ρωσίας.
Οι εξαγωγές προς την Τουρκία παρέμειναν σταθερές στα 323.000 βαρέλια ημερησίως τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 14 Απριλίου, από 400.000 βαρέλια ημερησίως την περίοδο έως τις 31 Μαρτίου.
Εκτινάσσονται οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη
Ρεκόρ καταγράφουν οι ευρωπαϊκές τιμές του φυσικού αερίου, αφού κορυφαίοι Ισραηλινοί στρατιωτικοί αξιωματούχοι διαβεβαίωσαν ότι η χώρα τους δεν έχει άλλη επιλογή από το να απαντήσει στην επίθεση του Ιράν με μη επανδρωμένα αεροσκάφη και πυραύλους το Σαββατοκύριακο.
Τα συμβόλαια αναφοράς αυξήθηκαν έως και 3,4% στις πρώτες συναλλαγές, πλησιάζοντας τα υψηλότερα επίπεδα από τον Ιανουάριο. Τα συμβόλαια έχουν κερδίσει περίπου 18% από την περασμένη Πέμπτη, όταν οι αγορές άρχισαν να τιμολογούν μεγαλύτερους γεωπολιτικούς κινδύνους, συμπεριλαμβανομένων πιθανών διαταραχών από τα ρωσικά πλήγματα στις ουκρανικές ενεργειακές υποδομές.
Ευρωπαίοι και Αμερικανοί αξιωματούχοι έχουν ενισχύσει τις εκκλήσεις τους προς το Ισραήλ να αποφύγει μια κλιμάκωση «tit-for-tat» που θα μπορούσε να προκαλέσει έναν ευρύτερο πόλεμο. Μια ευρύτερη σύγκρουση στην περιοχή κινδυνεύει να ωθήσει προς τα πάνω τις παγκόσμιες τιμές της ενέργειας σε μια εποχή που οι κεντρικές τράπεζες προσπαθούν ακόμη να συγκρατήσουν τον πληθωρισμό.
Ισχυρά τα αποθέματα φυσικού αερίου
Ενώ η Ευρώπη ολοκλήρωσε έναν εξαιρετικά ήπιο χειμώνα με ισχυρά αποθέματα φυσικού αερίου, οι έμποροι βρίσκονται σε συνεχή εγρήγορση για ενδείξεις διαταραχών της προσφοράς. Η περιοχή δεν προμηθεύεται επί του παρόντος πολύ φυσικό αέριο από τη Μέση Ανατολή, αλλά η εξάρτησή της από τις παγκόσμιες αγορές έχει αυξηθεί κατακόρυφα από τότε που έχασε τις περισσότερες ροές αγωγών από τη Ρωσία το 2022.
Τα ολλανδικά προθεσμιακά συμβόλαια προθεσμιακού μήνα, το ευρωπαϊκό σημείο αναφοράς για το φυσικό αέριο, σημείωσαν άνοδο 2,7% στα 31,98 ευρώ ανά μεγαβατώρα στις 9:05 π.μ. στο Άμστερνταμ.
Εν τω μεταξύ, οι παραδόσεις από τον κορυφαίο προμηθευτή Νορβηγία παραμένουν υποτονικές μετά την απρογραμμάτιστη συντήρηση σε ορισμένες από τις εγκαταστάσεις της χώρας που ξεκίνησε το Σαββατοκύριακο. Το μεγαλύτερο μέρος των εργασιών αναμένεται τώρα να διαρκέσει τουλάχιστον μέχρι την Τετάρτη, σύμφωνα με τον διαχειριστή του δικτύου Gassco AS.