THEPOWERGAME
Η ζήτηση χαλκού που συνδέεται με την τεχνητή νοημοσύνη (AI) και τα data centers θα μπορούσε να προσθέσει έως και ένα εκατομμύριο μετρικούς τόνους έως το 2030 και να επιδεινώσει τα ελλείμματα προσφοράς προς το τέλος της δεκαετίας, σημειώνει σε έκθεσή της η Trafigura. Η ενεργειακή μετάβαση, η οποία περιλαμβάνει τα ηλεκτρικά οχήματα και τις τεχνολογίες ΑΠΕ, αναμένεται να τροφοδοτήσει ένα «κύμα» αύξησης της κατανάλωσης χαλκού τα επόμενα χρόνια, καθώς ο κόσμος κινείται προς την εξάλειψη των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
«Αν κοιτάξετε τη ζήτηση που προέρχεται από τα κέντρα δεδομένων και σχετίζεται με την AI, αυτή η ανάπτυξη έχει ξαφνικά εκραγεί», δήλωσε ο Saad Rahim, επικεφαλής οικονομολόγος της Trafigura, στο Financial Times Global Commodities Summit στη Λωζάνη. Το ένα εκατομμύριο τόνοι είναι «πάνω από αυτό που έχουμε ως έλλειμμα τεσσάρων έως πέντε εκατομμυρίων τόνων μέχρι το 2030 ούτως ή άλλως», δήλωσε ο Rahim. «Αυτό δεν είναι κάτι που κανείς δεν έχει πραγματικά συνυπολογίσει σε πολλές από αυτές τις ισορροπίες προσφοράς και ζήτησης».
Ο Rahim δεν αναφέρθηκε ωστόσο στο ποια θα είναι η παγκόσμια ζήτηση χαλκού το 2030. Η παγκόσμια ζήτηση χαλκού αναμένεται σε περίπου 26 εκατ. τόνους για το 2024, ενώ μια έρευνα του Reuters, που δημοσιεύθηκε τον Ιανουάριο έδειξε ότι οι προσδοκίες είναι το έλλειμμα της αγοράς χαλκού να αυξηθεί σε πάνω από 100.000 τόνους το 2025 από ελλείψεις ύψους 35.000 τόνων φέτος. Η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός και καταναλωτής χαλκού παγκοσμίως και κυριαρχεί επίσης στις παγκόσμιες προμήθειες πολλών άλλων βιομηχανικών μετάλλων που απαιτούνται για την ενεργειακή μετάβαση.
«Ο φόβος μου είναι ότι η κλιμάκωση των γεωπολιτικών εντάσεων θα επιβραδύνει την πράσινη μετάβαση», δήλωσε η Beata Javorcik, επικεφαλής οικονομολόγος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης. «Η Κίνα ελέγχει ένα μεγάλο μερίδιο της παραγωγής κρίσιμων πρώτων υλών, ενώ η Δύση και οι σύμμαχοί της ελέγχουν ένα σχετικά μικρό μερίδιο σε ορισμένες από αυτές τις κρίσιμες πρώτες ύλες». Η Javorcik ανέφερε τις σπάνιες γαίες και τον γραφίτη που απαιτούνται για τις μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων ως υλικά των οποίων η παραγωγή σχεδόν μονοπωλείται από την Κίνα