Με λουκέτο κινδυνεύει 1 στα 5 διυλιστήρια παγκοσμίως

Περισσότερο από το ένα πέμπτο της παγκόσμιας δυναμικότητας διύλισης πετρελαίου κινδυνεύει να κλείσει, σύμφωνα με έρευνα της Wood Mackenzie

Διυλιστήριο © pixabay

Με «λουκέτο» κινδυνεύει πάνω από το 21% της παγκόσμιας δυναμικότητας διύλισης πετρελαίου, καθώς τα περιθώρια κέρδους της βενζίνης αποδυναμώνονται και η πίεση για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα αυξάνεται, διαπιστώνει ανάλυση της εταιρείας συμβούλων ενέργειας Wood Mackenzie που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη.

Από 465 περιουσιακά στοιχεία διύλισης που αναλύθηκαν, η συμβουλευτική εταιρεία κατέταξε περίπου το 21% της παγκόσμιας δυναμικότητας διύλισης του 2023 σε κάποιο κίνδυνο κλεισίματος, αναφέρει το Reuters.

Η Ευρώπη και η Κίνα φιλοξενούν τον μεγαλύτερο αριθμό εγκαταστάσεων υψηλού κινδύνου, απειλώντας περίπου 3,9 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως (bpd) διυλιστικής ικανότητας, διαπίστωσε η Wood Mac, με βάση την εκτίμησή της για τα καθαρά χρηματικά περιθώρια, το κόστος των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, την ιδιοκτησία, τις περιβαλλοντικές επενδύσεις και τη στρατηγική αξία των διυλιστηρίων, όπως σημειώνει το energygame.gr

Υπάρχουν 11 ευρωπαϊκές εγκαταστάσεις που αντιπροσωπεύουν το 45% όλων των εγκαταστάσεων υψηλού κινδύνου, σύμφωνα με την έκθεση. Περίπου 30 ευρωπαϊκά διυλιστήρια έχουν ήδη κλείσει από το 2009, σύμφωνα με στοιχεία του βιομηχανικού οργανισμού Concawe, ενώ σχεδόν 90 εξακολουθούν να λειτουργούν.

Αυτό το κύμα κλεισίματος προκλήθηκε από τον ανταγωνισμό των νεότερων και πιο πολύπλοκων εργοστασίων στη Μέση Ανατολή και την Ασία, καθώς και από τις επιπτώσεις της πανδημίας COVID-19.

Τα περιθώρια κέρδους της βενζίνης αναμένεται να αποδυναμωθούν μέχρι το τέλος της δεκαετίας, καθώς η ζήτηση μειώνεται και οι κυρώσεις στη Ρωσία χαλαρώνουν, ενώ οι αναμενόμενοι φόροι άνθρακα θα αρχίσουν επίσης να δαγκώνουν, όπως έδειξε η ανάλυση της Wood Mac.

Το λειτουργικό κόστος θα μπορούσε να αυξηθεί τόσο πολύ που «το κλείσιμο μπορεί να είναι η μόνη επιλογή», δήλωσε η Emma Fox, ανώτερη αναλύτρια της Wood Mac για τα πετρέλαια και τα χημικά.

Εν τω μεταξύ, το τεράστιο διυλιστήριο πετρελαίου Dangote της Νιγηρίας θα μπορούσε να βάλει τέλος στο εμπόριο βενζίνης από την Ευρώπη προς την Αφρική που διαρκεί δεκαετίες και αξίζει 17 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, αυξάνοντας την πίεση στα ευρωπαϊκά διυλιστήρια που ήδη κινδυνεύουν να κλείσουν από τον αυξημένο ανταγωνισμό.

Το διυλιστήριο Dangote, με δυναμικότητα έως και 650.000 bpd, άρχισε να παράγει τον Ιανουάριο, αλλά δεν συμπεριλήφθηκε στην ανάλυση της Wood Mac.

Οι επτά εγκαταστάσεις υψηλού κινδύνου στην Κίνα είναι ανεξάρτητα διυλιστήρια μικρής κλίμακας. Ορισμένες φορές αποκαλούνται «τσαγιέρες», τα διυλιστήρια αυτά υπόκεινται σε αυστηρότερους κυβερνητικούς κανονισμούς και ανταγωνίζονται τις μεγαλύτερες ολοκληρωμένες εγκαταστάσεις που είναι συνήθως κρατικές και πιο πολύπλοκες.

ΙΛΥΔΑ
-6.23%
1.58
AKTR
-9.13%
4.28
ΔΕΗ
-11.79%
11.75
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0.26%
3.84
ΕΛΠΕ
-6.88%
6.84
ΠΕΤΡΟ
-6.63%
7.60
ΟΛΠ
-1.92%
35.80
TITC
-5.44%
37.35
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-6.94%
17.03
ΕΥΑΠΣ
-3.44%
3.09
ΛΟΥΛΗ
-5.57%
2.88
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΠΡΕΜΙΑ
-4.60%
1.16
NOVAL
-8.02%
2.18
ΙΝΤΚΑ
-11.35%
2.50
ΧΑΙΔΕ
0.00%
0.77
ΔΡΟΜΕ
-6.45%
0.29
ACAG
-1.93%
5.58
ΑΣΚΟ
-2.62%
3.35
ΚΥΡΙΟ
-7.71%
0.79
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΛΕΒΚ
0.00%
0.00
ΝΑΚΑΣ
-0.66%
3.02
BOCHGR
-7.35%
5.04
ΚΕΚΡ
-6.06%
1.09
ΠΛΑΘ
-4.27%
3.70
ΡΕΒΟΙΛ
-10.06%
1.43
ΕΛΛ
-5.24%
13.55
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ΙΚΤΙΝ
-9.70%
0.30
ΟΠΑΠ
-5.06%
16.50
ΜΥΤΙΛ
-6.91%
36.40
ΔΟΜΙΚ
-9.17%
2.08
ΦΡΛΚ
-9.34%
3.69
ΜΕΡΚΟ
-0.59%
33.80
ΣΑΡ
-4.68%
11.82
ΟΤΟΕΛ
-4.87%
11.32
ΚΡΙ
-9.83%
13.94
ΙΑΤΡ
-8.17%
1.63
ΠΑΙΡ
-14.76%
0.72
ΜΟΤΟ
-10.70%
2.42
ΣΠΕΙΣ
-8.25%
5.34
ΚΟΡΔΕ
-9.32%
0.39
ΠΡΟΦ
-4.84%
4.92
ΒΟΣΥΣ
-2.65%
2.20
ΕΛΙΝ
-5.77%
1.96
OPTIMA
-14.98%
11.92
ΑΚΡΙΤ
-0.80%
0.74
ΤΕΝΕΡΓ
0.00%
0.00
ΚΕΠΕΝ
0.00%
0.00
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΠΡΔ
-9.77%
0.24
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΑΤΡΑΣΤ
-2.30%
8.50
ΒΙΟΚΑ
-8.21%
1.51
ΠΑΠ
-7.42%
2.37
ΙΝΤΕΤ
-2.02%
0.87
ΠΕΙΡ
-9.33%
4.19
ΜΙΝ
1.24%
0.49
ΕΤΕ
-6.29%
8.13
ΒΙΟΤ
0.00%
0.21
ΑΛΜΥ
-6.00%
4.70
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-4.38%
1.53
ΜΕΝΤΙ
-6.64%
1.97
ΜΟΗ
-4.60%
19.08
ΟΛΘ
-3.57%
27.00
ΣΕΝΤΡ
-4.29%
0.31
ΕΕΕ
-8.33%
38.50
ΚΟΥΕΣ
-6.56%
5.70
ΕΥΔΑΠ
-4.90%
5.44
ΜΙΓ
-9.43%
2.40
ΦΛΕΞΟ
-4.83%
6.90
ΦΡΙΓΟ
-8.26%
0.20
ΔΑΙΟΣ
2.04%
4.00
ΦΑΙΣ
-10.85%
3.20
ΛΑΝΑΚ
0.00%
0.00
CENER
-7.46%
7.82
ΝΑΥΠ
-4.75%
0.76
ΙΝΤΕΚ
-7.60%
5.59
ΜΑΘΙΟ
0.00%
0.60
ΚΑΡΕΛ
-1.95%
302.00
ΑΤΤ
-4.49%
0.68
ΑΤΤΙΚΑ
-4.61%
2.07
ΕΣΥΜΒ
-9.43%
0.96
ΕΥΡΩΒ
-10.00%
2.05
ΚΤΗΛΑ
-7.89%
1.75
ΕΛΣΤΡ
-2.97%
1.96
ΑΔΜΗΕ
-8.19%
2.64
DIMAND
-2.15%
8.18
ΒΙΟΣΚ
-11.64%
1.22
ΑΒΑΞ
-9.76%
1.72
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-11.31%
1.21
ΠΛΑΚΡ
0.00%
0.00
ΛΑΒΙ
-6.45%
0.71
EVR
-7.45%
1.49
ΓΕΒΚΑ
-7.38%
1.26
ΑΛΦΑ
-10.10%
1.83
ΟΤΕ
-7.97%
14.08
ΜΕΒΑ
-3.41%
3.96
ΑΣΤΑΚ
-6.76%
6.34
ΞΥΛΠ
9.20%
0.38
ΙΝΛΟΤ
-10.99%
0.83
CNLCAP
-5.07%
6.55
ΑΤΕΚ
0.00%
0.00
ΛΑΜΨΑ
0.00%
0.00
ΕΚΤΕΡ
-9.94%
1.63
ΔΑΑ
-3.53%
8.62
ΑΝΔΡΟ
-3.37%
6.30
ΞΥΛΚ
-7.42%
0.24
ΠΡΟΝΤΕΑ
-8.70%
5.25
ΜΠΕΛΑ
-0.92%
23.78
ΚΟΥΑΛ
-11.82%
1.00
ΕΛΒΕ
0.00%
0.00
ΤΖΚΑ
-4.23%
1.25
ΕΛΧΑ
-10.97%
1.74
ΑΡΑΙΓ
-4.56%
10.46
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΜΟΝΤΑ
-0.83%
3.60
ΜΟΥΖΚ
-6.67%
0.49
ΙΝΛΙΦ
-5.49%
4.48
ΟΛΥΜΠ
-5.08%
2.24
ΑΒΕ
-3.57%
0.41
ΛΟΓΟΣ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
-6.02%
4.92
ΤΡΑΣΤΟΡ
0.00%
1.20
ΕΛΤΟΝ
-6.98%
1.60
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΛΑΜΔΑ
-8.73%
5.75
AEM
-5.24%
3.98
ΒΙΟ
-10.43%
4.81
ΜΠΤΚ
0.00%
0.65
ΕΧΑΕ
-7.11%
4.70
ΟΡΙΛΙΝΑ
-5.40%
0.74
ΣΙΔΜΑ
-3.57%
1.35
ΣΠΙ
-8.56%
0.47
ΕΒΡΟΦ
-7.56%
1.65
ΜΠΡΙΚ
-3.98%
2.41