Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Η παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου ξεπερνά τις προσδοκίες

Ο κόσμος χρησιμοποιεί περισσότερο πετρέλαιο από ποτέ και η ζήτηση ξεπερνά και φέτος τις προσδοκίες, εγείροντας ερωτήματα σχετικά με το πόσο σύντομα η παγκόσμια κατανάλωση θα κορυφωθεί, σύμφωνα με στελέχη πετρελαϊκών εταιρειών που συγκεντρώθηκαν στο Χιούστον στο φετινό συνέδριο CERAWeek by S&P Global.

Παρά την άνοδο των ηλεκτρικών οχημάτων και των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, πολλοί από τους συμμετέχοντες στο συνέδριο που μίλησαν σε συνεντεύξεις ή στη σκηνή της εκδήλωσης αυτή την εβδομάδα δήλωσαν ότι αναμένουν αύξηση της κατανάλωσης για πολλά χρόνια ακόμη, προκαλώντας πλήγμα στην επίτευξη των στόχων για την απαλλαγή της παγκόσμιας οικονομίας από τον άνθρακα.

«Θα πρέπει να εγκαταλείψουμε τη φαντασίωση της σταδιακής κατάργησης του πετρελαίου και του φυσικού αερίου», δήλωσε ο Αμίν Νάσερ, διευθύνων σύμβουλος της Saudi Aramco, του μεγαλύτερου παραγωγού στον κόσμο. Αντ’ αυτού θα πρέπει «να επενδύσουμε σε αυτά επαρκώς, αντανακλώντας ρεαλιστικές υποθέσεις ζήτησης, για όσο διάστημα είναι απαραίτητο», είπε σε μια ομιλία που χειροκροτήθηκε με ενθουσιασμό από τους παρευρισκόμενους.

Ο Ράσελ Χάρντι, διευθύνων σύμβουλος της Vitol SA, του μεγαλύτερου παγκόσμιου εμπόρου πετρελαίου, δήλωσε στο συνέδριο ότι η εταιρεία του μεταθέτει την εκτιμώμενη κορύφωση της κατανάλωσης πετρελαίου στις αρχές της δεκαετίας του 2030, λόγω των υποβαθμισμένων προσδοκιών για την υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων.

Αύξηση της ζήτησης πετρελαίου προβλέπει και ο IEA

Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA), θεματοφύλακας της ενεργειακής ασφάλειας του βιομηχανικού κόσμου, προβλέπει ότι η ζήτηση πετρελαίου θα αυξηθεί κατά 1,3 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα το 2024. Αν και αυτό είναι μικρότερο από το περσινό άλμα των 2,2 εκατομμυρίων βαρελιών, όταν η έξοδος της Κίνας από τους περιορισμούς του Covid απογείωσε την κατανάλωση, εξακολουθεί να είναι υγιές με βάση τα ιστορικά πρότυπα.

Ο οργανισμός, ο οποίος έχει αναγκαστεί να αυξήσει τις προβλέψεις του αρκετές φορές, αναμένει τώρα ότι η ημερήσια ζήτηση θα ανέλθει κατά μέσο όρο στο ρεκόρ των 103,2 εκατομμυρίων βαρελιών φέτος. Επισημαίνει την ισχύ της αμερικανικής οικονομίας και την επιπλέον απόσταση που διανύουν τα πλοία που αποφεύγουν τη διώρυγα του Σουέζ ως κινητήρια δύναμη της ζήτησης.

Όμως πολλοί στον κλάδο πιστεύουν ότι ο ΙΕΑ, ο οποίος αναμένει ότι η παγκόσμια ζήτηση θα κορυφωθεί πριν από το τέλος της δεκαετίας, είναι υπερβολικά συντηρητικός τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μεσοπρόθεσμα.

Ο πετρελαϊκός έμπορος Gunvor Group αναμένει αύξηση κατά 1,4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα φέτος. Η Trafigura, ένας άλλος παγκόσμιος έμπορος, αναφέρει ότι η προσδοκία συναίνεσης είναι περίπου 1,5 εκατ. βαρέλια, αλλά υποστηρίζει ότι υπάρχουν σημαντικοί ανοδικοί κίνδυνοι για την πρόβλεψη αυτή.

«Η οικονομία των ΗΠΑ, ιδίως, έχει εκπλήξει προς τα πάνω», δήλωσε σε συνέντευξή του ο Saad Rahim, επικεφαλής οικονομολόγος της Trafigura. «Η ζήτηση πετρελαίου έχει καλύτερες επιδόσεις από τις προσδοκίες».

Η αύξηση της κατανάλωσης οδηγεί σε ράλι των τιμών

Η ισχύς της κατανάλωσης έχει συμβάλει στο ράλι των τιμών του πετρελαίου – τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για το αργό πετρέλαιο τύπου Brent έχουν αυξηθεί κατά 11% φέτος, ενώ κάποια στιγμή η τιμή τους ξεπέρασε τα 87 δολάρια το βαρέλι.

Υπάρχουν περιοχές στις οποίες η ζήτηση είναι ιδιαίτερα ισχυρή – μόνο η ανακατεύθυνση των πλοίων μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα έχει προσθέσει 100.000 βαρέλια ημερησίως στην παγκόσμια ζήτηση, σύμφωνα με τη Vitol. Τα καύσιμα αεροσκαφών και τα πλαστικά είναι επίσης ισχυροί παράγοντες.

Η Ινδία πρόκειται επίσης να συμβάλει σημαντικά στην επιπλέον χρήση. Η κυβέρνησή της αναμένει ότι η οικονομία της θα αναπτυχθεί κατά 7% κατά το οικονομικό έτος που αρχίζει τον Απρίλιο, καθιστώντας την μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες μεγάλες οικονομίες. Η Ινδία, ο τρίτος μεγαλύτερος εισαγωγέας πετρελαίου παγκοσμίως μετά την Κίνα και τις ΗΠΑ, πρόκειται να αποτελέσει τη μεγαλύτερη πηγή αύξησης της παγκόσμιας ζήτησης από τώρα έως το 2030, σύμφωνα με τον ΙΕΑ.

«Η ζήτηση πετρελαίου παρέμεινε πολύ ισχυρή, τόσο στις ΗΠΑ όσο και σε άλλες χώρες, τόσο στις ανεπτυγμένες χώρες όσο και στις αναδυόμενες αγορές», δήλωσε η Helen Currie, επικεφαλής οικονομολόγος της αμερικανικής εταιρείας παραγωγής πετρελαίου ConocoPhillips. «Αναμένουμε ένα ακόμη υψηλό ρεκόρ στην παγκόσμια ζήτηση φέτος σε όλους τους τομείς», πρόσθεσε.

Μέχρι να μπορέσει να σπάσει η σύνδεση μεταξύ της οικονομικής ανάπτυξης και της αυξανόμενης ζήτησης για βενζίνη, ντίζελ και άλλα πετρελαιοειδή, η κορύφωση της κατανάλωσης αργού είναι πιθανό να παραμείνει άπιαστη.

Η άνοδος των ηλεκτρικών οχημάτων σε βάρος των κινητήρων εσωτερικής καύσης θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη τροχοπέδη στη ζήτηση πετρελαίου τα επόμενα χρόνια, ιδίως στην Κίνα. Αλλά η έρευνα του BloombergNEF προβλέπει ότι η αύξηση των πωλήσεων EV θα επιβραδυνθεί τα επόμενα χρόνια, ενώ το συνολικό απόθεμα των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων θα συνεχίσει να αυξάνεται.

«Βλέπουμε τη ζήτηση να αυξάνεται καθ’ όλη τη διάρκεια αυτής της ενεργειακής μετάβασης», δήλωσε αυτή την εβδομάδα ο Σεΐχης Nawaf Al-Sabah, Διευθύνων Σύμβουλος της Kuwait Petroleum Corp, εξηγώντας γιατί το κράτος της Μέσης Ανατολής σχεδιάζει να επεκτείνει την παραγωγική ικανότητα πετρελαίου.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!