THEPOWERGAME
Η Ευρώπη θα πρέπει να είναι προετοιμασμένη για ακόμα μεγαλύτερη αστάθεια στην αγορά φυσικού αερίου, προειδοποιεί η Ana Maria Jaller-Makarewicz, αναλύτρια του Ινστιτούτου Ενεργειακής Οικονομίας και Χρηματοοικονομικής Ανάλυσης (IEEFA). Τους τελευταίους μήνες οι διακυμάνσεις στην τιμή του φυσικού αερίου στην Ευρώπη είναι έντονες.
Καύσωνας στην Ευρώπη, εργασίες συντήρησης στη Νορβηγία, ανταγωνισμός με την Ασία για τα φορτία LNG και οι πρόσφατες απεργίες στις μεγάλες εγκαταστάσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου της Chevron στην Αυστραλία είναι ορισμένοι από τους παράγοντες που ωθούν προς τα πάνω την τιμή του φυσικού αερίου. Σε αντίθεση, πάντως, με έναν χρόνο πριν, οι δεξαμενές στην Ευρώπη είναι γεμάτες κατά 94%, απομακρύνοντας το ενδεχόμενο ενός νέου ενεργειακού εκβιασμού από τη Ρωσία.
Γιατί οι γεμάτες δεξαμενές δεν κρατούν χαμηλά τις τιμές του φυσικού αερίου
Ωστόσο, ακόμα και οι γεμάτες δεξαμενές αποθήκευσης φυσικού αερίου δεν αποτελούν «εγγύηση» για έναν «εύκολο» ενεργειακό χειμώνα. Οι απεργίες στις εγκαταστάσεις της Chevron στην Αυστραλία είναι το τελευταίο επεισόδιο (μέχρι το επόμενο) στο σίριαλ της τιμής του φυσικού αερίου.
Και μπορεί το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών LNG από την Αυστραλία να καταλήγει σε Ιαπωνία, Κίνα και Νότια Κορέα, η διαταραχή όμως που προκαλεί στην εφοδιαστική αλυσίδα ενέργειας δεν αποκλείεται να οξύνει ακόμα περισσότερο το πρόβλημα του ανταγωνισμού Ευρώπης – Ασίας για τα φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου από άλλους προμηθευτές (π.χ. Κατάρ).
Νέα αύξηση στην τιμή του συμβολαίου TTF
Η τιμή του φυσικού αερίου στο ολλανδικό συμβόλαιο (TTF), το οποίο αποτελεί ευρωπαϊκό σημείο αναφοράς για τη διαπραγμάτευση του καυσίμου, «τσίμπησε» 1,4% υψηλότερα το πρωί της Τρίτης (12/9) στα 36,3 ευρώ (38,91 δολάρια) ανά μεγαβατώρα. Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Αύγουστο το συμβόλαιο TTF αυξήθηκε στα 43 ευρώ εν μέσω ανησυχιών για απεργιακές κινητοποιήσεις.
«Στην αγορά φυσικού αερίου κυριαρχεί ο φόβος μιας μη ισορροπημένης προσφοράς και ζήτησης» σημειώνει η αναλύτρια του think tank, με έδρα τις ΗΠΑ, σε δηλώσεις της στο CNBC. Και εξηγεί ότι ο συνδυασμός της χαμηλότερης κατανάλωσης λόγω καιρικών συνθηκών και των γεμάτων δεξαμενών στην Ευρώπη νωρίτερα απ’ ότι συνέβαινε τα προηγούμενα χρόνια, κράτησε χαμηλά τις τιμές σε σχέση με το «peak» των 340 ευρώ στο συμβόλαιο TTF τον Αύγουστο του 2022. Κάτι το οποίο όμως δεν αρκεί για να μπει «φρένο» στις αυξήσεις που έρχονται τον χειμώνα.