THEPOWERGAME
Η ιταλική πετρελαϊκή Eni και η ισπανική Repsol αναμένεται να αρχίσουν να μεταφέρουν πετρέλαιο της Βενεζουέλας στην Ευρώπη πολύ σύντομα, ίσως και από τον επόμενο μήνα προκειμένου να καλύψουν τις ελλείψεις από το ρωσικό πετρέλαιο, ανέφεραν έντε πηγές που γνωρίζουν το θέμα. Με τον τρόπο αυτό, θα αρχίσουν να ισχύουν και πάλι οι ανταλλαγές πετρελαίου έναντι χρέους που σταμάτησαν πριν από δύο χρόνια, όταν οι ΗΠΑ παρενέβησαν με επιβολή κυρώσεων στη Βενεζουέλα.
Η ποσότητα που θα επιτραπεί στις Eni και Repsol δεν θα είναι μεγάλη, όπως είπε μία από τις πηγές και ο αντίκτυπος στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου θα είναι περιορισμένος. Όμως, το πράσινο φως της Ουάσιγκτον να επαναληφθεί η ροή πετρελαίου Βενεζουέλας στην Ευρώπη που είχε «παγώσει» για καιρό, αποτελεί μία συμβολική κίνηση στήριξης προς τον πρόεδρο της χώρας της Λατινικής Αμερικής, Νίκολας Μαδούρο.
Το αμερικανικό υπουργείο Εξωτερικών έδωσε το πράσινο φως στις δύο εταιρείες να αρχίσουν τις μεταφορές μέσω επιστολής, σύμφωνα με τις πηγές. Η αμερικανική κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν ευελπιστεί ότι το αργό της Βενεζουέλας θα βοηθήσει την Ευρώπη να μειώσει την εξάρτησή της από την Ρωσία αλλά και να απομακρύνει μέρος των μεταφορών από την Κίνα.
Σύμφωνα με το Reuters, oι δύο εταιρείες ενέργειας της Ευρώπης, οι οποίες έχουν κοινοπραξίες με την κρατική πετρελαϊκή εταιρεία της Βενεζουέλας, PDVSA, μπορούν να υπολογίζουν τη νέα ποσότητα αργού με αντάλλαγμα απλήρωτα χρέη και καθυστερημένα μερίσματα. Μοναδική προϋπόθεση θα είναι, σύμφωνα με τις πηγές, ότι το πετρέλαιο θα πηγαίνει αποκλειστικά και μόνο στην Ευρώπη και δεν θα μπορεί να πωληθεί πουθενά αλλού.
Η Ουάσιγκτον πιστεύει ότι η PDVSA δεν θα μπορεί να επωφεληθεί οικονομικά από αυτές τις συναλλαγές, σε αντίθεση με τις πωλήσεις πετρελαίου της Βενεζουέλας προς την Κίνα. Να σημειωθεί ότι η Κίνα αποτελεί τον τρίτο μεγαλύτερο πελάτη της Βενεζουέλα, με το 70% των μηνιαίων εισαγωγών της να πηγαινει στα διυλιστήριά της.
Ακόμη η Ουάσιγκτον δεν έχει δώσει αντίστοιχη άδεια στην αμερικανική Chevron, στην ινδική Oil & Natural Gas Corp και στη γαλλική Maurel & Prom, οι οποίες ζητούν επίσης από το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών να τους επιτρέψει να παίρνουν πετρέλαιο με αντάλλαγμα συσσωρευμένο χρέος ύψους πολλών δισεκατομμυρίων από τη Βενεζουέλα.
Το αίτημα της Chevron προς το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ να επεκτείνει τις δραστηριότητές της στη Βενεζουέλα ήρθε καθώς το Στέιτ Ντιπάρτμεντ εξέδωσε τις επιστολές χωρίς αντίρρηση προς την Eni και τη Repsol. Το άτομο που γνωρίζει το θέμα στην Ουάσιγκτον αρνήθηκε να πει εάν το αίτημα της Chevron εξακολουθεί να εξετάζεται.
Η αμερικανική πετρελαϊκή εταιρεία έλαβε εξάμηνη συνέχιση άδειας που διατηρεί τα περιουσιακά της στοιχεία και την έγκριση των ΗΠΑ για να συνομιλήσει με αξιωματούχους της κυβέρνησης της Βενεζουέλας σχετικά με τις μελλοντικές της δραστηριότητες. Διαβάστε περισσότερα
Δεν ήταν αμέσως ξεκάθαρο εάν η Ουάσιγκτον είχε αποδεχτεί τις προηγούμενες ανταλλαγές αργού με καύσιμο που διεξήγαγαν οι ευρωπαϊκές εταιρείες με την PDVSA μέχρι το 2020, ανταλλαγές που παρείχαν ανακούφιση στη διψασμένη για βενζίνη Βενεζουέλα.
Η Κίνα έχει γίνει ο μεγαλύτερος πελάτης για το πετρέλαιο της Βενεζουέλας, με έως και το 70% των μηνιαίων αποστολών που προορίζονται για τα διυλιστήρια της.