THEPOWERGAME
Στα υψηλότερα επίπεδα της τελευταίας 10ετίας κινούνται οι τιμές του καφέ, το πιο «καυτό» εμπόρευμα της δεκαετίας, ενώ όλα δείχνουν ότι το ράλι ανόδου θα συνεχιστεί.
Οι αναλυτές προειδοποιούν για ακόμα μεγαλύτερη άνοδο και εκτιμούν ότι η στενότητα στην αγορά θα πάει μέχρι το 2023.
Τα συμβόλαια παραδόσεως Δεκεμβρίου για τον καφέ έκλεισαν τη συνεδρίαση της Δευτέρας στα 2,34 δολάρια ανά λίβρα ενω την Πέμπτη έφτασαν τα 2,46 δολάρια στο Intercontinental Exchange της Νέας Υόρκης, στο υψηλότερο επίπεδο από το 2011, όταν το εμπόρευμα ξεπέρασε τα 3 δολάρια ανά λίβρα.
Η τιμή αναφοράς της Διεθνούς Ένωσης Καφέ ήταν στα 2,07 δολάρια ανά λίβρα την Παρασκευή, αυξημένη κατά 85% σε σχέση με έναν χρόνο πριν.
Ο Ole Hansen, επικεφαλής της στρατηγικής εμπορευμάτων της Saxo Bank, δήλωσε στο CNBC ότι τους τελευταίους 12 μήνες, «μια τέλεια καταιγίδα γεγονότων συνωμοτεί για να δώσει ώθηση στον αγαπημένο μας κόκκο».
«Το ερώτημα για τη μελλοντική κίνηση των τιμών είναι κατά πόσο αυτές οι εξελίξεις είναι πιο μακροχρόνιες», δήλωσε.
«Νομίζω ότι πρέπει να επικεντρωθούμε στα καιρικά φαινόμενα που εκτυλίσσονται στη Βραζιλία φέτος, όπου είχαμε πολύ χαμηλές θερμοκρασίας, μια σύντομη περίοδο παγετού που έπληξε ορισμένες από τις περιοχές καλλιέργειας και ακολούθησε περίοδος ξηρασίας”.
Ο Hansen πρόσθεσε ότι αυτά τα δυσμενή καιρικά φαινόμενα θα επηρεάσουν την τιμή του καφέ όχι μόνο φέτος, αλλά και το 2022 και ενδεχομένως το 2023.
Παράλληλα με τις κακές καιρικές συνθήκες, οι περιορισμοί στην εφοδιαστική αλυσίδα παγκοσμίως είχαν σημαντικό αντίκτυπο στην αγορά του καφέ, εφόσον παραγωγοί και εταιρείες που διυλίζουν τον καφέ στο προϊόν που καταναλώνουμε βρίσκονται συνήθως σε διαφορετικές χώρες.
Η αβεβαιότητα της αγοράς προέρχεται επίσης από τις συνθήκες που επικρατούν σε εξαγωγικές χώρες όπως η Αιθιοπία, που βρίσκεται στα πρόθυρα εμφυλίου πολέμου, και το Βιετνάμ, όπου παρατηρείται αύξηση των κρουσμάτων κορονοϊού γεγονός θα μπορούσε να πλήξει την παραγωγή.
Ο Maximillian Copestake, εκτελεστικός διευθυντής των ευρωπαϊκών πωλήσεων καφέ της Marex, δήλωσε ότι ο καφές βρίσκεται σε «έναν ράλι τιμών που οδηγείται κυρίως από τα προβλήματα στις μεταφορές».
«Αν έχεις ζημιά στη Βραζιλία ή στο Βιετνάμ -ή και στις δύο αυτές χώρες- κάτι που είχαμε, η αγορά «τρελαίνεται» προσπαθώντας να ενθαρρύνει άλλες χώρες να παράγουν καφέ. Αυτή είναι η βασική αρχή, και στη συνέχεια, το κερασάκι στην τούρτα ήταν οι διαταραχές στη μεταφορική αλυσίδα”.
Ο Copestake σημείωσε ότι η παραγωγή καφέ χρειάζεται περίπου δύο χρόνια για να ανταποκριθεί σε μια αλλαγή των τιμών, εκτιμώντας ότι αυτές θα παραμείνουν υψηλές και αμετάβλητες και στο μέλλον.