THEPOWERGAME
Η Κριστίν Λαγκάρντ δεν έπεισε τους επενδυτές με τις δηλώσεις της μετά τη χθεσινή συνεδρίαση της ΕΚΤ, που άφησε αμετάβλητη τη νομισματική πολιτική της. Χθες, η επικεφαλής της ΕΚΤ υπεραμύνθηκε της απόφασης, τονίζοντας ότι η διατήρηση ευνοϊκών χρηματοδοτικών συνθηκών είναι κρίσιμη για να συνεχιστεί η ανάκαμψη της οικονομίας και να αντιμετωπιστεί ο αρνητικός αντίκτυπος της πανδημίας στην πορεία του πληθωρισμού, που σήμερα χτύπησε νέο ρεκόρ 13ετίας.
Ωστόσο, οι αγορές φαίνεται ως πως δεν πείστηκαν και τα ευρωπαϊκά ομόλογα δέχονται ισχυρές πιέσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι η απόδοση του 10ετούς γερμανικού ενισχύεται 5,6 μονάδες βάσης, στο -0,09%, ενώ του αντίστοιχου ελληνικού με άλμα 17,4 μονάδων βάσης φτάνει στο 1,23%. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο άνοιγμα της συνεδρίασης, το ελληνικό πενταετές σημείωσε υψηλό ρεκόρ 52 εβδομάδων. Επίσης, η απόδοση του 10ετούς γαλλικού κινείται ανοδικά κατά 7,1 μονάδες βάσης, στο 0,26%, του 10ετούς ιταλικού κατά 11,7 μονάδες βάσης, στο 1,10%, του αντίστοιχου ισπανικού κατά 8,2 μονάδες βάσης.
Αυτό που φαίνεται να πυροδότησε την πτώση των ευρωπαϊκών χρηματιστήριων εν μέσω των ανησυχιών για τον πληθωρισμό και την ενεργειακή κρίση, ήταν η φράση που χρησιμοποίησε η Ευρωπαία κεντρική τραπεζίτης όταν κλήθηκε να απαντήσει στο ερώτημα αν οι αγορές προτρέχουν στην αποτίμησή τους για τις αυξήσεις επιτοκίων. Η απάντηση της Λαγκάρντ ήταν η εξής: «Δεν είναι δική μου θέση να το πω αυτό».
Παρατηρητές της αγοράς σημειώνουν ότι η εικόνα των ομολόγων σήμερα δείχνει πως τα οφέλη που έφερε το PEPP σε ό,τι αφορά τουλάχιστον στα κόστη δανεισμού, έχουν σβήσει, μιλώντας για «πόλεμο» των επενδυτών με την ΕΚΤ.
Την ίδια ώρα, ο πληθωρισμός στην Ευρωζώνη σημειώνει νέο ρεκόρ για τον Οκτώβριο στο 4,1%, σύμφωνα με την Eurostat. Πρόκειται για τον υψηλότερο εδώ και 13 χρόνια από τον Ιούλιο του 2008 που είχε φτάσει στο 3,7%.
Το νέο ράλι προκλήθηκε από τις υψηλές τιμές στην ενέργεια, που δεν αναμένεται να επανέλθουν στα προ πανδημίας επίπεδα σύντομα, με τους αναλυτές να προειδοποιούν τις αγορές για ακόμα μεγαλύτερες πιέσεις κατά τη διάρκεια του χειμώνα, οπότε και θα είναι μεγαλύτερες οι ανάγκες για καύσιμα κι ενέργεια.