THEPOWERGAME
Η Ελλάδα, παρά την πρόοδο που κάνει στην ψηφιακή αρένα, υστερεί ακόμη σημαντικά έναντι της Ευρώπης σε μια σειρά από ψηφιακούς δείκτες. Ωστόσο, υπάρχουν και κάποιες ψηφιακές δραστηριότητες, στις οποίες οι Έλληνες όχι μόνο βρίσκονται κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, αλλά και τον ξεπερνούν. Για παράδειγμα, το ποσοστό των Ελλήνων πολιτών, που συμμετέχουν σε κάποιο μέσο κοινωνικής δικτύωσης, βρίσκεται ελαφρά πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Στην Ελλάδα σήμερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, έξι στους δέκα Έλληνες το 59%, κάνουν χρήση κάποιας σχετικής πλατφόρμας. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση το αντίστοιχο ποσοστό φθάνει το 57%.
Η στάση των Ελλήνων έναντι των social media είναι μάλλον μετριοπαθής, και βρίσκεται στο μέσον της σχετικής κατάταξης των πιο φανατικών Ευρωπαίων, που είναι κυριολεκτικά κολλημμένοι με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Όπως οι Δανοί, για παράδειγμα, οι οποίοι είναι φανατικοί με το 85% των ατόμων ηλικίας 16 έως 74 ετών στη χώρα να έχει λογαριασμό σε κάποια σχετική πλατφόρμα.
Εξίσου ένθερμοι οπαδοί των social media είναι και οι Βέλγοι, όπου το 79% των πολιτών χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ ακολουθούν από κοντά οι Κύπριοι με 78%. Πολύ υψηλά ποσοστά χρήσης των social media έχουν και η Φινλανδία η Ουγγαρία και η Σουηδία, όπου το 75%, 74% και 73%, αντίστοιχα, των πολιτών ηλικίας 16 έως 74 ετών χρησιμοποιεί τις σχετικές πλατφόρμες. Αντίθετα, ο πιο αδιάφορος λαός της Ευρώπης για τα social media είναι οι Ιταλοί, καθώς μόνο το 48% των πολιτών συμμετέχει σε κάποιο από αυτά.
Αύξηση στην πανδημία
Την τελευταία δεκαετία η χρήση των social media στην Ευρώπη αυξάνεται συστηματικά σε ετήσια βάση, ενώ η σχέση των πολιτών με τις πλατφόρμες του είδους έγινε ακόμη πιο στενή έκανε στη διάρκεια της πανδημικής κρίσης.
Το 2020 το ποσοστό των Ευρωπαίων πολιτών, που είχαν λογαριασμό σε social media, έφτασε το 57% και ήταν αυξημένο κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με το 2019. Πριν από δέκα χρόνια, το 2011, το ποσοστό των Ευρωπαίων που χρησιμοποιούσαν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ήταν μόλις 36%.
Όπως σε όλη την Ευρώπη, έτσι και στην Ελλάδα, οι νεαρότερες ηλικίες είναι ακόμη πιο φανατικοί οπαδοί των social media. Το ποσοστό των νέων στην Ελλάδα, ηλικίας 16-24 ετών, που έχουν λογαριασμό στις αντίστοιχες πλατφόρμες, φτάνει το 90%. Ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος μεταξύ των νεότερων ηλικιών (16 έως 24 ετών) ήταν το 2020 87%.
Το χαμηλότερο ποσοστό νέων που χρησιμοποιούν social media εχει η Ιταλία με 79%, ενώ το πιο υψηλό ποσοστό σημειώνει η Δανία, όπου οι νεαροί Δανοί κάνουν σχεδόν καθολική χρήση των social media (97%).
Οι μεγάλες ηλικίες
Πάντως, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Eurostat, χαμηλή παραμένει η διείσδυση των social media στις μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες. Μόλις το 13% των Ελλήνων, ηλικίας 64 έως 75 ετών, είχαν το 2020 προφίλ σε κάποια πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης.
Ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος των πολιτών μεγαλύτερων ηλικιών, που δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στα social media, είναι αρκετά υψηλότερος στην ΕΕ. Μεταξύ των μεγαλύτερων ατόμων, ηλικίας 65 έως 74 ετών, πάνω από το ένα πέμπτο (22%) συμμετείχε σε κοινωνικά δίκτυα. Αυτό το μερίδιο κυμαινόταν από 10% στην Κροατία έως 60% στη Δανία.