THEPOWERGAME
Η Σιγκαπούρη, ένα λιμάνι με κομβικό ρόλο στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες, είναι επίσης από τις λίγες χώρες που έθεσαν σε προτεραιότητα τον εμβολιασμό των ναυτικών από το εξωτερικό. Έτσι αναπληρώνει έως έναν βαθμό την ανεπάρκεια εμβολίων σε χώρες όπως η Ινδία, οι Φιλιππίνες και η Ινδονησία, απ΄ όπου προέρχεται ένα μεγάλο κομμάτι των 1,6 εκατ. ναυτικών που εργάζονται σε όλον τον κόσμο. Αλλά μόνον το 2,5% όλων των ναυτικών είναι εμβολιασμένοι, σύμφωνα με εκτιμήσεις του του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, αποτελώντας μια από τις πιο εκτεθειμένες ομάδες εργαζομένων στη νόσο Covid-19 και άρα μια από τις πιο ευάλωτες.
Είναι μια πραγματικότητα με πολλαπλές προεκτάσεις στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες σε μια περίοδο που οι επιχειρήσεις συγκεντρώνουν αποθέματα εν όψει και των εορτών των Χριστουγέννων και η παγκόσμια ανάκαμψη παραμένει ευάλωτη. Ακόμη και οι ασφαλιστικές εταιρείες με παρουσία στον ναυτιλιακό κλάδο δέχονται πιέσεις από την αύξηση των κρουσμάτων του ιού SARS-CoV-2. Η Gard P&I κάνει λόγο για πάνω από 100 κρούσματα τον Απρίλιο και περίπου άλλα τόσα τον Μάιο που ακινητοποίησαν εμπορικά πλοία ή κινητές μονάδες, όπως είναι οι μονάδες γεώτρησης, αναφέρει το πρακτορείο Bloomberg.
Η συμβολή της Σιγκαπούρης
Η Σιγκαπούρη ανταποκρίθηκε σε έκκληση της Διεθνούς Οργάνωσης Ναυτιλίας (ΙΜΟ) να βοηθήσει στην αντιμετώπιση του προβλήματος. Έθεσε ως απαραίτητη προϋπόθεση να παράσχει ο ναυτιλιακός κλάδος τα απαραίτητα εμβόλια, με τις αρμόδιες αρχές της χώρας να αναλαμβάνουν την αποπεράτωση όλων των αναγκαίων διαδικασιών για τους εμβολιασμούς, σύμφωνα με την Straits Times.
Η «Ελβετία» της Ασίας έχει συσσωρεύσει αρκετή εμπειρία από την αρχή της πανδημίας. Από πέρσι τον Μάρτιο έχουν γίνει πάνω από 145.000 αλλαγές πληρωμάτων σε εμπορικά πλοία στο λιμάνι της Σιγκαπούρης χωρίς να έχει υπάρξει διασπορά του ιού SARS-CoV-2 από ναυτικούς στην ευρύτερη κοινότητα. Με το στέλεχος Δέλτα, γνωστό και ως ινδική μετάλλαξη, οι αρχές βρίσκονται σε εγρήγορση, δεδομένης της υψηλής μεταδοτικότητας και της ταχείας εξάπλωσης του.
Χάος στην παγκόσμια ναυτιλία
Αλλά η κατάσταση παραμένει χαοτική στην παγκόσμια ναυτιλία. «Είναι η τέλεια καταιγίδα» σχολιάζει ο Έσμπεν Ρούλσον, πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, στο Bloomberg. «Η ζήτηση για προϊόντα παραμένει υψηλή, οι αλλαγές πληρωμάτων δεν γίνονται αρκετά γρήγορα και οι κυβερνήσεις εξακολουθούν να εθελοτυφλούν». Πρόσφατα, οι κινεζικές αρχές στην επαρχία της Γκουάντονγκ αναγκάστηκαν να επιβάλουν εκ νέου περιοριστικά μέτρα για ένα χρονικό διάστημα, προκαλώντας μεγάλες καθυστερήσεις στα κινεζικά λιμάνια της Σεντζέν και της Γκουαντζού που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες.
Γεγονός είναι πως γίνονται μεμονωμένες προσπάθειες. Στην Ινδία, οι αρχές ανακοίνωσαν την έναρξη εμβολιαστικού προγράμματος για τους ναυτικούς της χώρας. Παράλληλα, η Γερμανία και η Κύπρος δεσμεύτηκαν πως θα εντείνουν τις προσπάθειες για τον εμβολιασμό των ναυτικών. Η γερμανική ένωση πλοιοκτητών υπολογίζει πως περίπου 900.000 ναυτικοί προέρχονται από χώρες που δεν θα έχουν επάρκεια εμβολίων πριν το 2024. Στις ΗΠΑ, περίπου, 50 λιμάνια προσφέρουν εμβόλια σε όσους επιθυμούν να εμβολιαστούν. Αλλά εάν δεν υπάρξει διεθνής κινητοποίηση κανείς δεν μπορεί να σχηματίσει σαφή εικόνα του μεγέθους του προβλήματος σε μια περίοδο που, μεταξύ άλλων, η ευρωστία της παγκόσμιας οικονομίας εξαρτάται από την ομαλή λειτουργία των εφοδιαστικών αλυσίδων.