THEPOWERGAME
Μετά την υπογραφή της συμφωνίας για τον αγωγό φυσικού αερίου, η κυβέρνηση της Βόρειας Μακεδονίας προσπαθεί να κλείσει και το τελευταίο ανοικτό μέτωπο στα ενεργειακά με την Ελλάδα, που αφορά την εκ νέου ενεργοποίηση του αγωγού πετρελαίου των ΕΛΠΕ που συνδέει την Θεσσαλονίκη με τις εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ στα Σκόπια.
Κυβερνητικά στελέχη της Βορ. Μακεδονίας είχαν εκ νέου επαφές στην Αθήνα τις τελευταίες ημέρες με στόχο να ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις.
Όπως επισημαίνεται και σε πρόσφατη έκθεση του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας στα Σκόπια, «μέσω του αγωγού θα διοχετεύεται επίσης πετρέλαιο στη Σερβία, στο Κόσσοβο και στην ευρύτερη περιοχή, οπότε οι εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ θα μετατραπούν ουσιαστικά σε διαμετακομιστικό κέντρο (hub) πετρελαιοειδών προς τα Δυτικά Βαλκάνια.
Σημειώνεται ότι η μεταφορά ποσοτήτων πετρελαίου μέσω του αγωγού θα μείωνε δραστικά τα κόστη που επωμίζεται η Βόρεια Μακεδονία όχι μόνο για τη μεταφορά με βυτία, αλλά και από το λαθρεμπόριο μαύρου χρυσού».
Ο Ζόραν Ζάεφ που είχε ο ίδιος επαφές αυτές τις ημέρες στην Αθήνα είχε δηλώσει προ διμήνου πως η κυβέρνηση της γειτονικής χώρας επιδίωκε οριστική συμφωνία με τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ) μέχρι το τέλος Μάϊου «ώστε να ξεκινήσει η λειτουργία αυτού του σημαντικού αγωγού».
Ο αγωγός είχε λειτουργήσει το 2002 με μεταφορική ικανότητα 350.000 μετρικών τόνων πετρελαίου αλλά βρίσκεται εκτός λειτουργίας από το 2013 όταν και σταμάτησαν οι δραστηριότητες διύλισης της ΟΚΤΑ.
Η τελευταία είχε εξαγοραστεί το 1999 από τα Ελληνικά Πετρέλαια.
Σημειώνεται πως η διεθνής διαιτησία έχει επιδικάσει στα ΕΛΠΕ αποζημίωση 32 εκατ. ευρώ επειδή η Βόρεια Μακεδονία δεν τήρησε ρήτρα take or pay («αγόρασε ή πλήρωσε») για αγορά ποσοτήτων μαζούτ την περίοδο 2008 – 2011.
Η ρήτρα προέβλεπε πως το δημόσιο της γειτονικής χώρας θα αγόραζε υποχρεωτικά μισό εκατομμύριο τόνους μαζούτ ετησίως.
Τα ΕΛΠΕ ελέγχουν και δίκτυο πρατηρίων στη γειτονική χώρα.
Πρόσφατα, η Coral Fuels DOOEL Skopje, ως θυγατρική της ελληνικής Coral του ομίλου Motor Oil, ξεκίνησε την λειτουργία των δυο πρώτων πρατηρίων καυσίμων στη Βόρεια Μακεδονία με το εμπορικό σήμα της «Shell».
Η Coral «στοχεύει να αναπτυχθεί ως περιφερειακός παίκτης στα Βαλκάνια, παρέχοντας καύσιμα και υπηρεσίες με τη επωνυμία «Shell», ενώ προτίθεται να επενδύσει περαιτέρω στην αγορά της Βόρειας Μακεδονίας, την επόμενη περίοδο, με τη λειτουργία νέων πρατηρίων καυσίμων σε διάφορα κεντρικά σημεία της χώρας».