THEPOWERGAME
Στις 15 Σεπτεμβρίου 2021 θα συνεδριάσει η ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού για να εξετάσει, κατόπιν εισήγησης, εάν συντρέχει παράβαση των όρων ανταγωνισμού στην αγορά από την Coca-Cola 3Ε, στις αγορές διάθεσης προς πώληση αναψυκτικών τύπου «κόλα» και λοιπών αναψυκτικών τύπου «non cola» μέσω σημείων επιτόπιας κατανάλωσης (κρύα αγορά).
Όπως σημειώνεται σε ανακοίνωση της επιτροπής η υπόθεση εξετάζεται μετά από καταγγελία της εταιρείας με την επωνυμία «ΒΑΠ ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΚΟΥΓΙΟΣ ΑΒΕΕ» και σχετικής αυτεπάγγελτης έρευνας της γενικής διεύθυνσης Ανταγωνισμού.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση:
«Στην εισήγηση προτείνεται να διαπιστωθεί από την ΕΑ παράβαση του άρθρου 2 του ν. 3959/2011 και του άρθρου 102 ΣΛΕΕ από την εταιρία CC 3E, για τους λόγους που αναλυτικά περιγράφονται σε αυτήν.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την εισήγηση, η CC 3E για την περίοδο 2015-2020, χρησιμοποίησε ποικίλες πρακτικές, προβαίνοντας, ενδεικτικά, σε παροχή ποικίλων παροχών και οικονομικών ανταλλαγμάτων προς τελικά σημεία πώλησης αναψυκτικών, υπό τους όρους αποκλειστικότητας ή/ και εκτοπισμού συγκεκριμένων ανταγωνιστών (και ειδικότερα προϊόντων ή/ και ψυγείων ή/ και σημάτων των ανταγωνιστών της), σε σύναψη προφορικών (de facto) συμφωνιών αποκλειστικότητας, σε απειλές και τιμωρητική συμπεριφορά σε περίπτωση συνεργασίας με ανταγωνιστικό προμηθευτή, και σε άλλες πρακτικές ισοδύναμου αποτελέσματος με επιβολή αποκλειστικότητας/ αποκλεισμού που αντίκεινται στα άρθρα 2 του ν. 3959/2011 και 102 ΣΛΕΕ.
Οι υποχρεώσεις αποκλειστικής συνεργασίας αποτελούν σημαντικό εμπόδιο πρόσβασης των ανταγωνιστών στην αγορά και στερούν από τους καταναλωτές τη δυνατότητα να ικανοποιήσουν ένα μέρος των αναγκών του από ανταγωνιστές της δεσπόζουσας επιχείρησης κατά παράβαση των ως άνω άρθρων. Συνέπεια αυτών είναι η αύξηση της παρουσίας της CC 3E στα τελικά σημεία πώλησης με καταχρηστικά μέσα, εκτοπίζοντας τους ανταγωνιστές της και αποστερώντας την ευκαιρία πρόσβασης σε υφιστάμενους ή/και νέους πελάτες στις αγορές αναψυκτικών τύπου cola και λοιπών αναψυκτικών τύπου non cola για επιτόπια κατανάλωση.
Στρατηγική εκτοπισμού από την Coca-Cola
Σύμφωνα με την εισήγηση, υπό το πλέγμα του συνόλου των εμπορικών πρακτικών που εφαρμόζει η CC 3E, προκύπτει σαφώς σχέδιο εκτοπισμού των ανταγωνιστών της, προκειμένου να επιτύχει την αποκλειστικότητα σε όσο το δυνατόν περισσότερα σημεία λιανικής διάθεσης επιτόπιας κατανάλωσης. Η στρατηγική εκτοπισμού των ανταγωνιστών έχει άλλοτε ως αποτέλεσμα τον αποκλεισμό των ανταγωνιστών και την περαιτέρω διείσδυση της CC 3E στα τελικά σημεία της κρύας αγοράς και άλλοτε μαρτυρά την αδιαμφισβήτητη πρόθεση της δεσπόζουσας να εξαλείψει τον ανταγωνισμό από τα σημεία.
Υπό το φως των διαπιστώσεων αυτών, προτείνεται να επιβληθεί πρόστιμο στην εν λόγω εταιρία, καθώς και να υποχρεωθεί αυτή να παραλείπει στο μέλλον τις παραβάσεις των ως άνω άρθρων του ν. 3959/2011 και της ΣΛΕΕ. Τέλος, προτείνεται να απειληθεί η εταιρία CC 3E με πρόστιμο εάν με απόφαση της ΕΑ βεβαιωθεί στο μέλλον η συνέχιση ή επανάληψη των διαπιστωθεισών παραβάσεων.
Υπενθυμίζεται σχετικά ότι η εισήγηση δεν είναι δεσμευτική για την Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία θα αποφασίσει συνεκτιμώντας τα δεδομένα της διαδικασίας και τις απόψεις των μερών».