THEPOWERGAME
Το 2020 ήταν μία χρονιά- ορόσημο για την βιομηχανία Παπουτσάνης καθώς συμπλήρωσε 150 χρόνια από την ίδρυση της. Ωστόσο, ήταν χρονιά που δεν άφησε περιθώριο για εορτασμούς, καθώς η εταιρεία από την πρώτη στιγμή λειτούργησε με ταχύτητα αλλά και ευρηματικότητα για να ανταποκριθεί στις ανάγκες της κοινωνίας για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Με γρήγορα αντανακλαστικά επένδυσε στην παραγωγή αντισηπτικών προϊόντων κάτω από το brand Natura, προκειμένου να συμβάλει στην κοινή προσπάθεια. Σε χρόνο ρεκόρ κατέκτησε την πρώτη θέση στην προτίμηση των καταναλωτών και κέρδισε τον τίτλο του Προϊόντος της Χρονιάς 2021, με βάση ανεξάρτητη καταναλωτική έρευνα.
Φέτος, για να τιμήσει την πλούσια ιστορία της που έχει βαθιές ρίζες στην ελληνική κοινωνία, η εταιρία προχωρά σε μία δράση με σημαντικό κοινωνικό πρόσημο. Δημιουργεί ένα επετειακό σαπούνι υψηλής ποιότητας, βασισμένο στο αγαπημένο λευκό σαπούνι Παπουτσάνης, που πρωτοκυκλοφόρησε το 1980. Αναγνωρίζοντας το σημαντικό ρόλο που έχει απέναντι στην κοινωνία, η Παπουτσάνης συνεργάστηκε με το ΜΚΣ Δεσμός για να στηρίξει εκείνους που έχουν ανάγκη. Συγκεκριμένα, για κάθε πώληση του επετειακού σαπουνιού, η εταιρεία προσφέρει ένα προϊόν προσωπικής φροντίδας μέσω του ΜΚΣ Δεσμός σε κοινωφελείς οργανισμούς , οι οποίοι φροντίζουν ανθρώπους που έχουν ανάγκη. Επιπλέον, η Παπουτσάνης προχώρησε σε χρηματική ενίσχυση του ΜΚΣ Δεσμός στηρίζοντας τη συνεχή προσπάθεια του σωματείου για βελτίωση της λειτουργίας του και αποτελεσματικότερη φροντίδα των ευπαθών ομάδων που στηρίζει.
Γνωρίζοντας καλύτερα μία από τις ελάχιστες υπεραιωνόβιες βιομηχανίες της χώρας
Ποια είναι όμως η εταιρεία Παπουτσάνης και πώς έχει επιβιώσει ως ελληνική βιομηχανία για πάνω από ενάμιση αιώνα; Για να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, όλα ξεκίνησαν στην όμορφη Λέσβο το μακρινό 1870, όταν ο Δημήτριος Παπουτσάνης οραματίστηκε και έφτιαξε το πρώτο ατμοκίνητο εργοστάσιο παραγωγής ελαιόλαδου και σαπωνοποιείο της περιοχής. Οι ίδιες αξίες που χαρακτήριζαν τότε το όραμα του, η αγνότητα των υλικών, η συνέπεια, η ελληνικότητα του, παρέμειναν βασικά συστατικά της φιλοσοφίας για 150 χρόνια και διαπνέουν την εταιρεία και τα προϊόντα της μέχρι σήμερα.
Έχοντας στο μεταξύ μεταφέρει τις εγκαταστάσεις της στον Πειραιά (το 1913) και αργότερα στη Νέα Κηφισιά (το 1967), η Παπουτσάνης πλέον στεγάζεται σε μία υπερσύγχρονη μονάδα στη Ριτσώνα, η οποία είναι μία από τις τρεις μεγαλύτερες βιομηχανίες παραγωγής σαπουνιού στην Ευρώπη. Η Παπουτσάνης στηρίζει την ελληνική οικονομία εξάγοντας το 50% της παραγωγής της σε 25 χώρες, από τις Ηνωμένες Πολιτείες έως την Ευρώπη και την Ασία. Πέρα από τα δικά της σήματα όπως το Καραβάκι, τα Natura, τα Aromatics και τα Olivia, η Παπουτσάνης, μέσα από μακροχρόνιες συνεργασίες, έχει παρουσία στις διεθνείς αγορές σε αλυσίδες ξενοδοχείων και μεγάλες αλυσίδες λιανικής παράγοντας προϊόντα για λογαριασμό τους. Ακόμη τη δύσκολη χρονιά 2020, οι πωλήσεις του εξωτερικού αυξήθηκαν κατά 34,2% ξεπερνώντας τα 20 εκατ. ευρώ.
Τι είναι αυτό που κάνει την Παπουτσάνης να παραμένει ένα αγαπημένο σήμα για τους Έλληνες καταναλωτές αλλά και ένας σταθερός συνεργάτης για τους διεθνείς πελάτες της;
Αν κανείς προσπαθούσε να το βάλει σε δύο λόγια αυτά δεν θα ήταν άλλα από την ποιότητα και την καινοτομία. Με τεχνογνωσία και εμπειρία 150 ετών, επιδιώκει διαρκώς να δημιουργεί καινοτόμα προϊόντα που ανταποκρίνονται στις τάσεις της κάθε εποχής και για το σκοπό αυτό αναπτύσσει 100 έως 150 νέες φόρμουλες κάθε χρόνο. Ως προς την ποιότητα, είναι αυτή που οδήγησε την Παπουτσάνης να διατηρεί μία σταθερή σχέση εμπιστοσύνης με τους καταναλωτές όλα αυτά τα χρόνια. Από τις αρχές του περασμένου αιώνα, όταν πρόσφερε στις νοικοκυρές το πράσινο σαπούνι μπουγάδας, έως και τις σύγχρονες γενιές που αναζητούν την ποιότητα και είναι πιο συνειδητοποιημένες σε θέματα που αφορούν στην προστασία του πλανήτη.
Βιώσιμη ανάπτυξη
Σήμερα μπορεί η Παπουτσάνης να αφαιρεί το σελοφάν από την συσκευασία του Πράσινου σαπουνιού, και να το αντικαθιστά με μία καλαίσθητη χάρτινη συσκευασία, μειώνοντας έτσι το πλαστικό, όμως δεν μένει μόνο εκεί. Αφουγκράζεται τις τάσεις της αγοράς και των ανθρώπων και ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, που θέλει τις εταιρείες να είναι κοινωνικά και περιβαλλοντικά υπεύθυνες. Με βάση τις αρχές βιώσιμης ανάπτυξης, σχεδιάζει πρωτοβουλίες οι οποίες θα ενισχύσουν την παραγωγικότητα της εταιρείας και ταυτόχρονα θα μειώσουν την εκπομπή ρύπων, ενώ έχουν στο επίκεντρο την ορθολογική διαχείριση του νερού και το μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Η Παπουτσάνης, εξάλλου, έχει τα μέσα να πρωταγωνιστήσει σε μία από τις πιο δυναμικές τάσεις στον τομέα της παραγωγής βιώσιμων προϊόντων περιποίησης: τα water free προϊόντα. Η μπάρα σαπουνιού, που είναι και το δυνατό χαρτί της ελληνικής εταιρείας, επιστρέφει δυναμικά και αυτή την φορά όχι μόνο για το πλύσιμο των χεριών αλλά και του σώματος και των μαλλιών. Γιατί; Διότι οι μπάρες είναι πολύ πιο φιλικές για το περιβάλλον από τα υγρά προϊόντα καθαρισμού και περιποίησης. Χρησιμοποιούν πολύ λιγότερα υλικά συσκευασίας, καθόλου πλαστικό, είναι ελαφρύτερες και σημαντικά μικρότερες, επομένως είναι ευκολότερο να μεταφερθούν και να αποθηκευτούν. Έχουν λοιπόν σημαντικά μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, καθώς απαιτείται λιγότερη ενέργεια για την παραγωγή τους. Πρόκειται για μία κατηγορία για την οποία αναμένεται διψήφια μέση ετήσια ανάπτυξη για την επόμενη πενταετία.
Επενδύοντας στο μέλλον
Η Παπουτσάνης έχει προχωρήσει τα τελευταία χρόνια σε επενδύσεις άνω των 10 εκατ. ευρώ σε νέα συστήματα και εξοπλισμό που υπερδιπλασιάζουν την παραγωγική της δυναμική σε στερεό σαπούνι και κρεμοσάπουνο, καλύπτοντας την αυξημένη ζήτηση που παρατηρείται στην ευρωπαϊκή αγορά. Πέρυσι εξασφάλισε χρηματοδότηση 5 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης με στόχο να ενισχύσει περαιτέρω την εξέλιξη και παραγωγή νέων καινοτόμων προϊόντων, με θετικότερο οικολογικό αποτύπωμα. Αντίστοιχα, φέτος ενισχύει το ανθρώπινο δυναμικό της και εστιάζει στην δυναμική ανάπτυξη και επικοινωνία των επώνυμων προϊόντων της μέσα από μεγάλα λανσαρίσματα, σημαντική επέκταση του χαρτοφυλακίου της και ενδυνάμωση της θέσης της στα καταστήματα.
Κάπως έτσι το Καραβάκι που «σάλπαρε» για πρώτη φορά την δεκαετία του ‘50 επιστρέφει με νέες συσκευασίες και φέρνει ξανά μυρωδιές από τα ελληνικά νησιά ξυπνώντας εικόνες παιδικότητας και ανεμελιάς. Με δύναμη από το παρελθόν, η Παπουτσάνης ατενίζει από την «πλώρη» του τα επόμενα 150 χρόνια.