THEPOWERGAME
Όλες οι επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που βρίσκονται στην Ελλάδα, θα ήταν καλό να επαναλάβουν τον διαχωρισμό των πελατών τους ώστε να λάβουν νέα μέτρα για να ικανοποιήσουν τις προσδοκίες της μετα-πανδημικής εποχής.
Αυτό επισημαίνει, σε συνέντευξή του στο powergame.gr και τον Φώτη Κόλλια ο κ. John Gattorna, ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες σε ό,τι αφορά στα global logistics.
Ο κ. Gattorna θα είναι παρών στο virtual event του Economist, που γίνεται στις 23 Ιουνίου σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρεία Logistics, με θέμα «Logistics: Προκλήσεις και Ευκαιρίες στον Κόσμο μετά την Πανδημία»
Ακολουθεί το κείμενο της συνέντευξης.
- Κύριε Gattorna, ποια πιστεύετε πως είναι τα «μελανά σημεία» που ήρθαν στο φως κατά τη διάρκεια της πανδημίας στον τομέα του Supply Chain (διαχείριση εφοδιαστικής αλυσίδας);
Η κρίση λόγω του Covid19 ξεκίνησε από τον τομέα της προσφοράς, καθώς διακόπηκε η παραγωγή σε ολόκληρο τον κόσμο. Αργότερα, με την ανάκαμψη της παραγωγής, διακόπηκε η ζήτηση, καθώς οι κυβερνήσεις ανάγκασαν τους ανθρώπους να απομονωθούν.
Επομένως, προέκυψαν προκλήσεις και στις δύο πλευρές σε διαφορετικές χρονικές περιόδους. Ίσως όμως το βαθύτερο πρόβλημα ήταν το ότι οι δημόσιες στρατηγικές προμηθειών επικεντρώθηκαν στην εξασφάλιση πηγών εφοδιασμού με το χαμηλότερο κόστος, χωρίς να ληφθούν υπόψη οι εγκαταστάσεις ανά τον κόσμο. Αυτό οδήγησε στην υπερβολική εξάρτηση από την Κίνα και άλλες μεμονωμένες πηγές και οδήγησε τον τομέα του Supply Chain στα πρόθυρα της κατάρρευσης.
- Πιστεύετε ότι ο ανταγωνισμός για την εξασφάλιση εξοπλισμού καίριας σημασίας και πρώτων υλών κατά τη διάρκεια της πανδημίας θα φέρει παγκόσμιες αλλαγές στον τομέα του Supply Chain; Να περιμένουμε ανατροπές στην παραγωγή και μεταφορά εξοπλισμού και πρώτων υλών;
Ναι, θα γίνουν πολλές αλλαγές στον τρόπο που οι εταιρίες διευθύνουν τα τμήματα του Supply Chain λόγω της πανδημίας. Θα εισαχθούν πολλαπλές/διπλές πηγές εφοδιασμού. Η τοπική ποικιλομορφία θα γίνει προαπαιτούμενο, η συνεργασία με συγκεκριμένους σημαντικούς προμηθευτές θα ενισχυθεί ώστε να διασφαλιστεί η δυνατότητα εφοδιασμού σε επικείμενες δύσκολες περιόδους, και η εισαγωγή ορισμένων σημαντικών εξαρτημάτων/προϊόντων θα αποτελέσει εταιρική πολιτική.
Τα τελευταία θα στηριχτούν από την ανάπτυξη στην τεχνολογία προσθετικής κατασκευής/3D. Συνοψίζοντας, οι εταιρίες θα επιχειρήσουν να μειώσουν το μέγεθος των τμημάτων του Supply Chain.
- Ποιες είναι οι προκλήσεις για τους σχεδιαστές εφοδιαστικής αλυσίδας λόγω της απότομης μετάβασης στο ηλεκτρονικό εμπόριο, ειδικά λόγω των συνθηκών της πανδημίας;
Η προσδοκία των καταναλωτών από το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι ο σύντομος χρόνος παράδοσης. Η ίδια προσδοκία θα επεκταθεί τώρα στο ηλεκτρονικό εμπόριο μεταξύ των επιχειρήσεων, όσον αφορά τον βιομηχανικό τομέα, γεγονός που αποτελεί πρόβλημα!
Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να βρουν τρόπους να μειώσουν τους παραδοσιακούς χρόνους παράδοσης για να γίνουν πιο ευέλικτες από πριν. Γενικά, η ταχύτητα των οργανισμών θα χρειαστεί να αναπτυχθεί ραγδαία προκειμένου να ικανοποιήσουν τις προσδοκίες της μετα-πανδημικής εποχής.
- Οι λεγόμενες επενδύσεις για το «τελευταίο μίλι» αποτελούν μεγάλη πρόκληση για χώρες όπως η Ελλάδα. Ποιοι είναι οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν για τις επιχειρήσεις αλλά και για όσους σχεδιάζουν τα νέα τμήματα Supply Chain;
Όλες οι επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που βρίσκονται στην Ελλάδα, θα ήταν καλό να επαναλάβουν τον διαχωρισμό των πελατών τους ώστε να λάβουν νέα μέτρα για να ικανοποιήσουν τις προσδοκίες της μετα-πανδημικής εποχής.
Επομένως, λαμβάνοντας αυτό υπόψη, η ιδέα είναι να τροποποιήσουν τις ικανότητές τους σε εσωτερικό επίπεδο, έτσι ώστε να αντιστοιχούν με αυτές τις νέες προσδοκίες. Όσο πιο λεπτομερής είναι αυτή η αντιστοίχιση, τόσο μικρότερος θα είναι ο κίνδυνος να πάει κάτι λάθος.
Σε κάθε περίπτωση, όλες οι επιχειρήσεις πρέπει να ανανεώσουν την υποδομή του δικτύου τους και να υποστηρίξουν την εξ ολοκλήρου ψηφιοποίηση των λειτουργιών τους, ώστε να επωφεληθούν από τη μέγιστη δυνατή προβολή στην εξυπηρέτηση των καταναλωτών από εδώ και πέρα.
- Η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια προσπαθεί να ενισχύσει τη θέση της στον τομέα του Supply Chain σε παγκόσμιο επίπεδο, προσελκύοντας επενδυτές, όπως για παράδειγμα την Κινεζική COSCO στο λιμάνι του Πειραιά. Ποια πρέπει να είναι η κατεύθυνση και οι στόχοι για την επερχόμενη χρονική περίοδο;
Η Ελλάδα βρίσκεται σε μια πολύ καλή γεωγραφική θέση για να αποτελέσει κομβικό σημείο μεταξύ της θαλάσσιας μεταφοράς εμπορευμάτων και των νέων ευρωπαϊκών χερσαίων οδών και αντίστροφα. Θα πρέπει να εξεταστούν συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων και συγκεκριμένοι συνδυασμοί ομάδων πελατών, για να εντοπιστεί πού αποτελούν προσδοκία οι ευκαιρίες για σύντομο χρόνο παράδοσης.
Έπειτα θα πρέπει να ακολουθήσουν η σωστή επένδυση σε στοιχεία ενεργητικού και οι μακροχρόνιες συνεργασίες. Αυτή είναι μια εξειδικευμένη μεθοδολογία χωρίς δοκιμές και περιθώρια σφάλματος. Σε αυτό το σημείο, το μοντέλο βελτιστοποίησης δικτύου μεγάλης κλίμακας θα είναι ένα πολύ σημαντικό εργαλείο.