THEPOWERGAME
Αρκεί μια εβδομάδα για να προκληθεί αναστάτωση στις ήδη εύθραυστες εφοδιαστικές αλυσίδες του παγκόσμιου εμπορίου όταν παγώνει τη λειτουργία ενός από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Κίνας.
Από την Γιαντιάν, η οποία βρίσκεται 50 μίλια μακριά από το Χονγκ Κονγκ, ξεκινούν το ταξίδι τους αρκετά προϊόντα για να γεμίσουν ορισμένες δεκάδες χιλιάδες κοντέινερ.
Αλλά η εμφάνιση κρουσμάτων της νόσου Covid-19 τον περασμένο μήνα ανάγκασε τις αρχές να διακόψουν τη λειτουργία του λιμανιού, εντείνοντας έτσι τη συμφόρηση στα υπόλοιπα εμπορικά λιμάνια της Κίνας, ειδικότερα στις περιφέρειες της Σενζέν και της Γκουαντζού.
Μολονότι σήμερα έχει αποκατασταθεί το 70% της κινητικότητας της Γιαντιάν, οι ναυτιλιακές εταιρείες προειδοποιούν για καθυστερήσεις στην παραλαβή εμπορευμάτων και για περαιτέρω αυξήσεις των ναύλων.
Το λιμάνι της Γιαντιάν θα επαναλειτουργήσει πλήρως στα τέλη Ιουνίου
Το λιμάνι θα λειτουργήσει πλήρως τέλη Ιουνίου, με τους ειδικούς να περιγράφουν το περιστατικό χειρότερο από την προσκόλληση του εμπορικού πλοίου-μαμούθ στη Διώρυγα του Σουέζ προ τετράμηνου.
Η Maersk, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες μεταφοράς κοντέινερ στον κόσμο, ενημέρωσε τους πελάτες της μια εβδομάδα πριν πως η αναχώρηση των πλοίων από την Γιαντιάν θα καθυστερήσει τουλάχιστον 16 ημέρες.
Η πανδημία υπήρξε και εξακολουθεί να είναι μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που έχει αντιμετωπίσει το παγκόσμιο εμπόριο, εκθέτοντας τα ευάλωτα σημεία του.
Η παγκοσμιοποίηση έχει συγκεντρώσει την παραγωγή σε συγκεριμένα σημεία του κόσμου
Οι κυβερνώντες συνειδητοποιήσαν με τον πιο απρόσμενο τρόπο πως η παραγωγή κρίσιμων προϊόντων και εξαρτημάτων, ιδιαίτερα στον επίμαχο τομέα του ιατρικού εξοπλισμού και της τεχνολογίας, είχε συγκεντρωθεί σε συγκεκριμένα σημεία του κόσμου.
Θεωρητικά η παγκοσμιοποίηση προσφέρει πληθώρα επιλογών σε παραγωγές και καταναλωτές. Στην πράξη, τα πράγματα διαφέρουν έτσι όπως έχουν διαμορφωθεί οι συνθήκες τις τελευταίες δεκαετίες.
Οι πιέσεις που δέχονται οι εταιρείες για υψηλά περιθώρια κέρδους, η συγκριτική αποδυνάμωση των νοικοκυριών μετά την χρηματοπιστωτική κρίση του 2008 στον ανεπτυγμένο κόσμο και η ιλιγγιώδης επέκταση της μεσαίας τάξης στον αναπτυσσόμενο κατέστησαν αναγκαία την εντατικοποίηση της παραγωγήςσε ένα σκληρό ανταγωνιστικό περιβάλλον.
Κατά τα κριτήρια του διεθνούς επιχειρείν, η Κίνα ικανοποιεί τις προϋποθέσεις για να κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο στην παγκόσμια μεταποίηση, αντιπροσωπεύοντας το 28,7% προ διετίας αντί του 16,8% των ΗΠΑ, του 7,5% της Ιαπωνίας και του 5,3% της Γερμανίας.
Κάτω από τις αντίξοες συνθήκες της πανδημίας, μια αναποδιά στην Κίνα ή και την Ταϊβάν, απ΄όπου η παγκόσμια τεχνολογία προμηθεύεται σήμερα το μεγαλύτερο κομμάτι των τσιπ, είναι αρκετή για να εντείνει ελλείψεις σε προϊόντα ανά τον κόσμο.
Η ακινητοποίηση του EverGiven, ενός από τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, στη Διώρυγα του Σουέζ στις 23 Μαρτίου ήταν ακόμη μια μεγάλη τροχοπέδη στην ομαλή ροή των προϊόντων ανά τον κόσμο.
Ήδη υπήρχαν ανεπάρκειες στην προσφορά διαφόρων κατηγοριών προϊόντα από ποδήλατα μέχρι έπιπλα καθώς εδώ και πάνω από έναν χρόνο η παγκόσμια ζήτηση στράφηκε στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Και αυτό διότι οι υπηρεσίες είχαν αδρανοποιηθεί από τους περιορισμούς στις μετακινήσεις λόγω της νόσου Covid-19.
Η άνοδος τιμών εμπορευμάτων και ναύλων επαναφέρουν τον πληθωριστικό κίνδυνο
Σε αυτή τη φάση, η μεγάλη άνοδος των τιμών των εμπορευμάτων και των ναύλων επαναφέρουν μετά από καιρό τον πληθωριστικό κίνδυνο στο προσκήνιο ύστερα από μια χειμερία νάρκη δεκαετίας και πάνω.
Προ ημερών, οι αξιωματούχοι της Ομοσπονδιακής Τράπεζας των ΗΠΑ (Fed) μίλησαν μια την πιθανότητα αύξησης των επιτοκίων εντός του 2023 αντί του 2024.
Ο κόσμος δεν ήταν ποτέ τόσο στενά συνδεδεμένος όσο σήμερα. Ή τουλάχιστον η πανδημία ανέδειξε αυτή την πλευρά της πραγματικότητας που παράβλεπε πριν ένα μεγάλο κομμάτι του κόσμου.