THEPOWERGAME
Άνιση μάχη καλούνται να δώσουν οι επιχειρήσεις των χωρών όχι μόνο της Ευρώπης αλλά και παγκοσμίως, στην μετά κορονοϊό εποχή, αφού δεν υπάρχει ίση φορολογική αντιμετώπιση, με δεδομένο ότι οι χαμηλοί συντελεστές σε κάποιες χώρες, λειτουργούν αρνητικά για άλλες και έτσι νοθεύεται ο ανταγωνισμός.
Και όλα αυτά την ώρα που οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις δίνουν μάχη να ξεπεράσουν το σοκ της πανδημίας.
Ειδικότερα, εκτός από τους πολύ χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές που ισχύουν σε κάποιες χώρες, σε οκτώ από τα κράτη- μέλη της Ένωσης προβλέπονται υπερμειωμένοι συντελεστές για μικρές επιχειρήσεις- είτε σε όρους εσόδων είτε σε όρους απασχόλησης- ενισχύοντας έτσι τα επιχειρήματα των ελληνικών κλαδικών φορέων για «γενναία» κίνητρα στις εγχώριες μικρομεσαίες.
Η κυβέρνηση επέλεξε σε αυτήν τη φάση να στηρίξει τις επιχειρήσεις μειώνοντας τις ασφαλιστικές τους εισφορές και την προκαταβολή φόρου, ενώ από την επόμενη χρονιά ο συντελεστής φόρου επιχειρήσεων περιορίζεται περαιτέρω στο 22%.
Εκτός από αυτό υπάρχουν και κίνητρα στο Ταμείο Ανάκαμψης και έτσι πέραν της προώθησης των οικονομιών κλίμακας μέσω των χρηματοοικονομικών εργαλείων για ιδιωτικές επενδύσεις, το Σχέδιο συμπληρώνεται από ένα καθεστώς κινήτρων για την προώθηση των συνεργασιών και της μεγέθυνσης των επιχειρήσεων, με σκοπό την ενδυνάμωση της παραγωγικότητας, της ανταγωνιστικότητας και της εξωστρέφειας.
Αξίζει αν σημειωθεί, ότι για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, αυτό περιλαμβάνει την εισαγωγή μιας νέας νομικής μορφής για τις αστικές επιχειρηματικές συμπράξεις, ένα πλαίσιο που θα ενθαρρύνει τις ατομικές επιχειρήσεις να συμμετέχουν σε ανώτερης μορφής εταιρεία.
Για ΜμΕ και μεγαλύτερες επιχειρήσεις, περιλαμβάνεται δέσμη φορολογικών και χρηματοδοτικών κινήτρων για την προώθηση συνεργατικών σχημάτων με συγκεκριμένες επιλεξιμότητες (logistics, τουρισμός, εξαγωγές, έρευνα και ανάπτυξη).
Επιπλέον, θεσπίζεται πλαίσιο κινήτρων για τη συγχώνευση, μετατροπή και εξαγορά μεταξύ των επιχειρήσεων.
Τα στοιχεία του Tax Foundation, που βασίζεται σε στοιχεία του ΟΟΣΑ δείχνουν ότι το Βέλγιο, η Γαλλία, η Λιθουανία, το Λουξεμβούργο, η Ολλανδία, η Πολωνία, η Πορτογαλία και η Σλοβακία εφαρμόζουν μειωμένο συντελεστή φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων, με κλιμάκωση από 5% στη Λιθουανία ως το 22,8% στο Λουξεμβούργο.
Ακόμα και η Λετονία εφαρμόζει ένα ιδιότυπο φορολογικό καθεστώς, που επιτρέπει στους ιδιοκτήτες επιχειρήσεων με έσοδα ως 25.000 ευρώ να επιλέγουν τη φορολόγηση τους με 25%, το οποίο συντίθεται κατά 80% από τις ασφαλιστικές εισφορές και το 20% από το φόρο εισοδήματος.
Ακόμα πιο αποκαλυπτική είναι η σύγκριση με τους κανονικούς συντελεστές αυτών των χωρών, καθώς για παράδειγμα στην Πορτογαλία ο συντελεστής νομικών προσώπων είναι 31,5%, ενώ ειδικά για τις επιχειρήσεις με τζίρο ως 25.000 ευρώ ο συντελεστές πέφτει στο 17% και είναι προφανές το όφελος και το πλεονέκτημα έναντι μιας αντίστοιχης ελληνικής επιχείρησης που δραστηριοποιείται στον τουρισμό.