THEPOWERGAME
Στην αρχή οι κριτικοί αμφισβήτησαν ότι το «Demon Slayer: Mugen Train», το οποίο προβλήθηκε τους αμερικάνικους κινηματογράφους τον Απρίλιο, θα μπορούσε να σημειώσει την επιτυχία που βίωσε στην ιαπωνική εγχώρια αγορά.
Η ταινία κινουμένων σχεδίων τοποθετείται στην Ιαπωνία των αρχών του 20ου αιώνα, μια αδιάφορη εποχή για τους μη Ιάπωνες θεατές.
Αψηφώντας τις πιθανότητες, η ταινία αποκόμισε 19,5 εκατομμύρια δολάρια κατά το πρώτο Σαββατοκύριακο της προβολής της, καταρρίπτοντας το ρεκόρ του box-office της Αμερικής για πρεμιέρα ξενόγλωσσης ταινίας.
Για μεγάλο χρονικό διάστημα από τη δημιουργία τους, τα «άνιμε» υπήρξαν ελάχιστα γνωστά εκτός Ιαπωνίας.
Το «Astro Boy», μια τηλεοπτική σειρά του 1963 ήταν αυτή που πυροδότησε πρώτη την αλματώδη ανάπτυξη των άνιμε, ενώ ακολούθησαν κι άλλες επιτυχίες όπως το «Doraemon» και το «Gundam» που αγάπησαν κυρίως οι otaku (τα σπασικλάκια).
Οι ιδιαίτεροι συνειρμοί που είχαν απήχηση κυρίως στην προαναφερθείσα ομάδα των οπαδών τους δεν διευκόλυναν την ευρύτερη δημοφιλία τους. Ακόμα και οι τίτλοι που κατόρθωναν να φτάσουν στη Δύση από τη δεκαετία του 1970 απευθύνονταν σε ειδικό κοινό.
Τώρα όμως, ο Muto Takashi, ο οποίος διευθύνει το Dentsu Japanimation Studio, έρχεται να διακηρύξει ότι «το άνιμε δεν είναι πλέον υποκουλτούρα. Είναι μια σημαντική κουλτούρα».
Το 2019, τα έσοδα των άνιμε από την τηλεόραση, τα δικαιώματα streaming και παιχνιδιών, τη ζωντανή ψυχαγωγία, τα εισιτήρια των κινηματογράφων και τις πωλήσεις εμπορευμάτων έφτασαν τα 2,5 τρισεκατομμύρια γιεν (24 δισεκατομμύρια δολάρια).
Ελάχιστα λιγότερα από τα μισά προέρχονταν από το εξωτερικό, όπου η αγορά των άνιμε σχεδόν τετραπλασιάστηκε σε μέγεθος την τελευταία δεκαετία. Τα στοιχεία για το έτος πανδημίας είναι ελάχιστα, αλλά είναι σχεδόν σίγουρα υψηλότερα.
Το Netflix δηλώνει ότι το 2020 πάνω από 100 εκατομμύρια νοικοκυριά σε όλο τον κόσμο παρακολούθησαν τουλάχιστον έναν από τους τίτλους των άνιμε που διαθέτει – μια αύξηση της τάξεως του 50% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Πέρυσι, τα άνιμε εμφανίζονταν στις καθημερινές λίστες των δέκα δημοφιλέστερων σειρών-ταινιών των κορυφαίων υπηρεσιών streaming σε σχεδόν 100 χώρες.
Το Netflix και οι ανταγωνιστές του, όπως το Hulu και το Amazon Prime Video, παρουσίασαν στο παγκόσμιο κοινό μια εκτενή συλλογή ιαπωνικών άνιμε. Η πανδημία, η οποία έβαλε τη ζωντανή δράση στον πάγο, αύξησε περαιτέρω την ελκυστικότητα των άνιμε μεταξύ των streamers.
Η παραγωγή ταινιών άνιμε είναι επίσης σχετικά φθηνή. Ο Sudo Tadashi, κριτικός άνιμε, εκτιμά ότι μια σειρά άνιμε στο Netflix κοστίζει περίπου 30-50 εκατομμύρια γιεν (275.000-459.000 δολάρια) το επεισόδιο – ποσό ασήμαντο σε σχέση με τα 13 εκατομμύρια δολάρια που αναφέρεται ότι κοστίζει το «The Crown».
Το Netflix απέκτησε τα δικαιώματα διανομής 21 ταινιών που δημιουργήθηκαν από το διάσημο Studio Ghibli σε περίπου 190 χώρες (εκτός από την Αμερική, τον Καναδά και, ειρωνικά, την Ιαπωνία). Δημιουργεί επίσης το δικό του περιεχόμενο σε κινούμενα σχέδια.
Τον Μάρτιο η εταιρεία δήλωσε ότι φέτος θα κυκλοφορήσει 40 νέους τίτλους άνιμε, σχεδόν διπλάσιους από αυτούς που κυκλοφόρησε το 2020. Έχει επίσης υπογράψει συμφωνίες παραγωγής με εννέα στούντιο άνιμε.
Πέρυσι, ο όμιλος ηλεκτρονικών ειδών Sony μεγάλο κομμάτι του οποίου ασχολείται με την ψυχαγωγία, προσφέρθηκε να πληρώσει 1,2 δισεκατομμύρια δολάρια για την Crunchyroll, μια εταιρεία η οποία ξεκίνησε παρουσιάζοντας πειρατικό περιεχόμενο άνιμε προτού καταστεί νόμιμη το 2009 και αγοραστεί το 2018 από την AT&T, τον αμερικανικό γίγαντα τηλεπικοινωνιών.
Η Crunchyroll, η οποία διαθέτει τώρα 100 εκατομμύρια συνδρομητές, λάτρεις των άνιμε από όλο τον κόσμο, είναι ένα σπάνιο παράδειγμα εξειδικευμένου Δαβίδ που κατέχει τη δική της θέση σε έναν κόσμο που κυριαρχείται από Γολιάθ γενικού περιεχομένου όπως το Netflix και η Disney.
Ένα εμπόδιο στην περαιτέρω ανάπτυξη των άνιμε μπορεί να είναι το έμψυχο υλικό. «Η βιομηχανία έχει αγωνιστεί για να δημιουργήσει animators», λέει ο Iwaki Ayaka του WIT Studio με έδρα το Τόκιο.
Η συρρικνούμενη εγχώρια δεξαμενή ταλέντων θα μπορούσε να δυσκολευτεί να ανταποκριθεί στην αυξανόμενη ζήτηση.
Τα καλά νέα για τους animators είναι ότι οι μισθοί τους, οι οποίοι ανέκαθεν υπήρξαν άθλιοι, αναμένεται να πάρουν την ανιούσα. Για τους οπαδούς των άνιμε σε όλο τον κόσμο, δεν ενδέχεται να συμβεί κάτι ανάλογο.
© 2021 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved.
Άρθρο από τον Economist το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από την www.powergame.gr Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά βρίσκεται στο www.economist.com