THEPOWERGAME
Λίγες εβδομάδες μετά το πρόστιμο για τις καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση της γραμμής υπερυψηλής τάσης Πάτρα – Μεγαλόπολη (του «Δυτικού Διαδρόμου») η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ βρίσκεται εκ νέου στο στόχαστρο της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ). Η ΡΑΕ παρεμβαίνει προκειμένου να διαπιστώσει για ποιο λόγο ο ΑΔΜΗΕ εντάσσει συνεχώς στη χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ στον Βορρά (Αγιος Δημήτριος ΙΙΙ και Μελίτης) και στον Νότο (Μεγαλόπολη IV), χωρίς να απαιτείται από τη ζήτηση.
Η συνεχής ένταξη των συγκεκριμένων μονάδων, ώστε να εξασφαλιστεί η ευστάθεια του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, οδηγεί σε σημαντική αύξηση του ενεργειακού κόστους με πρώτο θύμα την βιομηχανία. Η λειτουργία των λιγνιτικών μονάδων αυξάνει το κόστος δικαιωμάτων διοξειδίου του άνθρακα (CO2) το οποίο τελικά επιβαρύνει τους καταναλωτές. Επιπλέον, όταν ο ΑΔΜΗΕ εντάσσει εκτάκτως λιγνιτικές μονάδες ακυρώνεται το πρόγραμμα άλλων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής οι οποίες, όμως, αμείβονται από το Χρηματιστήριο Ενέργειας για ενέργεια που δεν εισφέρουν στο σύστημα.
Η ένταξη των λιγνιτικών μονάδων γίνεται από τον ΑΔΜΗΕ ώστε να αντιμετωπιστούν οι υψηλές τάσεις που αναπτύσσονται στο σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Επίσης οι μονάδες της Μεγαλόπολης εντάσσονται επειδή δεν ολοκληρώθηκε ποτέ ο «Δυτικός Διάδρομος» που θα επέτρεπε τη μεταφορά ενέργειας από τη Δυτική Ελλάδα, κ.α. Για τη συγκεκριμένη καθυστέρηση η ΡΑΕ έχει ήδη επιβάλλει πρόστιμο πέντε εκατ. ευρώ στον ΑΔΜΗΕ, η διοίκηση του οποίου διαρρέει πως θα προσφύγει στη Δικαιοσύνη για την ακύρωσή του.
Στελέχη της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας υποστηρίζουν πως η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ γνώριζε εδώ και χρόνια πως οι λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ οδεύουν προς κλείσιμο ενώ το τελευταίο διάστημα υπάρχει σαφές και επιθετικό χρονοδιάγραμμα απόσυρσής τους. Αναρωτιούνται, συνεπώς, αν στον ΑΔΜΗΕ έχουν προχωρήσει τις σχετικές μελέτες ή / και τα σχετικά έργα για να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα με τις υψηλές τάσεις που αναπτύσσονται με την εγκατάσταση των κατάλληλων συστημάτων (αυτεπαγωγών) κατά μήκος του δικτύου μεταφοράς. Όπως προκύπτει από τη αναγκαστική ένταξη λιγνιτικών μονάδων τα συγκεκριμένα συστήματα απουσιάζουν.
Οι πληροφορίες φέρνουν τη διοίκηση της ΡΑΕ να στέλνει εντός των ημερών επιστολή στον ΑΔΜΗΕ προκειμένου να διευκρινίσει για ποιο λόγο εντάσσει συνεχώς λιγνιτικές μονάδες στο σύστημα πως προχωρά ο σχεδιασμός για την ευστάθεια του συστήματος.