THEPOWERGAME
Η ορθή καταγραφή των αντικειμενικών αξιών, αποτελεί αναπτυξιακό μέτρο τόσο για την κτηματαγορά όσο και για την ελληνική οικονομία, ενώ παράλληλα μέσω της διεύρυνσης της φορολογικής βάσης θα καταστεί η φορολόγηση πιο αποτελεσματική και κοινωνικά πιο δίκαιη.
Οι αντικειμενικές αξίες πριν τις αλλαγές το 2018 (από το 2007 οι αντικειμενικές άλλαξαν τελευταία φορά το 2018), ως επί το πλείστον δεν ανταποκρίνονταν πάντα στην πραγματική αξία της συναλλαγής, αφού στη πράξη ήταν πάντα χαμηλότερες από την αγοραία αξία του ακινήτου στην προ μνημονίων εποχή ενώ κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης σε πολλές περιπτώσεις λόγω της μείωσης των τιμών, οι αντικειμενικές αξίες ήταν υψηλότερες από την αγοραία αξία.
Το υπουργείο Οικονομικών δρομολόγησε την εξίσωση των αντικειμενικών αξιών με τεχνοκρατικούς όρους, με χρήση διαθέσιμων στοιχείων από τις αγοραπωλησίες, πληροφοριών που συλλέγει η Τράπεζα της Ελλάδας αλλά και γνωμοδότηση των ορκωτών εκτιμητών.
Ταυτόχρονα, αναμόρφωσε το πλαίσιο προσδιορισμού των αντικειμενικών αξιών μέσα από τη χωρική επέκταση, τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό και την ενίσχυση της αντικειμενικότητας, ώστε να καταστεί η φορολόγηση στην ακίνητη περιουσία πιο αποτελεσματική και κοινωνικά πιο δίκαιη.
Παράλληλα, ψηφιοποιήθηκε η διαδικασία προσδιορισμού των αντικειμενικών αξιών ώστε να αυτοματοποιηθεί η εν λόγω διαδικασία κατά τα επόμενα χρόνια. Σε αντίθεση με ό,τι ίσχυε στο παρελθόν, η μεθοδολογία για την εισήγηση των νέων τιμών από τους πιστοποιημένους εκτιμητές είναι τυποποιημένη, ακολουθώντας τα ευρωπαϊκά και διεθνή εκτιμητικά πρότυπα.
Το αίτημα της κτηματαγοράς για τη δημιουργία ενός πληροφοριακού συστήματος που θα ακολουθεί τις τάσεις στην αγορά ακινήτων, αποτελεί μέρος της δεύτερης μεταρρυθμιστικής προσπάθειας σύμφωνα με το οικονομικό επιτελείο που μέσω του εκσυγχρονισμού του συστήματος αντικειμενικού προσδιορισμού της αξίας ενός ακινήτου, θα αντικατασταθεί ο όρος αντικειμενική αξία με την εμπορική.
Η ελληνική αγορά ακινήτων αναμένεται να ωφεληθεί σημαντικά στην προσπάθειά της να ενταχθεί στις ώριμες αγορές και στην προσέλκυση επενδύσεων, ενώ έτσι θα δημιουργηθεί επιπλέον δημοσιονομικός χώρος για την περαιτέρω μείωσης της φορολόγησης της ακίνητης περιουσίας.
Από την άλλη πλευρά, λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, η κτηματαγορά μέτρησε σημαντικές απώλειες. Οι αγοραπωλησίες ακινήτων που αφορούσαν το πρόγραμμα golden visa μειώθηκαν σχεδόν 80%. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής, το 2020 εκδόθηκαν μόλις 403 νέες άδειες παραμονής προς επενδυτές από τρίτες χώρες, όταν το 2019 είχαν εκδοθεί 3.504 άδειες.
Παράλληλα, οι ευοίωνες προοπτικές των βραχυχρόνιων μισθώσεων αποτελούν παρελθόν ιδιαίτερα στις αστικές περιοχές που τα προηγούμενα χρόνια καταγράφηκαν αυξητικές τάσεις στις τιμές πώλησης. Μπορεί το καλοκαίρι του 2020, καθώς και το φετινό καλοκαίρι για 3-4 μήνες να καταγράφεται έντονη κινητικότητα στον κλάδο αυτό, αλλά η κινητικότητα που καταγράφεται, αφορά κυρίως παραθαλάσσιους τουριστικούς προορισμούς και όχι τις αστικές περιοχές της χώρας (Αθήνα, Θεσσαλονίκη) που αποτελούσαν και τη μεγαλύτερη δυναμική που συντέλεσε στην ενδεχόμενη αύξηση των αξιών στην ακίνητη περιουσία πολλών περιοχών.
Επιπλέον, θα πρέπει να τονίσουμε ότι κατά το διάστημα της πανδημίας του κορονοϊού, ελάχιστα συμβόλαια ακινήτων υπογράφηκαν στο σύνολο της χώρας. Τα οποία είναι αδιανόητο να αποτελέσουν βάση για την αύξηση των αντικειμενικών αξιών όλων των ακινήτων σε όλη τη χώρα.
Δεν είναι δυνατόν οι προγραμματισμένες αυξήσεις να βασίζονται σε εκθέσεις εκτιμητών, οι οποίες διενεργήθηκαν στα τέλη του 2019 όπως πληροφορούμαστε, όταν η οικονομία της χώρας μας, η παγκόσμια κοινότητα και η καθημερινότητα μας ήταν κάτι εντελώς διαφορετικό.
Δηλαδή, υπολογίζουμε τις αντικειμενικές αξίες, κλείνοντας τα μάτια, σαν να μην συνέβη ποτέ αυτή η δοκιμασία στην παγκόσμια κοινότητα, αφαιρώντας από τη ζωή μας αυτόν τον 1,5 χρόνο, αποκλείοντας τις συνέπειες και τα νέα δεδομένα που επέφερε η πανδημία του κορονοϊού, τόσο στην παγκόσμια οικονομία, όσο και στη χώρα μας π.χ. στη δυναμική του τουρισμού, στις επενδύσεις αλλοδαπών επενδυτών (golden visa), στις βραχυχρόνιες μισθώσεις, στον αριθμό των αγοραπωλησιών κλπ.
Παράλληλα, θα πρέπει να τονίσουμε ότι η άνωθεν διαδικασία υλοποίησης της αύξησης των αντικειμενικών αξιών με στοιχεία πριν από την εποχή της Covid-19, δεν είναι ότι απλά αφαιρεί 1,5 χρόνο ζωής και μάχης της παγκόσμιας κοινότητα με τον αόρατο εχθρό και τις συνέπειες αυτού, αλλά, δρα σαν να μη ζει ανάμεσα μας ο κορονοϊός και οι συνέπειες του που ακόμη δεν γνωρίζουμε – δεν τις έχουμε δει, σαν με ένα μαγικό τρόπο όλα να επέστρεψαν στο 2019.
Οι φορείς της αγοράς ΠΟΜΙΔΑ,ΓΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ, ΕΣΕΕ, Ομοσπονδία Κατασκευαστών Κτιρίων, ΟΜΑΣΕ, ΣΑΤΕ και ΕΣΑ, με επιστολή τους στα αρμόδια κυβερνητικά στελέχη στα τέλη του 2020 και επαναφέροντας την πάλι πριν λίγες ημέρες, ζητούσαν να μην γίνει καμία αύξηση στις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων μέχρι να εκλείψουν οι συνέπειες της πανδημίας.
Το οικονομικό επιτελείο θα έπρεπε να εισακούσει το αίτημα των φορέων της αγοράς και να κατανοήσει ότι η πανδημία του κορονοϊού, ο αόρατος εχθρός υπάρχει ακόμη, ζει ανάμεσα μας και δεν έχουμε δει ακόμη τις συνέπειες του.
Οι περιοχές που θα ενταχθούν στο σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού
Δίκαιη και ορθή η επέκταση του συστήματος αντικειμενικών αξιών σε περιοχές που σήμερα δεν εφαρμόζεται. Η επέκταση αυτή με τη σειρά της θα οδηγήσει σε διεύρυνση της φορολογικής βάσης ώστε να καταστεί η φορολόγηση στην ακίνητη περιουσία πιο αποτελεσματική και κοινωνικά πιο δίκαιη, καθώς πολλές περιοχές εκτός σχεδίου βρίσκονται σε ακριβές περιοχές , όπως σε Μύκονο, Σαντορίνη, Κέρκυρα, Χαλκίδα, παραθαλάσσιες περιοχές της χώρας μας, ακόμα και στην Αττική ( Άνοιξη, Μαραθώνα, Βάρη, Κορωπί, Κερατέα) οι οποίες παρέμεναν μέχρι σήμερα εκτός αντικειμενικού συστήματος, με αποτέλεσμα ακόμη και για βίλες και πολυτελείς εξοχικές κατοικίες η φορολογία να είναι πολύ χαμηλή μόνο και μόνο γιατί βρίσκονται σε οικισμούς στους οποίους δεν υπάρχουν τιμές ζώνης.
Εφόσον ως χώρα, ως οικονομία αποφασίσαμε να βάλουμε βάσεις και να ζήσουμε στη πραγματική οικονομία, θα πρέπει να δομήσουμε σωστά τη κάθε αλλαγή προσδιορίζοντας σημαντικά κίνητρα για τον ιδιοκτήτη ακίνητης περιουσίας. Ο πολίτης θα πρέπει να φορολογείται για τις πραγματικές αξίες που έχει στην ιδιοκτησία του.