Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Το ευρωπαϊκό καρτέλ φορτηγών και οι αποζημιώσεις που διεκδικούνται στην Ελλάδα

Στον αστερισμό των μαζικών αγωγών κατά του ευρωπαϊκού καρτέλ φορτηγών εισέρχεται και η Ελλάδα. Μάλιστα, η αγωγή θα υποβληθεί σε δικαστήριο του Άμστερνταμ και θα συμμετέχουν δεκάδες ενάγοντες, ιδιώτες και επιχειρήσεις, οι οποίοι είναι ιδιοκτήτες περισσότερων από 1.000 φορτηγών, συμπεριλαμβανομένων φορτηγών από την Ελλάδα.

Το διακύβευμα είναι πολλές χιλιάδες ευρώ ανά φορτηγό κατά μέσο όρο και αντιστοιχεί στη ζημία που προκάλεσε το καρτέλ που είχαν σχηματίσει οι έξι μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης, το οποίο καταδίκασε η Κομισιόν.

Πρόκειται για τις εταιρείες MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco, DAF και Scania, οι οποίες σύμφωνα με αποφάσεις της Κομισιόν, από το 1997 μέχρι το 2011, είχαν συμπράξει αθέμιτα  πουλώντας ακριβότερα τα φορτηγά τους στην ευρωπαϊκή αγορά. Η υπόθεση αφορά σε απόφαση που υιοθέτησε τον Ιούλιο του 2016, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η οποία διαπίστωσε την ύπαρξη και τον παράνομο χαρακτήρα της σύμπραξης που είχαν δημιουργήσει οι εταιρείες MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco, DAF και Scania σε σχέση με την πώληση ορισμένου είδους φορτηγού αυτοκινήτου που κατασκεύαζαν.

Σύμφωνα με την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η σύμπραξη αυτή αφορούσε την πώληση φορτηγών αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των απορριμματοφόρων, μικτού βάρους άνω των 6 τόνων κατά την περίοδο μεταξύ 17 Ιανουαρίου 1997 – 16 Ιανουαρίου 2011. Το αποτέλεσμα της σύμπραξης ήταν η τεχνητή αύξηση της τιμής πώλησης τέτοιων φορτηγών, δηλαδή, η πληρωμή από τους αγοραστές υψηλότερου τιμήματος αγοράς από αυτό που θα είχαν πληρώσει εάν δεν είχε υπάρξει η σύμπραξη.

Με την απόφασή της, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόστιμα συνολικού ύψους 3,8 δισ. ευρώ στις έξι κατασκευάστριες εταιρείες ως ποινή για την σύσταση της παράνομης σύμπραξης. Από το πρόστιμο γλύτωσε η γερμανική MAN που φέρεται να αποκάλυψε πρώτη τη σύμπραξη στα όργανα της Κομισιόν. Τέσσερις εταιρείες στο τέλος παραδέχθηκαν τη συμμέτοχή της στην σύμπραξη και τους επιβλήθηκαν πρόστιμα από 494 εκατ. ευρώ (Iveco) μέχρι 1 δισ. ευρώ (Daimler).

«Επιβάλλουμε σήμερα τα υψηλότερα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί ποτέ σε καρτέλ», είχε
δηλώσει τότε η Επίτροπος Ανταγωνισμού, Margrethe Vestager. «Αυτό το καρτέλ», πρόσθεσε, «αφορά μια πολύ μεγάλη αγορά και συνεχίστηκε για μεγάλο χρονικό διάστημα. Η σημερινή απόφαση είναι σημαντική για τη διασφάλιση του πραγματικού ανταγωνισμού στον τομέα των φορτηγών στην Ευρώπη».

Από τις έξι εταιρείες μόνον η Scania δεν παραδέχθηκε την συμμετοχή της στη σύμπραξη. Ωστόσο ο διαχωρισμός της υπόθεσης δεν την έβαλε στο απυρόβλητο. Με απόφαση της Κομισιόν ένα χρόνο αργότερα, της επιβλήθηκε πρόστιμο ύψους 880 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, τα υπέρογκα πρόστιμα της Κομισιόν μπορεί να είναι χαμηλά σε σχέση με τηνπιθανή ζημία που είχαν οι ιδιοκτήτες των φορτηγών. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς κατά την επίμαχη περίοδο από το 1997 έως το 2011 είχαν πουληθεί στην Ευρώπη πάνω από 10 εκατ. φορτηγά. Αν αυτό ισχύει τότε το ύψος της διαφιλονικούμενης υπερχρέωσης ξεπερνά τα 100 δισ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι στο πλαίσιο όμοιων αγωγών που έχουν ήδη υποβληθεί σε δικαστήρια διάφορων κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το ποσό της αποζημίωσης έχει εκτιμηθεί ως ποσοστό 6% έως 10% του συνολικού τιμήματος αγοράς καθενός φορτηγού (και το ποσό αποζημίωσης που έχει αναφερθεί ανά φορτηγό σε ορισμένες αγωγές κυμαίνεται από 6.000 έως 15.000 ευρώ). Το ποσό που θα λάβει κάθε ιδιοκτήτης θα υπερβαίνει αυτό το επίπεδο, καθώς θα περιέχει και το ποσό των τόκων.

Νομικοί παράγοντες αναφέρουν ότι υπάρχουν δεκάδες αγωγές από εταιρείες αλλά και μαζικές αγωγές από ιδιώτες σε Ιταλία, Ισπανία, Γαλλία, Μ. Βρετανία και Γερμανία. Μόνον ένα νομικό πρόσωπο που διαχειρίζεται 200.000 οχήματα στην Βρετανία έχει προσφύγει σε βρετανικά δικαστήρια. Επίσης οι μαζικές αγωγές που αναμένεται να υποβληθούν σε διάφορα δικαστήρια χωρών της Ευρώπης εκτιμάται ότι θα αντιπροσωπεύουν πάνω από 50.000 ιδιοκτήτες φορτηγών.

Τους ιδιοκτήτες φορτηγών στην Ελλάδα έχει προσεγγίσει το fund Unilegion. Η αγωγή που ετοιμάζει μέσω δικηγορικού γραφείου ονομάζεται «Unilegion Truck Claims» και θα κατατεθεί τον επόμενο μήνα σε δικαστήριο του Άμστερνταμ. Η εταιρεία έχει δεχθεί ενδιαφέρον συμμετοχής σε όλη την Ευρώπη από 1.500 ιδιοκτήτες φορτηγών, εκ των οποίων άνω των 100 προέρχονται από την Ελλάδα. Μεταξύ αυτών και μεγάλες εταιρείες και οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης που αγόρασαν φορτηγά την επίμαχη περίοδο. Μεταξύ άλλων, για το σκοπό αυτό η εταιρεία βρίσκεται και σε επαφές με την Ομοσπονδία Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδας (ΟΦΑΕ), καθώς δεκάδες μέλη της έχουν εκφράσει ενδιαφέρον συμμετοχής.

Το fund θα καλύψει όλα τα έξοδα της δίκης, ενώ οι ενάγοντες δεν θα χρειασθεί να δαπανήσουν ούτε ένα ευρώ. Και φυσικά το fund θα αμειφθεί λαμβάνοντας ένα ποσοστό επί της αποζημίωσης που θα επιδικάσει ο Ολλανδός δικαστής. Προς την κατεύθυνση αυτή, η Unilegion έχει προσλάβει το δικηγορικό γραφείο bureau Brandeis, το οποίο θεωρείται ένα από τα μεγαλύτερα της Ολλανδίας και με εξειδίκευση σε θέματα ανταγωνισμού, και το δικηγορικό γραφείο MSB Associates στις Βρυξέλλες για συνδρομή στη διαχείριση των αξιώσεων αποζημίωσης από ιδιοκτήτες φορτηγών στην Ελλάδα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!