THEPOWERGAME
«Το 95% της επιτυχίας έχει να κάνει με τον σχεδιασμό και μόνον το 5% έχει να κάνει με το ταλέντο ή/και την τύχη». Και σύμφωνα με τον Ανδρέα Δρυμιώτη, σήμερα το χτίσιμο του ψηφιακού κράτους προχωρά ικανοποιητικά ακριβώς επειδή προϋπήρξε ο σχεδιασμός.
Αντίθετα, όπως παραδέχεται ο πρωτεργάτης της πληροφορικής στη χώρα μας, για πολλές δεκαετίες, πρώτα διορίζονταν οι υπουργοί και οι άνθρωποί τους, και στη συνέχεια αποφασίζονταν ο σχεδιασμός του ψηφιακού κράτους. Αυτό, σε συνδυασμό με μια σειρά άλλων παραγόντων, όπως π.χ. η βραχύβια παρουσία του κάθε υπουργού στο πόστο του, η αρέσκεια σε φαραωνικά έργα, η απουσία συνεργασίας μεταξύ υπουργών της ίδιας κυβέρνησης κ.λπ., είχε γιγαντώσει το γραφειοκρατικό ελληνικό κράτος.
Στην προκειμένη περίπτωση ο σχεδιασμός του ψηφιακού κράτους από τον Κυριάκο Πιερρακάκη, με εντολή του προέδρου της ΝΔ Κυριάκου Μητσοτάκη, είχε ξεκινήσει ένα χρόνο πριν. Το γεγονός δε ότι ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης επέλεξε με τεχνοκρατικά και όχι με κομματικά κριτήρια τους συνεργάτες του, αλλά και η προσέγγιση που έχει επιλέξει στην αντιμετώπιση των προβλημάτων της λειτουργίας του κράτους έχουν φέρει το σημερινό αποτέλεσμα.
Και το σημερινό αποτέλεσμα είναι ότι, πλέον αποτελεί είδηση η αναβάθμιση των συστημάτων της ΓΓ Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (ΓΓΠΣΔΔ). Η αναβάθμιση αυτή που αφορά στην εγκατάσταση μιας νέας έκδοσης της βάσης δεδομένων που αξιοποιούνται στις φορολογικές εφαρμογές (και όχι μόνον) της ΓΓΠΣΔΔ, αποτελεί από τις αρχές της περασμένης εβδομάδας βασική είδηση στα μέσα ενημέρωσης.
Στο παρελθόν αυτό δεν συνέβαινε και η όποια αναβάθμιση των συστημάτων της ΓΓΠΣΔΔ,
απασχολούσε κυρίως τις τάξεις των λογιστών. Σήμερα η κατάσταση είναι εντελώς διαφορετική.
Σύμφωνα με τον ΓΓΠΣΔΔ Δημοσθένη Αναγνωστόπουλο, η καθημερινή πρόσβαση στα συστήματα του TAXISnet τους πρώτους μήνες του 2021 χρηστών με στόχο την αυθεντικοποίηση των συναλλαγών τους με άλλα συστήματα του κράτους (ΕΦΚΑ, ΕΟΠΠΥ, κ.λπ.) έχει σχεδόν διπλασιαστεί σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020. Σε καθημερινή βάση αναφέρει ο ΓΓ του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, διενεργούνται 280.000 προσβάσεις χρηστών (logins) έναντι 150.000 που ήταν ο μέσος όρος τους πρώτους πέντε μήνες του 2020.
Πρόκειται για υπηρεσίες άλλων δημοσίων φορέων και οργανισμών τις οποίες ο χρήστης προσπελαύνει μέσω των κωδικών TAXISnet. Αν συνεχιστεί ο ρυθμός αυτός, τότε θα υπάρξουν εφέτος πάνω από 100 εκατ. προσβάσεις σε δημόσιες ηλεκτρονικές υπηρεσίες μέσω των κωδικών TAXISNet, έναντι 54 εκατ. που ήταν το 2020. Και στο φετινό αριθμό, δεν υπολογίζονται οι συναλλαγές πολίτη-κράτους που γίνονται με τα «διαπιστευτήρια» των τραπεζών, μια δυνατότητα που δεν υπήρχε πέρυσι.
Βασικός μοχλός αύξησης των ηλεκτρονικών συναλλαγών μεταξύ κράτους και πολίτη, είναι
αναμφίβολα ο εμβολιασμός και οι δηλώσεις αυτοδιαγνωστικών τεστ κορονοϊου. Όπως δήλωσε ο υπουργός Κυριάκος Πιερρακάκης σε λιγότερο από ένα μήνα πραγματοποιήθηκαν 15 εκατ. δηλώσεις αυτοδιαγνωστικών τεστ οι οποίες ανέδειξαν περίπου 300.000 πιθανά κρούσματα Covid-19. Από τις 17 Μαΐου που ξεκίνησε η ηλεκτρονική υπηρεσία και για 20 ημέρες, κατά μέσο όρο γινόντουσαν περίπου 800.000 δηλώσεις ημερησίως θετικού ή αρνητικού αυτοδιαγνωστικού ελέγχου του κορονοϊού.
«Αναμφίβολα η διαχείριση του εμβολιασμού είναι η μεγάλη επιτυχία της κυβέρνησης και
φυσικά του Κ. Πιερρακάκη», λέει ο Ανδρέας Δρυμιώτης. Το γεγονός ότι μέχρι σήμερα διαχειρίστηκε τη σχέση κράτους-πολίτη, με ομολογουμένως υποδειγματικό τρόπο, έτσι ώστε να γίνουν πάνω από 6 εκατ. εμβολιασμοί, έδωσε το προβάδισμα εκείνο που έφερε στον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης και την ομάδα του, νέες αρμοδιότητες και ευθύνες, όπως είναι το Εθνικό Κτηματολόγιο.
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι Κτηματολόγιο και ο ΕΦΚΑ, είναι οι δύο μεγαλύτερες
παθογένειες του ελληνικού κράτους που πρέπει να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση. Το Εθνικό Κτηματολόγιο έχει τεράστια οικονομική σημασία αφού με την ολοκλήρωσή του αφενός θα αναμορφωθεί προς το δικαιότερο η φορολογία (ΕΝΦΙΑ), αφετέρου θα προσφέρει καθαρότητα στο τί είναι δάσος, τι είναι κατοικημένη περιοχή, τι είναι ιδιωτικό, τι είναι δημόσιο κ.ο.κ.
Επιπλέον μόλις τα συμβολαιογραφεία καταστούν one stop shop για μεταβιβάσεις ακινήτων, αμέσως η χώρα θα ανέβει βαθμίδα στο Doing Business της World Bank με ότι σημαίνει αυτό για την προσέλκυση εγχώριων και ξένων επενδύσεων.
Εκεί που η αγορά αμφιβάλει αν μπορεί να γίνει κάτι, είναι στον ΕΦΚΑ και στις εκκρεμείς συντάξεις. Και αυτό όπως λένε συμβαίνει επειδή, «η πληροφορική μισεί την περιπτωσιολογία», σε αντίθεση με τους πολιτικούς, που κάνοντας τα χατίρια στο κομματικό και στο πολιτικό τους ακροατήριο, φέρνουν νομοθετικές εξαιρέσεις, πάνω στις εξαιρέσεις κ.ο.κ.
Έτσι για να βγει μια σύνταξη, απαιτείται η ανάγνωση ενός, πολλές φορές ελλιπούς φακέλου, που περιέχει κακής ποιότητας (ή και καθόλου) έγγραφα πολλών δεκαετιών πίσω και ταυτόχρονα να πατήσει σε δεκάδες νομοθετικές ρυθμίσεις. Εκεί η κυβέρνηση και οι δύο αρμόδιοι υπουργοί Κ. Χατζηδάκης και Κ. Πιερρακάκης, όπως αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές, πρέπει να αντί να λύσουν, να κόψουν το γόρδιο δεσμό των εκκρεμών συντάξεων.
Συνολικά το 2020 το ελληνικό κράτος διεκπεραίωσε 94 εκατ. ηλεκτρονικές συναλλαγές με
πολίτες και επιχειρήσεις, έναντι 35 εκατ. το 2019 και 8 εκατ. συναλλαγές το 2018. Φέτος όλα δείχνουν ότι ο συναλλαγές θα φθάσουν τα 200 εκατ. αν όχι και περισσότερο. Το μέγεθος είναι τεράστιο αν υπολογίσει κάποιος π.χ. μια ώρα για κάθε μια τέτοια συναλλαγή στο ΚΕΠ.
Και φαίνεται ότι βρισκόμαστε ακόμη στην αρχή. Καθώς μάλιστα μέρα με τη μέρα αυξάνει η εμπιστοσύνη του πολίτη προς το κράτος, οι ηλεκτρονικές συναλλαγές που εξοικονομούν χρόνο, χρήμα και προφέρουν ικανοποίηση, θα αυξάνουν, και χωρίς να υφίσταται η έκτακτη
ανάγκη της πανδημίας.