THEPOWERGAME

Κοντά στον φιλόδοξο στόχο για 120 καταστήματα Mikel στην Τουρκία είναι ο τοπικός συνεργάτης της ελληνικής αλυσίδας καφέ, η οποία φιλοδοξεί να επαναλάβει το επιτυχημένο εγχείρημα και σε άλλες μεγάλες αγορές, όπως η Ινδία. Η διοίκηση του Λευτέρη Κυριακάκη, ιδρυτή της εταιρείας Mikel Coffee Company, είχε βρεθεί σε διαπραγματεύσεις με υποψήφιους συνεργάτες σε μεγάλες αγορές, όπως αυτές της Ασίας, πριν από μερικά χρόνια, αλλά αυτές διεκόπησαν προσωρινά την περίοδο της πανδημίας. Αυτό συνέβη όχι μόνο λόγω της αβεβαιότητας που προκάλεσε αυτή καθαυτή η πανδημία και των μέτρων που λάμβανε κάθε χώρα για να περιορίσει τη μετάδοση της νόσου Covid-19, αλλά και λόγω της διαταραχής στην εφοδιαστική αλυσίδα, όπως οι συνέπειες στην παραγωγή και στις μεταφορές.
Οι συζητήσεις επανεκκίνησαν όμως και πλέον η ελληνική εταιρεία καφέ φέρεται έτοιμη να κάνει ντεμπούτο στην ινδική αγορά, με αφετηρία το Νέο Δελχί, όπου θα ανοίξει το πρώτο πιλοτικό κατάστημα μέσω τοπικού συνεργάτη, ο οποίος θα αναλάβει την ανάπτυξη του σήματος. Η ανάπτυξη θα είναι συντηρητική τα πρώτα δύο χρόνια της συνεργασίας, αλλά μετέπειτα, εάν υπάρξει η απαιτούμενη αποδοχή από το τοπικό καταναλωτικό κοινό, το πλάνο είναι φιλόδοξο, λόγω και του μεγέθους της αγοράς.
Εξάλλου, χαρακτηριστική είναι και η κίνηση της Coffee Island. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της εταιρείας, Κωνσταντίνο Κωνσταντινόπουλο, μετά την ανάπτυξη παραγωγικής μονάδας στην Αίγυπτο μέσω joint venture με τοπικό συνεργάτη, στόχος είναι το ίδιο μοντέλο να ακολουθήσει στην Ινδία, όπου άνοιξε το πρώτο Coffee Island τον Φεβρουάριο.
Οι επενδυτικές ευκαιρίες και οι προκλήσεις για τη Mikel
Διαπιστώνεται ότι η αγορά του καφέ συνεχώς ενισχύεται, παρά τις προκλήσεις, όπως οι συνεχείς ανατιμήσεις της πρώτης ύλης στις διεθνείς αγορές καφέ. Επιπλέον, αλλάζουν οι παραδόσεις, ακόμη και σε χώρες που παραμένουν πιστές σε άλλα ροφήματα, όπως το τσάι. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι και η Τουρκία, όπου το καταναλωτικό κοινό απολαμβάνει ολοένα και περισσότερο δυτικές συνήθειες, μεταξύ των οποίων και ο καθημερινός καφές. Είναι όμως γεγονός ότι το μεγαλύτερο μέρος της επιτυχίας για μια αλυσίδα σε μια νέα αγορά είναι ο τοπικός συνεργάτης που θα αναλάβει το master franchise.
Η Mikel, όπως και άλλες αλυσίδες, αντιμετώπισε προκλήσεις σε ορισμένες αγορές, αλλά φαίνεται να έχει πετύχει τις καλύτερες συνθήκες στην Τουρκία, που αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά για το γνωστό σήμα καφέ μετά την Ελλάδα. Η δραστηριότητα της Mikel στην Τουρκία είχε αναδειχθεί και από το γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Πρεσβείας μας στην Άγκυρα το 2022, όταν δημοσίευσε ανακοίνωση για το φιλόδοξο πλάνο επέκτασης της αλυσίδας με στόχο τα 120 καταστήματα στην τοπική αγορά το 2025. Τότε η Τουρκία ήταν τρίτη μεγαλύτερη αγορά για το ελληνικό σήμα και πλέον έχει αναβαθμιστεί σε δεύτερη, ελέγχοντας δίκτυο άνω των 60 καταστημάτων και με στόχο να τα διπλασιάσει μέχρι το τέλος του έτους. Αξίζει να σημειωθεί ότι λειτουργούν Mikel σχεδόν σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Τουρκίας, ενώ στο κέντρο της Κωνσταντινούπολης λειτουργούν 24 καταστήματα, σχεδόν όσα και στην Κύπρο.
Σημειώνεται επίσης ότι το δίκτυο Mikel Coffee Company, με παρουσία στην αγορά από το 2008 και αφετηρία τη Λάρισα, αριθμεί πάνω από 370 σημεία πώλησης σε Ελλάδα και εξωτερικό, εκ των οποίων 270 περίπου είναι στην τοπική αγορά, όπου τα περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης είναι περιορισμένα και εντοπίζονται κυρίως εκτός Αττικής.
Επίσης, η ανάπτυξη της αλυσίδας και ειδικά η επέκταση στις διεθνείς αγορές συνοδεύεται από επενδύσεις σε ανθρώπους και υποδομές αποθήκευσης και συντήρησης των προϊόντων τόσο στη Λάρισα, όπου είναι και η έδρα της εταιρείας, όσο και σε μεγάλες πόλεις.
Οι οικονομικές επιδόσεις της Mikel
Εν τω μεταξύ, αξίζει να σημειωθεί ότι σε επίπεδο μητρικής εταιρείας τα οικονομικά μεγέθη εμφανίζουν μεικτή εικόνα, καθώς αφενός η εταιρεία πέρασε σε κερδοφορία τα τελευταία χρόνια και αφετέρου οι πωλήσεις εμφανίζουν διακυμάνσεις, λόγω και της αναδιοργάνωσης του εταιρικού δικτύου. Σύμφωνα με τον τελευταίο ισολογισμό που δημοσίευσε η Μικέλ Καφέ ΑΕ μόλις χθες, με σχετική καθυστέρηση για τη χρήση 2023, οι συνολικές πωλήσεις ανήλθαν σε 18,2 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 3,55% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση (18,8 εκατ. ευρώ). Ας σημειωθεί ότι η μητρική εταιρεία ήλεγχε δίκτυο 30 καταστημάτων στο τέλος του 2023 από 37 στο τέλος του 2022.
Το μεικτό περιθώριο κέρδους μειώθηκε επίσης κατά 3,6%, σε 4,98 εκατ. ευρώ και τα λειτουργικά έξοδα αυξήθηκαν κατά 2,7% σε περίπου 5,8 εκατ. ευρώ. Τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (ΕΒΙΤDA) ανήλθαν σε 1,6 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 1,2 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση, ενώ τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 128.937 ευρώ έναντι ζημιών 159.017 ευρώ στην προηγούμενη χρήση. Τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας στο τέλος της χρήσης ήταν σχεδόν διπλάσια, περίπου 300.000 ευρώ από 154,600 ευρώ στην προηγούμενη χρήση. Οι μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις ανήλθαν σε 2,5 εκατ. ευρώ και οι βραχυπρόθεσμες σε 13,9 εκατ. ευρώ. Το 2024 η εταιρεία, σύμφωνα με τη διοίκησή της, εκτιμάται ότι εμφάνισε ανάπτυξη χάρη στις νέες εμπορικές συμφωνίες που πριμοδότησαν τον κύκλο εργασιών, ενώ η μείωση των εξόδων έχει αποτύπωμα στα αποτελέσματα.
Διαβάστε επίσης
Τα 6 σημάδια που δείχνουν πως το “αφεντικό” σας θέλει να παραιτηθείτε
Πόρισμα για Τέμπη: Οι 17 “κόκκινες κάρτες” στον Σιδηρόδρομο
Οι αστερίσκοι της αγοράς στη νέα πράσινη συμφωνία της Κομισιόν