Γ.Δ.
1600.17 +0,24%
ACAG
-0,82%
6.05
AEM
+2,11%
4.591
AKTR
-0,37%
5.36
BOCHGR
+0,37%
5.38
CENER
-0,77%
9.04
CNLCAP
+0,70%
7.15
DIMAND
-0,12%
8.34
EVR
-0,29%
1.725
NOVAL
+1,00%
2.515
OPTIMA
+0,98%
14.4
TITC
-0,96%
41.15
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+5,08%
2.38
ΑΒΕ
+1,19%
0.426
ΑΔΜΗΕ
+0,36%
2.805
ΑΚΡΙΤ
+2,70%
0.76
ΑΛΜΥ
+0,23%
4.27
ΑΛΦΑ
-0,62%
1.848
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.5
ΑΡΑΙΓ
-0,64%
10.9
ΑΣΚΟ
-0,63%
3.16
ΑΣΤΑΚ
-0,55%
7.26
ΑΤΕΚ
-1,46%
1.35
ΑΤΡΑΣΤ
+0,92%
8.78
ΑΤΤ
+0,57%
0.706
ΑΤΤΙΚΑ
-1,28%
2.31
ΒΙΟ
-0,53%
5.62
ΒΙΟΚΑ
-1,11%
1.79
ΒΙΟΣΚ
-0,33%
1.51
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-2,27%
1.51
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,97%
18.3
ΔΑΑ
+1,25%
8.91
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-1,92%
12.8
ΔΟΜΙΚ
-1,63%
2.72
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.367
ΕΒΡΟΦ
+1,60%
1.91
ΕΕΕ
+2,73%
41.46
ΕΚΤΕΡ
-1,67%
2.055
ΕΛΒΕ
-1,82%
5.4
ΕΛΙΝ
-0,46%
2.17
ΕΛΛ
-0,34%
14.6
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,44%
2.265
ΕΛΠΕ
-0,39%
7.72
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.3
ΕΛΤΟΝ
-1,53%
1.8
ΕΛΧΑ
0,00%
2.11
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-0,45%
1.1
ΕΤΕ
+0,88%
8.492
ΕΥΑΠΣ
-1,47%
3.36
ΕΥΔΑΠ
-0,17%
5.94
ΕΥΡΩΒ
-0,08%
2.508
ΕΧΑΕ
+0,41%
4.9
ΙΑΤΡ
-1,00%
1.98
ΙΚΤΙΝ
+0,14%
0.3585
ΙΛΥΔΑ
-0,87%
1.705
ΙΝΛΙΦ
+1,27%
4.78
ΙΝΛΟΤ
-0,19%
1.046
ΙΝΤΕΚ
+0,34%
5.86
ΙΝΤΕΤ
+6,31%
1.18
ΙΝΤΚΑ
-0,16%
3.105
ΚΑΡΕΛ
-2,41%
324
ΚΕΚΡ
+0,39%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
-2,87%
0.44
ΚΟΥΑΛ
-0,31%
1.292
ΚΟΥΕΣ
-0,16%
6.2
ΚΡΙ
+0,31%
16.25
ΚΤΗΛΑ
+1,02%
1.99
ΚΥΡΙΟ
-3,41%
0.964
ΛΑΒΙ
+0,38%
0.786
ΛΑΜΔΑ
-0,60%
6.64
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
0,00%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,59%
3.35
ΜΑΘΙΟ
-6,48%
0.75
ΜΕΒΑ
-2,51%
3.88
ΜΕΝΤΙ
-2,69%
2.17
ΜΕΡΚΟ
0,00%
38.2
ΜΙΓ
+1,06%
2.87
ΜΙΝ
+2,08%
0.49
ΜΟΗ
-0,73%
21.84
ΜΟΝΤΑ
-1,30%
3.79
ΜΟΤΟ
-1,08%
2.76
ΜΟΥΖΚ
-2,42%
0.605
ΜΠΕΛΑ
+1,05%
27.02
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,26%
3.82
ΜΠΡΙΚ
-0,41%
2.4
ΜΠΤΚ
0,00%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+0,16%
36.68
ΝΑΚΑΣ
-1,94%
3.04
ΝΑΥΠ
+0,73%
0.832
ΞΥΛΚ
-1,14%
0.26
ΞΥΛΠ
-2,70%
0.36
ΟΛΘ
+1,06%
28.5
ΟΛΠ
0,00%
33.3
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.57
ΟΠΑΠ
+2,05%
16.96
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,00%
0.808
ΟΤΕ
-1,96%
14.47
ΟΤΟΕΛ
-0,37%
10.7
ΠΑΙΡ
0,00%
0.998
ΠΑΠ
+0,38%
2.61
ΠΕΙΡ
0,00%
4.542
ΠΕΡΦ
-0,76%
5.22
ΠΕΤΡΟ
+0,77%
7.84
ΠΛΑΘ
+1,55%
3.94
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.1
ΠΡΔ
-2,31%
0.254
ΠΡΕΜΙΑ
+0,78%
1.298
ΠΡΟΝΤΕΑ
-0,81%
6.1
ΠΡΟΦ
-0,78%
5.07
ΡΕΒΟΙΛ
-1,75%
1.685
ΣΑΡ
+3,73%
12.78
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,45%
0.34
ΣΙΔΜΑ
-0,65%
1.53
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.6
ΣΠΙ
-1,00%
0.596
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
-0,40%
20
ΤΖΚΑ
+0,69%
1.465
ΤΡΑΣΤΟΡ
+0,77%
1.31
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.648
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+2,50%
0.246
ΦΡΛΚ
+0,24%
4.11
ΧΑΙΔΕ
+13,10%
0.82

Tesla: Γιατί βυθίζονται πωλήσεις και μετοχή

Είναι ικανοί οι Ευρωπαίοι να μποϊκοτάρουν προϊόντα με σκοπό να εκφράσουν τη βαθιά δυσαρέσκειά τους; Η πτώση των πωλήσεων της Tesla πάνω από 45% τον Ιανουάριο στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης της Βρετανίας, δεν μπορεί να αποδοθεί αποκλειστικά στην επιφυλακτικότητα των καταναλωτών λόγω του απαισιόδοξου οικονομικού περιβάλλοντος.

Την ίδια ώρα, στη χθεσινή συνεδρίαση της Wall Street, η Tesla του Έλον Μασκ ήταν ο μεγαλύτερος χαμένος του δείκτη την περίοδο αυτή, ακολουθούμενη από τη Microsoft και την Alphabet. Ενώ η κατασκευάστρια εταιρεία ηλεκτρικών οχημάτων είχε αρχικά εκτιναχθεί μετά την εκλογική νίκη του Ντόναλντ Τραμπ στις αρχές Νοεμβρίου, η μετοχή έχει υποχωρήσει απότομα έκτοτε. Οι μετοχές της Tesla έχουν καθηλωθεί από μια σειρά κακών εκθέσεων πωλήσεων και τον αυξημένο ανταγωνισμό από Κινέζους αντιπάλους, όπως η BYD Co.

Διεθνείς αναλυτές που μίλησαν στους FT, ανέφεραν ότι είναι αναπόφευκτη η σύνδεση της καταναλωτικής συμπεριφοράς των Ευρωπαίων με τις ωμές παρεμβάσεις του Αμερικανού δισεκατομμυριούχου, Έλον Μασκ, στα πολιτικά δρώμενα της Γηραιάς Ηπείρου σε συνδυασμό με το ακριβό κόστος πώλησης των οχημάτων Tesla, αλλά και της ποιότητας. Το πιο πρόσφατο περιστατικό ήταν χθεσινή δήλωση της Άλις Βάιντελ, ηγέτιδας της ακροδεξιάς Εναλλακτικής για τη Γερμανία (AfD), πως ο Μασκ τη συνεχάρη προσωπικά για τη μεγάλη επιτυχία στις εκλογές της περασμένης Κυριακής.

Κατά τη διάρκεια του Ιανουαρίου, αναλυτικότερα, οι πωλήσεις της Tesla παρουσίασαν πτώση άνω του 45% την ώρα που οι Ευρωπαίοι καταναλωτές αγόρασαν συνολικά 166.000 ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα (EVs), αντανακλώντας αθροιστική άνοδο 37% σε σχέση μ’ έναν χρόνο πριν, σύμφωνα με την Ένωση Ευρωπαϊκών Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA). Μάλιστα, οι πωλήσεις των EVs σημείωσαν μεγαλύτερη αύξηση από κάθε άλλη κατηγορία οχημάτων. Ακόμη πιο αξιοσημείωτο είναι πως οι πωλήσεις των αυτοκινήτων με κινητήρες βενζίνης και ντίζελ υποχώρησαν κατά 20,5% και 26,5%, αντίστοιχα.

Εάν, εν ολίγοις, η ηλεκτροκίνηση αρχίζει να γίνεται κυρίαρχη τάση στην Ευρώπη τότε η παρουσία της Tesla είναι αδύναμη παρά το ότι υπήρξε προ πολλού πρωτοπόρος στα EVs, παγκοσμίως. Κερδισμένη ήταν η SAIC Motor, μια κρατική εταιρεία της Κίνας, με τις πωλήσεις της να αυξάνονται κατά 37% στην Ευρώπη.

Ειδήμονες τονίζουν πως, ενδεχομένως, οι καταναλωτές να αναμένουν την κυκλοφορία του αναβαθμισμένου μοντέλου Y της Tesla που έχει δρομολογηθεί για το α’ εξάμηνο του 2025. Όμως, η διψήφια μεγάλη πτώση των πωλήσεων της εταιρείας του Μασκ εκλαμβάνεται από μερίδα αναλυτών ως μήνυμα αποδοκιμασίας των Ευρωπαίων στον Αμερικανό δισεκατομμυριούχο, ο οποίος χρηματοδότησε με 277 εκατ. δολάρια την προεκλογική εκστρατεία του Ντόναλντ Τραμπ. Σήμερα, ο Αμερικανός πρόεδρος θέτει υπό αμφισβήτηση την ιστορική συμμαχία με την Ευρώπη, παρακάμπτοντας τις κυβερνήσεις της στις συνομιλίες με τη Μόσχα για τον τερματισμό του πολέμου στην Ουκρανία.

Οι νέες ταξινομήσεις οχημάτων της Tesla στη Γερμανία, τη μοναδική χώρα στην Ευρώπη όπου η εταιρεία του Έλον Μασκ διαθέτει εργοστάσιο, βυθίστηκαν κατά 59,5% τον Ιανουάριο από πέρσι. Στη Γαλλία κατά 63%, τη Σουηδία κατά 44%, τη Νορβηγία κατά 38% και τη Βρετανία κατά 8%. Η Ευρώπη είναι μια από τις κυριότερες αγορές τηςTesla, αλλά οι ΗΠΑ παραμένουν η μεγαλύτερη αγορά της, ενώ η Κίνα αντιπροσωπεύει το 45% των παγκόσμιων πωλήσεων της.

Ακόμη και πριν από την ορκωμοσία του υπερσυντηρητικού Ντόναλντ Τραμπ στις 20 Ιανουαρίου, ο οποίος είχε κερδίσει ήδη στις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ από τον περσινό Νοέμβριο, ο Μασκ εξήρε τη Βάιντελ και παρότρυνε τους Γερμανούς να ψηφίσουν το AfD στις πρόωρες εκλογές. Συγκεκριμένα, ο Μασκ είχε γράψει στην πλατφόρμα Χ που κατέχει πως «μόνον το AfD μπορεί να σώσει τη Γερμανία», υποστηρίζοντας πως ο Τραμπ μπορεί να δώσει μια γρήγορη λύση στον πόλεμο της Ουκρανίας. Πέρυσι, τον Νοέμβριο είχε χαρακτηρίσει την ΕΕ ως «αντιδημοκρατική».

Το AfD κατάφερε να διπλασιάσει το ποσοστό του από την εκλογική αναμέτρηση του 2021, γεγονός που έχει θορυβήσει τα μεγάλα κόμματα όχι μόνο της Γερμανίας αλλά και της Ευρώπης. Σε μια κρίσιμη γεωπολιτική συγκυρία για την ασφάλεια της Ευρώπης, το AfD δεν υιοθετεί μόνον ξενοφοβικές τάσεις, αλλά αντιτίθεται στη στρατιωτική στήριξη της Ουκρανίας που μάχεται για να αποκρούσει τους Ρώσους εισβολείς.

Ο επικεφαλής της Tesla -και άλλων ισχυρών εταιρειών στη Σίλικον Βάλεϊ- έχει εξελιχθεί σ’ έναν από τους στενότερους συμβούλους του Έλον Μασκ, αναλαμβάνοντας την αναδιοργάνωση του ομοσπονδιακού κράτους των ΗΠΑ, αλλά προωθώντας, ουσιαστικά, την περικοπή χιλιάδων θέσεων εργασίας χωρίς καμία αξιολόγηση. Οι μέθοδοι που ακολουθεί, είναι αντισυμβατικές τόσο στο εσωτερικό της χώρας όσο και στο εξωτερικό.

Έχασε τα πρωτεία στην Ελλάδα η Tesla

Πάντως, θα πρέπει να σημειωθεί πως και στην Ελλάδα η εικόνα έχει αναστραφεί σε σχέση με το παρελθόν, καθώς για το δ’ τρίμηνο του 2024 αναδείχθηκε Νο1 εταιρεία πώλησης αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων η κινεζική BYD. Η εταιρεία, που κατασκευάζει αποκλειστικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα (Battery Electric Vehicle, BEV) και η σχεδίασή τους θυμίζει Porsche, στο 4ο τρίμηνο του έτους ξεπέρασε σε πωλήσεις το μέχρι πρόσφατα αδιαφιλονίκητο φαβορί στα ηλεκτρικά οχήματα, την αμερικανική Tesla. Ειδικότερα, σύμφωνα με τον ιστότοπο evstats.gr, που παρακολουθεί σε καθημερινή βάση τις ταξινομήσεις οχημάτων στη χώρα μας, στο δ’ τρίμηνο του έτους η BYD πούλησε στη χώρα μας 533 οχήματα, έναντι 242 της Tesla και 224 οχημάτων της Volvo. Οι τρεις αυτοί κατασκευαστές κατέχουν αθροιστικά μερίδιο 64% στα BEV οχήματα που πωλήθηκαν το δ’ τρίμηνο του έτους.

Τον περασμένο Οκτώβριο ήταν ο πρώτος μήνας που η κινεζική εταιρεία BYD ξεπέρασε σε πωλήσεις την Tesla. Αυτό συνεχίζεται και μέσα στον Νοέμβριο, όπου η κινεζική εταιρεία συνεχίζει να πουλά περισσότερα οχήματα απ’ ό,τι η Tesla. Η επίδοση θεωρείται μοναδική, δεδομένου ότι η Tesla από το 2021 και μετά κυριαρχεί στην ελληνική αγορά, κατέχοντας μερίδιο αγοράς στα BEV οχήματα της τάξης του 25% έως 30%.

Σημειώνεται ότι την τελευταία 5ετία (2019 έως τον Οκτ. 2024) έχουν πουληθεί περί τις 20.000 BEV οχήματα, με την Tesla να κατέχει περίπου 5.000 πωλήσεις. Η BYD μέσα σε λιγότερο από έναν χρόνο κατάφερε να πουλήσει 1.000 περίπου οχήματα. Το πλεονέκτημα των οχημάτων αυτών είναι ότι είναι σημαντικά φθηνότερα από τα ευρωπαϊκά ή τα αμερικανικά. Επιπλέον, μπορεί να προσφέρουν περισσότερες επιδόσεις απ’ ό,τι οι Ευρωπαίοι και οι Αμερικανοί ανταγωνιστές.

Τα οχήματα της BYD κοστίζουν στους καταναλωτές από 20.000 ευρώ τα πιο μικρά και με 200 HP απόδοση και φτάνουν στα 37.000 ευρώ για τα πιο ακριβά μοντέλα. Στην τιμή περιλαμβάνεται η επιδότηση των 9.000 ευρώ του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ». Παρ’ όλα αυτά, οι τιμές θεωρούνται αρκετά χαμηλές, με δεδομένο ότι στην Tesla οι τιμές ξεκινούν για το Model 3 από 31.000 ευρώ.

Διαβάστε επίσης

Αλλαγή ώρας: 20 ερωταπαντήσεις για την πρακτική που διχάζει

Απεργία 28 Φεβρουαρίου: Τι ώρα είναι το κάλεσμα στην Αθήνα

Κρίσιμα ορυκτά: Είπε το “ναι” ο Ζελένσκι για συμφωνία με τις ΗΠΑ

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!