Γ.Δ.
1596.41 -0,47%
ACAG
+0,83%
6.1
AEM
-0,30%
4.496
AKTR
+1,51%
5.38
BOCHGR
-0,74%
5.36
CENER
-3,50%
9.11
CNLCAP
-0,70%
7.1
DIMAND
+0,97%
8.35
EVR
+0,87%
1.73
NOVAL
-1,19%
2.49
OPTIMA
+0,99%
14.26
TITC
+1,47%
41.55
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+0,44%
2.265
ΑΒΕ
-1,64%
0.421
ΑΔΜΗΕ
-1,06%
2.795
ΑΚΡΙΤ
-1,99%
0.74
ΑΛΜΥ
-0,58%
4.26
ΑΛΦΑ
+0,76%
1.8595
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.5
ΑΡΑΙΓ
-1,35%
10.97
ΑΣΚΟ
-0,31%
3.18
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.3
ΑΤΕΚ
0,00%
1.37
ΑΤΡΑΣΤ
+0,23%
8.7
ΑΤΤ
+1,45%
0.702
ΑΤΤΙΚΑ
-0,43%
2.34
ΒΙΟ
-1,91%
5.65
ΒΙΟΚΑ
-1,90%
1.81
ΒΙΟΣΚ
-0,98%
1.515
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
-4,07%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-0,32%
1.545
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,60%
18.48
ΔΑΑ
-2,00%
8.8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
+0,46%
13.05
ΔΟΜΙΚ
-0,72%
2.765
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,91%
0.367
ΕΒΡΟΦ
-1,83%
1.88
ΕΕΕ
+0,90%
40.36
ΕΚΤΕΡ
+3,72%
2.09
ΕΛΒΕ
+1,85%
5.5
ΕΛΙΝ
+0,46%
2.18
ΕΛΛ
0,00%
14.65
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,22%
2.275
ΕΛΠΕ
-1,40%
7.75
ΕΛΣΤΡ
-3,77%
2.3
ΕΛΤΟΝ
-0,33%
1.828
ΕΛΧΑ
-0,94%
2.11
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-0,90%
1.105
ΕΤΕ
+0,33%
8.418
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.41
ΕΥΔΑΠ
-2,14%
5.95
ΕΥΡΩΒ
+1,46%
2.51
ΕΧΑΕ
-1,41%
4.88
ΙΑΤΡ
0,00%
2
ΙΚΤΙΝ
-0,56%
0.358
ΙΛΥΔΑ
-1,43%
1.72
ΙΝΛΙΦ
-1,05%
4.72
ΙΝΛΟΤ
-2,06%
1.048
ΙΝΤΕΚ
-0,85%
5.84
ΙΝΤΕΤ
+2,30%
1.11
ΙΝΤΚΑ
-0,96%
3.11
ΚΑΡΕΛ
+3,75%
332
ΚΕΚΡ
0,00%
1.27
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
-0,22%
0.453
ΚΟΥΑΛ
-0,77%
1.296
ΚΟΥΕΣ
-0,16%
6.21
ΚΡΙ
-0,31%
16.2
ΚΤΗΛΑ
+1,03%
1.97
ΚΥΡΙΟ
-2,16%
0.998
ΛΑΒΙ
-1,39%
0.783
ΛΑΜΔΑ
-1,76%
6.68
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
-5,66%
1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
0,00%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
+1,20%
3.37
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
0,00%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-0,45%
2.23
ΜΕΡΚΟ
-2,55%
38.2
ΜΙΓ
-0,18%
2.84
ΜΙΝ
-2,44%
0.48
ΜΟΗ
-1,17%
22
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.84
ΜΟΤΟ
+1,09%
2.79
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.62
ΜΠΕΛΑ
-2,34%
26.74
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,52%
3.83
ΜΠΡΙΚ
+0,84%
2.41
ΜΠΤΚ
0,00%
0.615
ΜΥΤΙΛ
-0,38%
36.62
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.1
ΝΑΥΠ
+1,98%
0.826
ΞΥΛΚ
+0,77%
0.263
ΞΥΛΠ
-1,07%
0.37
ΟΛΘ
-0,70%
28.2
ΟΛΠ
-1,04%
33.3
ΟΛΥΜΠ
-0,77%
2.57
ΟΠΑΠ
-1,48%
16.62
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.8
ΟΤΕ
-0,94%
14.76
ΟΤΟΕΛ
-2,54%
10.74
ΠΑΙΡ
+3,31%
0.998
ΠΑΠ
+1,17%
2.6
ΠΕΙΡ
-3,97%
4.542
ΠΕΡΦ
-0,75%
5.26
ΠΕΤΡΟ
-0,77%
7.78
ΠΛΑΘ
-2,14%
3.88
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.1
ΠΡΔ
-0,76%
0.26
ΠΡΕΜΙΑ
+0,94%
1.288
ΠΡΟΝΤΕΑ
+2,50%
6.15
ΠΡΟΦ
-1,16%
5.11
ΡΕΒΟΙΛ
+0,29%
1.715
ΣΑΡ
-0,32%
12.32
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,99%
0.345
ΣΙΔΜΑ
-3,14%
1.54
ΣΠΕΙΣ
-0,71%
5.6
ΣΠΙ
-1,31%
0.602
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
+0,40%
20.08
ΤΖΚΑ
-1,69%
1.455
ΤΡΑΣΤΟΡ
-0,76%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.648
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
-6,25%
0.24
ΦΡΛΚ
-2,15%
4.1
ΧΑΙΔΕ
-3,33%
0.725

Μόδα: Κάνουν “θόρυβο” τα νέα brands, αλλά επενδύουν τα εδραιωμένα 

Στις αποδόσεις εδραιωμένων ξένων brands της ελληνικής αγοράς μόδας στοχεύουν νέοι επίδοξοι παίκτες οι οποίοι ωστόσο δεν φαίνεται να αναλαμβάνουν μεγάλο επιχειρηματικό ρίσκο, αντίθετα με υφιστάμενες επιχειρήσεις που επενδύουν για να ενισχύουν την παρουσία τους στη χώρα ποντάροντας εν πολλοίς και στην αυξανόμενη τουριστική κίνηση.

Ενδεικτική είναι η απόφαση της σουηδικής H&M να φέρει στην Ελλάδα το brand Arket, αλλά και η τοποθέτηση στην τοπική αγορά της γαλλικής Kiabi, brand που ανήκει στο χαρτοφυλάκιο της AFM που ελέγχει επίσης τις αλυσίδες Leroy Merlin και Decathlon, οι οποίες έχουν πολυετή παρουσία στην Ελλάδα. Επιβεβαιωμένο είναι επίσης το ενδιαφέρον της ιρλανδικής Primark, ήδη από την περίοδο της πανδημίας. Αν και έχει περάσει καιρός έκτοτε, φέρεται να αναζητεί ακόμη το κατάλληλο ακίνητο για να τοποθετήσει το σήμα της.

Η κυρίαρχη Zara και οι φιλόδοξοι Πολωνοί

Την ίδια στιγμή συνεχίζει να επενδύει στην τοπική αγορά η ισπανική ITX Hellas, του ισπανικού ομίλου Inditex, στοχεύοντας σε μεγαλύτερους χώρους και εμβληματικά καταστήματα. Στόχος της είναι αφενός η συστέγαση των brands Zara και Zara Home, μετά τη ναυαρχίδα που εγκαινίασε στον Πύργο Πειραιά και αφετέρου η αναπροσαρμογή των καταστημάτων των άλλων αλυσίδων που αναπτύσσει στην Ελλάδα με βάση τις νέες προδιαγραφές που αφορούν ενσωμάτωση τεχνολογιών στους χώρους πώλησης και αναβάθμιση της εμπειρίας αγορών για τους πελάτες.

Στο μεταξύ, συνεχίζεται η ανάπτυξη των πολωνικών αλυσίδων Sinsay και Pepco, οι οποίες επεκτείνονται και μέσω στρατηγικής συνεργασίας με την Fourlis στα retail parks της θυγατρικής του ομίλου, Trade Estates.

Σημειώνεται ότι η Sinsay, που έκανε ντεμπούτο στην ελληνική αγορά το 2023, αριθμεί ήδη 25 καταστήματα και επιπλέον e-shop ενώ ετοιμάζεται σήμερα, 25.2.2025, για τα εγκαίνια ενός ακόμη νέου καταστήματος στην Πετρούπολη. Οι Πολωνοί επενδυτές του LPP group έχουν βλέψεις για επέκταση των δραστηριοτήτων τους στην Ελλάδα, τόσο με τη Sinsay όσο και με άλλα σήματα του χαρτοφυλακίου τους, που σήμερα έχουν παρουσία στην αγορά μέσω του online καναλιού (το χαρτοφυλάκιο του ομίλου περιλαμβάνει επίσης τις μάρκες House, Mohito, Reserved και Cropp).

Από την άλλη μεριά, η Pepco, που αναπτύσσεται αποκλειστικά με φυσικά καταστήματα, έχει φτάσει σε δίκτυο 40 καταστημάτων ενώ άνοιξε το πρώτο της κατάστημα στην Ελλάδα το φθινόπωρο του 2022 στο Piraeus Retail Park της Trade Estates. Συνεχείς είναι επίσης οι επενδύσεις Σέρβων επενδυτών, με ενδεικτική την ανάπτυξη της αλυσίδας καλλυντικών Lilly Drogerie, καθώς και της εταιρείας αθλητικών ειδών Sport Vision.

Ηγείται η LC Waikiki. Χαμηλά ο πήχης για άλλα τουρκικά brands

Βέβαια, είχε προηγηθεί μια άλλη αλυσίδα value for money ειδών ένδυσης, η τουρκική LC Waikiki, που άνοιξε το πρώτο της κατάστημα στην Ελλάδα το 2018 στο εμπορικό κέντρο Flamingo στην Ξάνθη. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι παραδοσιακά τα τουρκικά σήματα ανοίγουν τα πρώτα τους πιλοτικά καταστήματα σε πόλεις με έντονο το μουσουλμανικό στοιχείο όπως η Ξάνθη, η Αλεξανδρούπολη κ.ά. Έτσι και η τουρκική Penti, που εξειδικεύεται στα γυναικεία εσώρουχα, εγκαινίασε την παρουσία της στην Αλεξανδρούπολη και στη συνέχεια επεκτάθηκε στη Θεσσαλονίκη. Η LC Waikiki μετά την Ξάνθη επεκτάθηκε επίσης στη Θεσσαλονίκη και μετέπειτα στη Λάρισα και άλλες μεγάλες πόλεις ενώ το πρώτο κατάστημα LC Waikiki στην Αθήνα άνοιξε το 2022, στο εμπορικό κέντρο River West. Σήμερα η αλυσίδα διαθέτει και e-shop ενώ αριθμεί 13 φυσικά καταστήματα έχοντας αποκτήσει θέση σε εμπορικά κέντρα και μεγάλα ακίνητα στα κέντρα επαρχιακών πόλεων. Έχει βάλει τον πήχη στα 40 καταστήματα στη χώρα και απολαμβάνει υψηλή αναγνωρισιμότητα και επιδόσεις, αντίθετα με άλλα τουρκικά σήματα. Για παράδειγμα η Vakko, εταιρεία luxury ειδών μόδας, εγκαινίασε την δραστηριότητά της το 2022 ιδρύοντας εταιρεία στην Ελλάδα, την Vakko ΜΑΕ, χωρίς ουσιαστική δραστηριότητα.

Ένα άλλο τουρκικό σήμα, το Madame Coco, με είδη σπιτιού, έκανε ντεμπούτο εν μέσω πανδημίας. Δραστηριοποιήθηκε με φυσικά καταστήματα, πολλά από τα οποία έκλεισαν, για να παραμείνει ενεργό μέσω e-shop ευελπιστώντας σε καλύτερη τύχη απ’ αυτήν της English Home, επίσης τουρκικής αλυσίδας, η οποία αποχώρησε από την αγορά εδώ και λίγα χρόνια. Υπάρχουν κι άλλες ανάλογες περιπτώσεις όπως π.χ. η αλυσίδα Colin’s του τουρκικού ομίλου Eroglu Group, που φερόταν να αναζητά καταστήματα αλλά δεν έχει προς το παρόν υλοποιήσει τα σχέδιά της.

Αποθαρρυντικό για επενδύσεις το κλίμα στην αγορά 

Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι οι ευκαιρίες και οι προκλήσεις στο λιανεμπόριο του κλάδου ένδυσης είναι ίδιες για εγχώρια και ξένα σήματα. Η αύξηση του κόστους διαβίωσης και η ακρίβεια στα τρόφιμα έχουν επηρεάσει τους προϋπολογισμούς των Ελλήνων καταναλωτών που περιορίζουν τις δαπάνες σε αγαθά τα οποία δεν είναι πρώτης ανάγκης, όπως π.χ. η ένδυση. Είναι ενδεικτικό ότι οι επιδόσεις των εμπορικών καταστημάτων κατά την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων που ολοκληρώνεται σε λίγες ημέρες, τέλη Φεβρουαρίου, δεν ικανοποίησαν την πλειοψηφία των επιχειρηματιών που βλέπουν τις πωλήσεις τους στάσιμες συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. Επίσης, όπως τονίζουν παράγοντες της ελληνικής αγοράς στο Powergame τα ενοίκια έχουν εκτοξευθεί, όπως και τα εργασιακά και τα υπόλοιπα λειτουργικά κόστη, οπότε δεν είναι εύκολο να επενδύσουν οι αλυσίδες σε νέα καταστήματα.

Καθώς χαμηλώνει ο πήχης των προσδοκιών για έσοδα και κερδοφορία οι επενδύσεις είναι στοχευμένες και πέρα από τα νέα brands που προσθέτουν στα χαρτοφυλάκιά τους μεγάλα πολυκαταστήματα, τη δραστηριότητα online πωλήσεων από πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου όπως οι κινεζικές Temu και Shein, η τουρκική Trendyol η γερμανική About you και μερικές ακόμη, οι επενδύσεις στην τοπική αγορά ένδυσης αφορούν κυρίως ανακαινίσεις καταστημάτων και καλά μελετημένες αποφάσεις για επέκταση υφιστάμενων δικτύων.

Οι επενδύσεις σε Αrket και Kiabi

Σε αυτό το περιβάλλον παρά τον ντόρο που γίνεται για είσοδο νέων εμπορικών σημάτων στην αγορά οι επενδυτικές κινήσεις είναι περιορισμένες και οι πιο σημαντικές είναι αυτές από εδραιωμένους παίκτες. Για παράδειγμα, η H&M ετοιμάζεται να φέρει στην Ελλάδα ένα νέο σήμα του χαρτοφυλακίου της. Με δίκτυο 33 καταστημάτων στην Ελλάδα κι έχοντας «παγώσει» την ανάπτυξη του δικτύου της τα τελευταία χρόνια, μετά την πανδημία, καθώς εγκαινίασε μόνο την boutique COS στο Golden Hall, αποφάσισε να αναπτύξει φυσικό κατάστημα Arket. Με την ανάπτυξη καταστήματος για το brand που είχε παρουσία στη χώρα μόνο μέσω e-shop, η H&M επικαιροποιεί το ενδιαφέρον της για την τοπική αγορά, στην οποία τα τελευταία χρόνια εστίαζε κυρίως σε επενδύσεις για ανακαινίσεις καταστημάτων και υπηρεσίες. Επίσης δεν προβλέπεται προς το παρόν ανάπτυξη δικτύου Arket.

Μια άλλη ενδιαφέρουσα κίνηση έγινε πρόσφατα από την γαλλική Kiabi. H γαλλική αλυσίδα προσιτής μόδας εγκαινίασε την παρουσία της στην Ελλάδα ανοίγοντας το πρώτο της κατάστημα στο retail park της Trade Estates στην Πάτρα. Αναζητά χώρους σε εμπορικά κέντρα προκειμένου να αναπτύξει δίκτυο στην τοπική αγορά, κατά το μοντέλο των αλυσίδων Sinsay και Pepco. Σημειωτέον ότι και τα δύο πολωνικά σήματα προσιτής μόδας έχουν παρουσία στο νέο retail park του ομίλου Fourlis στην Πάτρα. Το ίδιο μοτίβο ανάπτυξης ακολουθεί η αλυσίδα και στην Κύπρο, όπου τα πρώτα καταστήματα Kiabi άνοιξαν στο Metropolis Mall στη Λάρνακα και στο Neon Mall στην Πάφο. Μάλιστα, πριν από λίγους μήνες άνοιξε και στη Λευκωσία, στο εμπορικό κέντρο Mall of Engomi. Εντωμεταξύ, την ανάπτυξη της Kiabi στην Ελλάδα έχει αναλάβει η Hudson Ελλάς, εταιρεία μαλτέζικων συμφερόντων, που συστάθηκε πέρυσι (Ιούνιος 2024). Ελέγχεται από την Hudson Holdings Limited, με έδρα τη Μάλτα, η οποία έχει τα δικαιώματα franchise με τη γαλλική εταιρεία για ανάπτυξη της μάρκας σε Κύπρο και Ελλάδα. Η Kiabi ιδρύθηκε το 1978 στη Βόρεια Γαλλία φέροντας επανάσταση στη μόδα με την εισαγωγή ειδών ένδυσης χαμηλού κόστους για όλη την οικογένεια, μια ιδέα που δεν είχε ξαναεμφανιστεί στη χώρα. Ανήκει στο χαρτοφυλάκιο εταιρειών της Association Familiale Mulliez, που ελέγχει η οικογένεια Mulliez (με συμμετοχές όπως Auchan, Decathlon, Leroy Merlin, Boulanger, Midas, Jules, Oney κ.ά.).

Διαβάστε επίσης

Εξαγωγές: Ποιοι κλάδοι υπεραποδίδουν και πού υστερούμε

Ηλεκτρονική τιμολόγηση: Ποιες επιχειρήσεις εντάσσονται πρώτες

Clean Industrial Deal: Οι προσδοκίες της αγοράς ενόψει του σχεδίου της Κομισιόν

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!