THEPOWERGAME
![ΛΙΑΝΕΜΠΟΡΙΟ ΨΩΝΙΑ](https://www.powergame.gr/wp-content/uploads/2024/10/mall-with-shopping-bags-lianemporio-e1729247040955-910x521.jpg)
Οι δαπάνες στο λιανεμπόριο εξασθένησαν στην ευρωζώνη στο τέλος του περασμένου έτους, καθώς οι καταναλωτές συνέχισαν να αποταμιεύουν παρά να σπαταλούν σε ένα αβέβαιο οικονομικό περιβάλλον.
Τον Δεκέμβριο του 2024, σε σύγκριση με τον Νοέμβριο του 2024, ο εποχικά προσαρμοσμένος όγκος του λιανεμπορίου μειώθηκε κατά 0,2% στην Ευρωζώνη και κατά 0,3% στην ΕΕ, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις της Eurostat. Τον Νοέμβριο του 2024, ο όγκος του λιανικού εμπορίου παρέμεινε αμετάβλητος στη ζώνη του ευρώ και αυξήθηκε κατά 0,1% στην ΕΕ.
Τον Δεκέμβριο του 2024, σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2023, ο προσαρμοσμένος δείκτης λιανικών πωλήσεων αυξήθηκε κατά 1,9% στη ζώνη του ευρώ και κατά 2% στην ΕΕ.
Το μέσο ετήσιο επίπεδο του όγκου του λιανικού εμπορίου για το έτος 2024, σε σύγκριση με το 2023, αυξήθηκε κατά 1,0% στη ζώνη του ευρώ και κατά +1,3% στην ΕΕ.
Στη Ευρωζώνη τον Δεκέμβριο ο όγκος του λιανεμπορίου:
- μειώθηκε για τα τρόφιμα, τα ποτά και τον καπνό κατά 0,7%,
- αυξήθηκε για τα μη διατροφικά προϊόντα (εκτός από τα καύσιμα αυτοκινήτων) κατά 0,3%,
- αυξήθηκε για τα καύσιμα αυτοκινήτων σε εξειδικευμένα καταστήματα κατά 0,2%.
Στην ΕΕ, ο όγκος του λιανεμπορίου
- μειώθηκε για τα τρόφιμα, ποτά, καπνό κατά 0,4%,
- αυξήθηκε για τα μη διατροφικά προϊόντα (εκτός από τα καύσιμα αυτοκινήτων) κατά 0,3%,
- μειώθηκε για τα καύσιμα αυτοκινήτων σε εξειδικευμένα καταστήματα κατά 0,3%.
Μεταξύ των κρατών μελών για τα οποία υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, οι μεγαλύτερες μηνιαίες μειώσεις του συνολικού όγκου του λιανικού εμπορίου καταγράφηκαν στη Σλοβενία (-2,2%), τη Γερμανία (-1,6%) και την Πολωνία (-1,5%). Οι υψηλότερες αυξήσεις παρατηρήθηκαν στη Σλοβακία (+8,2%), τη Φινλανδία (+2,1%) και την Ισπανία (+1,4%).
Στο μεταξύ, οι δαπάνες του Νοεμβρίου παρέμειναν αμετάβλητες, σύμφωνα με τα νέα στοιχεία που αναθεωρούν προς τα κάτω τις προηγούμενες εκτιμήσεις για μικρή αύξηση, πράγμα που σημαίνει ότι οι πωλήσεις δεν κατέγραψαν αύξηση κατά τη διάρκεια κανενός από τους τελευταίους μήνες του έτους. Η μείωση οφείλεται στη μείωση των δαπανών για τρόφιμα, ενώ άλλα προϊόντα, συμπεριλαμβανομένων των καυσίμων, πωλήθηκαν περισσότερο από ό,τι κατά τη διάρκεια του προηγούμενου μήνα, ανέφερε η Eurostat.
Η έλλειψη αύξησης των δαπανών λιανικής πώλησης έρχεται παρά τον πληθωρισμό που παρέμεινε κοντά στον στόχο του 2% της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας καθ’ όλη τη διάρκεια του περασμένου έτους. Παρά αυτή την ώθηση, τα νοικοκυριά στα 20 κράτη-μέλη έδειξαν ελάχιστα σημάδια ότι θέλουν να ξοδέψουν αντί να αποταμιεύσουν το επιπλέον εισόδημά τους. Το ποσοστό αποταμίευσης ξεπέρασε το 15% το τρίτο τρίμηνο του περασμένου έτους, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Eurostat, διατηρώντας το πολύ πάνω από τις προγενέστερες τάσεις.
Αυτή η επιφυλακτικότητα γύρω από τις δαπάνες «οφείλεται ιδίως στις πολιτικές και γεωπολιτικές αβεβαιότητες», έγραψε σε πρόσφατο σημείωμά του ο οικονομολόγος Laurent Quignon της BNP Paribas. Άλλοι παράγοντες περιλαμβάνουν την άνοδο των τιμών των κατοικιών σε πολλές από τις μεγάλες οικονομίες της ευρωζώνης και την αύξηση των αποδόσεων των χρηματοοικονομικών επενδύσεων, οι οποίες τείνουν να αποταμιεύονται παρά να ξοδεύονται, είπε.
Πράγματι, με την καταναλωτική εμπιστοσύνη αδύναμη, ο τομέας του λιανικού εμπορίου θα παραμείνει υποτονικός στη νομισματική ζώνη καθώς προχωρά το νέο έτος, προειδοποίησε ο Elias Hilmer, οικονομολόγος της Capital Economics.
«Υποψιαζόμαστε ότι η αύξηση των δαπανών θα παραμείνει υποτονική τα επόμενα τρίμηνα», έγραψε σε σημείωμά του.
Διαβάστε επίσης
Πειραιώς: Συζητήσεις με το CVC για το 70% της Εθνικής Ασφαλιστικής
Μήλος: Ποιος είναι ο ξενοδόχος που θέλει να χτίσει στο Σαρακήνικο
Global Resources: Η γεωπολιτική ωθεί την Ελλάδα στο LNG