THEPOWERGAME
«Κάρτα ή IRIS»; Αυτή θα είναι η ερώτηση σε λίγους μήνες από σήμερα για κάθε είδους πληρωμή των καταναλωτών προς οποιαδήποτε εμπορική ή άλλη επιχείρηση. Από τις 9 Οκτωβρίου και μετά, που θα ισχύσουν οι άμεσες πληρωμές πανευρωπαϊκά από κάθε τραπεζικό κανάλι, το IRIS Commerce, του ελληνικού σχήματος account to account (Α2Α), φιλοδοξεί να γράψει τη δική του ιστορία.
Μέσω αυτού του προϊόντος, το οποίο έχουν ήδη ασπαστεί για το ηλεκτρονικό τους κατάστημα 7.100 εταιρείες και market places -της ΑΑΔΕ συμπεριλαμβανομένης- θα μπορεί το κοινό να επιλέξει αυτήν τη φορά και στα φυσικά καταστήματα αν θέλει να πληρώσει ένα προϊόν ή μια υπηρεσία με πιστωτική κάρτα ή απλώς μεταφέροντας χρήματα από τον τραπεζικό του λογαριασμό σε αυτόν της επιχείρησης (από IBAN σε IBAN). Η πληρωμή θα ολοκληρώνεται εντός δευτερολέπτων μέσω του mobile app της τράπεζας του πελάτη, σκανάροντας ένα QR code που θα γεννιέται δυναμικά στο POS σε κάθε συναλλαγή. Άμεσα, εύκολα, με ασφάλεια.
Εν όψει των εξελίξεων αυτών, που στο κομμάτι των instant payments αφορούν συμμόρφωση με κοινοτική οδηγία, το Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΙΑΣ ΑΕ (Διατραπεζικά Συστήματα), στην οποία μέτοχοι είναι πέραν της Τράπεζας της Ελλάδος και οι περισσότερες τραπεζικές οντότητες της χώρας, σε αγαστή συνεργασία με τη διοίκησή της, επικεντρώνονται τώρα στον εμπλουτισμό του IRIS ως ελληνικού συστήματος άμεσων πληρωμών.
Σχήματα Account to Account προς μίμηση
Πρόσφατα, μάλιστα, ολοκληρώθηκε μελέτη της ΔΙΑΣ, που σκοπό της είχε τη σύγκριση με τα καλύτερα ευρωπαϊκά και διεθνή συστήματα Α2Α, ώστε να διαπιστωθούν τα όποια κενά και να καταστεί το ελληνικό σύστημα εφάμιλλο, ισάξιο και ανταγωνιστικό των ομοειδών του παγκοσμίως. Άλλωστε, το ΙRIS έχει πολλά δυνατά brands να συγκριθεί. Το ινδικό UPI, για παράδειγμα, είναι σήμερα το μεγαλύτερο σύστημα Α2Α στον κόσμο και σίγουρα αποτελεί ένα σύστημα πρότυπο. Επίσης, πολύ «δυνατοί» ανταγωνιστές του ελληνικού συστήματος είναι τα αντίστοιχα της Ολλανδίας, Πορτογαλίας, Ισπανίας, Ελβετίας, Βραζιλίας… αλλά και λύσεις τεχνολογικών εταιρειών (viber, pay, payzy, Revolut).
Η μελέτη IRIS GAP Analysis οδηγεί σε νέες δράσεις
Με τα πορίσματα της IRIS Gap Analysis μελέτης ανά χείρας, το IRIS, που αποτελεί την πρόταση της ελληνικής αγοράς, θα αναβαθμισθεί σε λειτουργικότητα και θα υιοθετήσει τεχνικές «ώριμων» Α2Α προϊόντων. Στόχος είναι αφού υλοποιηθούν όλες οι δράσεις να βελτιωθεί η εμπειρία του καταναλωτή/πελάτη των τραπεζικών mobile εφαρμογών και να γίνει πιο διαισθητική. Εξάλλου η τάση παγκοσμίως είναι οι εμπορικοί πελάτες των υπηρεσιών συναλλακτικής τραπεζικής να απαιτούν και να λαμβάνουν διαισθητικές διεπαφές (intuitive interfaces), αντίστοιχες με εκείνες που συναντούν στην προσωπική τους ζωή (social media, messanging εφαρμογές κ.λπ.).
Παρά το πολύ μεγάλο αποτύπωμα του IRIS και την τεράστια ανταπόκριση από το κοινό (ήδη έσπασε το φράγμα των 3,5 εκατομμυρίων χρηστών και αυτό μόνο στη χρήση μεταξύ φυσικών προσώπων P2P), ο ρόλος των Διατραπεζικών Συστημάτων (ΔΙΑΣ) είναι πολύ περισσότερα από αυτό. Οι αριθμοί το επιβεβαιώνουν: 502 δισ. ευρώ, κάτι περισσότερο από μισό τρισεκατομμύριο ευρώ αξία συναλλαγών, εκκαθαρίστηκαν από τη ΔΙΑΣ ΑΕ πέρυσι. Από αυτά μόλις το 6,1 δισ. ευρώ αφορά συνολικά τις τρεις υπηρεσίες του IRIS.
Καμπουρίδου: «Η ΔΙΑΣ δεν είναι μόνο το IRIS»
«Η ΔΙΑΣ δεν είναι μόνο το IRIS», όπως διευκρινίζει η CEO της εταιρείας, Σταυρούλα Καμπουρίδου, μιλώντας στο powergame.gr. «Αγκαλιάσαμε το IRIS από το 2021, όταν ήταν ακόμα μωρό. Τώρα πλέον… ενηλικιώθηκε», προσθέτει με νόημα χαριτολογώντας…
Τι κάνει η ΔΙΑΣ; Είναι ο εθνικός φορέας εκκαθάρισης διατραπεζικών συναλλαγών στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα. Μέσω του ομώνυμου Συστήματος Πληρωμών, διακινούνται και εκκαθαρίζονται ηλεκτρονικά διατραπεζικές συναλλαγές, εντός της χώρας αλλά και πανευρωπαϊκά: μεταφορές πίστωσης απλές και άμεσες, πάγιες πληρωμές, πληρωμές μισθων/συντάξεων/λογαριασμών, πληρωμές με κάρτες, επιταγές, συναλλαγές σε ΑΤΜ, υπηρεσία επαλήθευσης δικαιούχου IBAN κλπ.
Επιμένοντας στο κομμάτι IRIS, που… «έχει κλέψει τις καρδιές του κοινού», όπως αντανακλούν τα νούμερά του, έχοντας ακόμη δυνητικό περιθώριο να φθάσει ενδεχομένως και τους 6,2 εκατομμύρια χρήστες, αν τόσοι είναι οι χρήστες στο mobile banking των τραπεζών, αξίζει να σημειωθεί ότι πατάει σε τρία πόδια:
- IRIS P2P, συναλλαγές μεταξύ φυσικών προσώπων χωρίς καν τη χρήση IBAN, αλλά με τον αριθμό του κινητού (όπου οι μεταφορές ποσών από τη μία τράπεζα στην άλλη για έως 500 ευρώ την ημέρα είναι ως γνωστόν δωρεάν)
- ΙRIS P2B, συναλλαγές μεταξύ φυσικών προσώπων και ελεύθερων επαγγελματιών, χωρίς καν τη χρήση IBAN, αλλά με τον αριθμό του κινητού ή τον ΑΦΜ ή σκανάροντας το στατικό QR του επαγγελματία (για τα φυσικά πρόσωπα προβλέπεται επίσης δωρεάν για επιπλέον 500 ευρώ την ημέρα, για τον επαγγελματία προβλέπεται χρέωση προμήθειας πολύ μικρότερη της πιστωτικής κάρτας και επίσης η πληρωμή του γίνεται άμεσα).
- IRIS Commerce, η δυνατότητα πληρωμών και σε e-shops μέσω σκαναρίσματος ενός δυναμικού QR code ή app to app ανακατεύθυνσης στη χρήση με κινητό. Μεταφορά ποσού από τον τραπεζικό λογαριασμό που θα γίνεται άμεσα τον Οκτώβριο του 2025 και με μεγάλη ευελιξία.
- IRIS -απολογισμός σε αριθμούς: Μόνο στο e- commerce 3,4 δισ. ευρώ αξία συναλλαγών το 2024.
Κάποια νούμερα μιλούν από μόνα τους και αυτά είναι μεταξύ άλλων τα εξής:
- 200.000 συναλλαγές την ημέρα μεταξύ προσώπων (P2P), χωρίς να συνυπολογίζονται αυτές που γίνονται εντός της ίδιας τράπεζας.
- 5.000 συναλλαγές την ημέρα προς ελεύθερους επαγγελματίες (P2B).
- 560.000 εγγεγραμμένοι χρήστες στο P2B (ελεύθεροι επαγγελματίες και ατομικές επιχειρήσεις) από το σύνολο 715.000 της ελληνικής αγοράς.
- Η συχνότητα χρήσης στις P2B συναλλαγές ήταν πέρυσι δεκαπλάσια από αυτήν του 2023.
- 7.100 εταιρείες και market places στο IRIS e-commerce… 46 φορές περισσότερα από του 2020.
- 3,4 δισεκατομμύρια ευρώ η αξία συναλλαγών το 2024 μόνο στο e-commerce.
- 6,1 δισ. ευρώ συνολικά η αξία συναλλαγών μέσω IRIS το 2024, διπλάσια από το 2023.
Διαβάστε επίσης
Καρώνης: Πλέον η JP Morgan έχει μοναδικό κίνητρο την αύξηση της αξίας της Viva
Βραχυχρόνια μίσθωση: Αύξηση 42% των διανυκτερεύσεων στην 5ετία
Ηλεκτροκίνηση: Το μεγάλο στοίχημα των ταχυφορτιστών και του δικτύου