THEPOWERGAME
Δύο ελληνικά projects, η αποθήκη CO2 στον Πρίνο, που αναπτύσσει η θυγατρική της Energean, EnEarth, και ο διάδρομος υδρογόνου που «τρέχει» ο ΔΕΣΦΑ, βρίσκονται μέσα στη λίστα των 41 έργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI) που θα λάβουν συνολική χρηματοδότηση ύψους 1,2 δισ. ευρώ από το ευρωπαϊκό ταμείο Connecting Europe Facility (CEF).
Δεύτερη ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για την αποθήκη C02 στον Πρίνο της Energean
Συγκεκριμένα, η EnEarth έλαβε χρηματοδότηση ύψους 120 εκατ. ευρώ (Πρόκειται για το 10% της συνολικής επιχορήγησης και τη δεύτερη μεγαλύτερη χρηματοδότηση επιμέρους έργου), που αφορά τη δεύτερη φάση ανάπτυξης του project Prinos Storage, για την αναβάθμιση της δυναμικότητας αποθήκευσης CO2 της υποδομής από το 1 εκατ. τόνους (που είναι η πρώτη φάση) σε 3 εκατ. τόνους. Πρόκειται για ακόμα ένα σημαντικό ορόσημο για την ωρίμανση του έργου, καθώς έρχεται σε συνέχεια της επιδότησης ύψους 150 εκατ. ευρώ που έλαβε η EnEarth από το Ταμείο Ανάκαμψης, η οποία αφορά την πρώτη φάση του project, που έχει συνολικό προϋπολογισμό της τάξης του 1 δισ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι λίγες μέρες πριν δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το έργο, ενώ το επόμενο διάστημα αναμένεται η χορήγηση της Άδειας Αποθήκευσης από την ΕΔΕΥΕΠ και η κατάθεση του ρυθμιστικού πλαισίου για τη δέσμευση και αποθήκευση CO2 από το ΥΠΕΝ, που θα ανοίξει τον δρόμο για το δεσμευτικό market test αργότερα εντός του έτους.
Στήριξη και στον ελληνικό αγωγό υδρογόνου H2DRIA του ΔΕΣΦΑ
Χρηματοδότηση ύψους 5,4 εκατ. ευρώ έλαβε από το CEF και ο ΔΕΣΦΑ για τις τεχνικές και περιβαλλοντικές μελέτες του project Η2DRIA, που αφορά το ελληνικό τμήμα του ευρύτερου διαδρόμου υδρογόνου της Νοτιοανατολικής Ευρώπης (SEEHyC – South-East European Hydrogen Corridor), που προσδοκάται να φτάσει στην πλήρη ανάπτυξή του έως τη Γερμανία. Το έργο H2DRIA στοχεύει στη μεταφορά καθαρού υδρογόνου από το νότιο τμήμα της Ελλάδας, έως τη διασύνδεση με τη Βουλγαρία, συνδέοντας παραγωγούς με σημεία τροφοδοσίας υδρογόνου σε Νότια, Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα και περαιτέρω στη Βουλγαρία και στην Κεντρική Ευρώπη, όπου βρίσκονται πιθανοί καταναλωτές υδρογόνου. Το κόστος του έργου εκτιμάται στο 1 δισ. ευρώ, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2029.
Να σημειωθεί ότι συνολικά η ΕΕ χρηματοδότησε στην παρούσα φάση μέσω του CEF 5 προτάσεις για έργα και 36 προτάσεις για μελέτες. Από το συνολικό ποσό των 1,2 δισ. ευρώ, 750 εκατ. ευρώ θα διοχετευθούν σε projects που αφορούν δίκτυα ηλεκτρισμού, μεταξύ των οποίων offshore και έξυπνα δίκτυα. Πάνω από τα μισά κεφάλαια (650 εκατ. ευρώ) θα δεσμευθούν σε ένα μόνο έργο, το Ενεργειακό Νησί Bornholm, που αφορά τη δημιουργία μιας καινοτόμου υβριδικής ηλεκτρικής διασύνδεσης στη Βαλτική Θάλασσα που θα συνδέσει τα δίκτυα της Δανίας και της Γερμανίας, επιτρέποντας παράλληλα τη σύνδεση υπεράκτιων αιολικών πάρκων συνολικής δυναμικότητας 3 GW. Μεταξύ των εμβληματικών έργων στην κατηγορία αυτήν είναι και το DanubeInGrid για την κατασκευή μιας έξυπνης διασυνοριακής διασύνδεσης μεταξύ Ουγγαρίας και Σλοβακίας, που θα προσθέσει έναν ακόμα «κόμβο» στο δίκτυο της Κεντρικής Ευρώπης, επιτρέποντας την ενσωμάτωση ΑΠΕ και την καλύτερη εξισορρόπηση του συστήματος, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί με 33 εκατ. ευρώ.
Ψήφο εμπιστοσύνης των Βρυξελλών στο υδρογόνο (σε μια περίοδο που τελεί υπό αμφισβήτηση…) αποτελεί η συνολική χρηματοδότηση ύψους 250 εκατ. ευρώ για τις μελέτες 21 έργων σε Αυστρία, Βέλγιο, Τσεχία, Δανία, Εσθονία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα (H2DRIA), Ιταλία, Λιθουανία, Λετονία, Πολωνία, Πορτογαλία, Ισπανία και Σουηδία. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζουν ο διάδρομος υδρογόνου BarMar-H2med μεταξύ Ισπανίας και Γαλλίας, οι «ραχοκοκαλιές» (backbone projects) σε Ιταλία, Πορτογαλία και Ισπανία και οι διάδρομοι υδρογόνου στη Βαλτική.
Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr
Διαβάστε επίσης
Καρώνης: Πλέον η JP Morgan έχει μοναδικό κίνητρο την αύξηση της αξίας της Viva
Βραχυχρόνια μίσθωση: Αύξηση 42% των διανυκτερεύσεων στην 5ετία
Ηλεκτροκίνηση: Το μεγάλο στοίχημα των ταχυφορτιστών και του δικτύου