THEPOWERGAME
Η συμπεριφορά του χρηματιστηρίου τέχνης στην Κίνα εντυπωσιάζει τους αναλυτές, καθώς, η πρώτη οικονομία που χτυπήθηκε από την COVID-19 κατάφερε να κάνει ένα ισχυρό άλμα γυρίζοντας υπέρ της την κρίση της πανδημίας.
Όπως δείχνουν τα νέα στοιχεία της ArtPrice, η Κίνα, κατάφερε να ξεπεράσει τις απώλειες από σοβαρότατες ακυρώσεις που είχε στις αρχές του 2020, όπως με τις ArtBasel και Jingart 2020, αλλά και την παύση των συναλλαγών της Asia Week, της πιο σημαντικής σειράς αγοραπωλησιών μοντέρνας και σύγχρονης ασιατικής τέχνης που διοργανώνει κάθε χρόνο ο οίκος Sotheby’s.
Πλέον, η Κίνα έχει ορθοποδήσει και είναι ο παγκόσμιος leader στις πωλήσεις έργων τέχνης, προσπερνώντας τις ΗΠΑ που για χρόνια ήταν στην πρώτη θέση.
Ο ασιατικός γίγαντας όχι μόνο καταγράφει πιο ήπιους κραδασμούς στη δευτερογενή αγορά τέχνης αλλά, βλέπει και αύξηση +2%, την ώρα που οι υπόλοιποι παίκτες (ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία) έχουν πτώση από -30 έως -39% (σε σύγκριση με το 2019).
Η Κίνα γίνεται ο παγκόσμιος leader στη διεθνή αγορά τέχνης καταλαμβάνοντας το 39%, και ρίχνοντας στη δεύτερη θέση τις ΗΠΑ με ποσοστό 27% και στην τρίτη θέση το Ηνωμένο Βασίλειο με ποσοστό 15%.
Αξίζει να θυμηθούμε εδώ τα πρώτα βήματα του Κόκκινου Δράκου στην art market, όταν μόλις το 2005 ήταν η πρώτη φορά που η Κίνα συμμετείχε στη Μπιενάλε Βενετίας.
Ενα χρόνο μετά, ο Peter Buffet, γιος του γκουρού των αγορών Warren Buffet ίδρύει ξεκινά τα σχέδια για το «NoVo Foundation» και δίνει έμφαση στη σύγχρονη κινεζική τέχνη.
Το 2007, οι art dealers αρχίζουν να μιλούν για μια ανερχόμενη δύναμη, και η κινεζική κυβέρνηση δίνει μεγάλη προσοχή στην συγκεκριμένη αγορά, που τότε, κατείχε μόλις το 9% των παγκόσμιων πωλήσεων!
Ενα από τα ισχυρότερα art funds στον κόσμο με έδρα το Λονδίνο (Fine Art Fund) προχωρά το 2008, σε τεράστιες επενδύσεις σε έργα κινεζικής τέχνης.
Η κίνηση αυτή συνέβη λίγο μετά την πώληση επτά έργων κινεζικής τέχνης, που είχαν πωληθεί μέσω του οίκου Sotheby’s καταγράφοντας συνολικά 7,2 εκατ. ευρώ, έναντι της αρχικής εκτίμησης των 2,25 εκατ. ευρώ!
Σήμερα, η Κίνα τραβά την προσοχή των αναλυτών και για έναν ακόμη λόγο: παρά το γεγονός ότι το 2020 υπήρξαν περισσότερα απούλητα έργα σε σχέση με το 2019 ο ετήσιος τζίρος από τις συναλλαγές έργων και αντικειμένων τέχνης έφτασε τα 4,16 δισεκατομμύρια δολάρια, χάρη στις ελκυστικές τιμές εκτίμησης που εκτόξευσαν τη ζήτηση.