THEPOWERGAME
«Η μετατροπή της ναυτιλιακής βιομηχανίας σε έναν τομέα χωρίς εκπομπές άνθρακα αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση που πρέπει να ξεπεράσουμε, προκειμένου η ναυτιλία να γίνει πιο βιώσιμη και αποδοτική, τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς», ανέφερε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Προστασίας, Χρήστος Στυλιανίδης, κατά τη διάρκεια του συνεδρίου με τίτλο «8th Slide2Open Shipping Finance 2025», που έλαβε χώρα στις 22 Ιανουαρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
Σε σχέση με τις προκλήσεις που βρίσκεται αντιμέτωπος ο κλάδος της ναυτιλίας ανέφερε πως η αδειοδότηση, η ψηφιοποίηση, η προωθητική υποστήριξη του ανθρώπινου δυναμικού, καθώς και το νέο πολιτικό τοπίο, αλλά και οι τεράστιες γεωπολιτικές εξελίξεις, είναι πολύ κρίσιμα ζητήματα. Για την εξασφάλιση ενός σταθερού, δικαστικού πλαισίου και ενός παγκόσμιου ισότιμου πεδίου ανταγωνισμού για τη βιομηχανία, ζωτικής σημασίας είναι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής.
Η Ελλάδα υποστηρίζει την υιοθέτηση και εφαρμογή παγκόσμιων ενιαίων κανόνων μέσω του IMO (international maritime organization), καθώς η στρατηγική του IMO 2023 για την ανίχνευση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία παρέχει μια σταθερή πορεία, η οποία πρέπει να αναπτυχθεί περαιτέρω για να επιτευχθεί η απεξάρτηση της ναυτιλίας από τον άνθρακα.
Αναφορικά με τις πρωτοβουλίες τόνισε πως το 2025 θα είναι κρίσιμο έτος για την υλοποίηση της στρατηγικής του IMO για τα νοητικά μέτρα. «Πρέπει να αδράξουμε αυτή την ευκαιρία και να συνεργαστούμε στο πλαίσιο του ΙΜΟ με εποικοδομητική νοοτροπία, ευελιξία και φυσικά πνεύμα συμβιβασμού», επισήμανε χαρακτηριστικά. Η Ελλάδα, μαζί με σχεδόν 50 κράτη μέλη του ΙΜΟ και το ICS (Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο) προτείνουν έναν μηχανισμό τιμολόγησης των αερίων του θερμοκηπίου ως κατάλληλο τρόπο για την ουδετερότητα του άνθρακα στην ναυτιλία. Συγκεκριμένα, θεωρούν πως ένας παγκόσμιος φόρος για τα αέρια του θερμοκηπίου θα ήταν ένα αποτελεσμστικό και δίκαιο μέτρο το οποίο αξίζει ευρεία υποστήριξη.
Ακόμη αναφέρθηκε στις χρηματοδοτήσεις και τις κατάλληλες επενδύσεις που απαιτούνται, τόσο από τον ιδιωτικό όσο και τον δημόσιο τομέα, ώστε να διαμορφωθεί αποτελεσματικά το παγκόσμιο ναυτιλιακό τοπίο για τα επόμενα χρόνια. Ταυτόχρονα, τα κεφάλαια που δημιουργούνται από τα μέτρα της παγκόσμιας αγοράς πρέπει να χρησιμοποιηθούν με σύνεση και ισοτιμία, για να δημιουργήσουν τις απαραίτητες υποδομές για την πράσινη μετάβαση και να υποστηρίξουν την ίδια τη βιομηχανία.
Παράλληλα, για μια επιτυχημένη ενεργειακή μετάβαση στη ναυτιλία, πρέπει να εξασφαλιστεί η παγκόσμια διαθεσιμότητα ασφαλών, προσιτών, χαμηλών και μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στα καύσιμα. «Είναι επομένως υψίστης σημασίας να περάσουμε σταδιακά από το σημερινό αβέβαιο περιβάλλον σε ένα πιο προβλέψιμο περιβάλλον», καθώς με αυτόν τον τρόπο θα καθοδηγήσουμε τις μελλοντικές επενδύσεις και θα διασφαλίσουμε ότι θα αποδώσουν. «Όλοι οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να συνεργαστούν για να βρουν τους καλύτερους δυνατούς τρόπους για τον πιο ριζικό μετασχηματισμό του ναυτιλιακού τομέα και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο υποστηρίξαμε σθεναρά τις πρωτοβουλίες που προτείνουν τους θαλάσσιους κόμβους καθαρής ενέργειας».
Διαβάστε επίσης
Ξενοδοχεία: Ο Αναπτυξιακός Νόμος πυροδοτεί επενδυτική έκρηξη
PwC & Microsoft ενώνουν δυνάμεις για να κάνουν τη Θεσσαλία tech hub
Ξεκινά ο διαγωνισμός που θα βάλει τη Chevron στις έρευνες υδρογονανθράκων