THEPOWERGAME
Προχωρούν οι μετροπόντικες της ΑΒΑΞ
Τα ευχάριστα νέα έρχονται για την ΑΒΑΞ και από το πεδίο της προόδου των έργων. Μαθαίνουμε ότι χθες ένας από τους δύο Μετροπόντικες, η «Αθηνά», που ξεκίνησε από την Κατεχάκη και έχει ως αποστολή να κατασκευάσει τη σήραγγα 5 χλμ. μέχρι τον Ευαγγελισμό, «έπιασε» το ορόσημο των 2,5 χιλιομέτρων, έχει διανύσει δηλαδή το 50% της διαδρομής! Αν θέλουμε να το τοποθετήσουμε πάνω στον χάρτη, το υψηλής τεχνολογίας TBM της ΑΒΑΞ έχει ήδη περάσει κάτω από τον σταθμό «Γουδή», έχει αφήσει πίσω του και τον σταθμό «Ζωγράφου» και σε λίγες ημέρες θα φτάσει στον τρίτο κατά σειρά σταθμό, που είναι ο σταθμός «Ιλίσια». Τρεις περιοχές με τεράστιο κυκλοφοριακό πρόβλημα, που αναμένουν πώς και πώς τη Γραμμή 4. Η κατασκευαστική πρόοδος δείχνει τις μεγάλες δυνατότητες του Ομίλου σε απαιτητικά έργα, καθώς και ότι εντός του 2026 η σήραγγα της Γραμμής 4 μήκους 12,5 χλμ. θα είναι πραγματικότητα!
Επέκταση Καλαμαριάς του Μετρό Θεσσαλονίκης
Διαβεβαίωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ότι μέχρι το τέλος Νοεμβρίου 2025 θα τεθεί σε λειτουργία και η Επέκταση Καλαμαριάς του Μετρό Θεσσαλονίκης, έναν χρόνο μετά την έναρξη λειτουργίας της βασικής γραμμής. Ωστόσο, μέχρι τότε, όπως άλλωστε έχει επισημανθεί από την ηγεσία του ΥΠΟΜΕ, θα πρέπει να έχουν ρυθμιστεί και όλα τα ζητήματα που αφορούν τη διάνοιξη της οδού Πόντου σε όλο το μήκος της και τη δημιουργία συγκοινωνιακού hub στην περιοχή του τερματικού σταθμού στη Μίκρα. Δεν νοείται λειτουργία σταθμού Μετρό, και μάλιστα τερματικού, εάν σε αυτό δεν υπάρχει πρόσβαση από διαμορφωμένο οδικό δίκτυο, αν δεν υπάρχει oργανωμένος τερματικός για τα λεωφορεία που θα συνδέουν το Μετρό με περιοχές της ευρύτερης Θεσσαλονίκης, αν δεν υπάρχει πάρκινγκ ΙΧ οχημάτων. Έχοντας πλέον και την εμπειρία από τη λειτουργία της βασικής γραμμής και τις παιδικές ασθένειες που έχουν εμφανιστεί, θα πρέπει να αποφευχθούν προβλήματα που δυσκολεύουν τους χρήστες του ΜΜΜ και δυσφημούν ένα μεγάλο έργο.
Κονδύλι 10 εκατ. ευρώ για τη μαρίνα της Πάτρας
Εγκρίθηκε η χρηματοδότηση για τη δημιουργία της μαρίνας σκαφών στο λιμάνι της Πάτρας. Η αρμόδια υπουργός, Όλγα Κεφαλογιάννη, ενέκρινε πίστωση 10 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία της μαρίνας σκαφών στο λιμάνι τις Πάτρας. Η μαρίνα θα γίνει στο δυτικό άκρο του λιμένα της πόλης, το οποίο σήμερα είναι εντελώς αναξιοποίητο. Στόχος είναι η μαρίνα να αποτελέσει ένα stop over των σκαφάτων που πλέουν από Αδριατική και Ιόνιο Πέλαγος προς Σαρωνικό και Αιγαίο μέσω του Ισθμού και αντίστροφα. Τώρα αναμένεται η διαγωνιστική διαδικασία από το ΤΑΙΠΕΔ -νυν Υπερταμείο-, προκειμένου να βρεθεί ο ανάδοχος που θα αναπτύξει η μαρίνα και τις εγκαταστάσεις της. Είναι άγνωστο, ωστόσο, αν θα παραχωρηθεί η εκμετάλλευσή της σε ιδιώτη ή όχι. Σημειώνεται ότι ήδη το ΤΑΙΠΕΔ τρέχει διαγωνισμό για την υπο-παραχώρηση ενός τερματικού σταθμού κρουαζιέρας στο λιμάνι της Πάτρας.
Μπλόκο στο Τέλος Βιωσιμότητας του Δήμου Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης
Τέλος στα σχέδια του Δήμου Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης να επιβάλει τέλος βιώσιμης ανάπτυξης σε σπίτια και ξενοδοχεία έβαλε με απόφασή της η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής. Η απόφαση ακυρώνει το ειδικό τέλος, το οποίο το δημοτικό συμβούλιο σχεδίαζε να εφαρμόσει με σκοπό τη χρηματοδότηση έργων βιώσιμης ανάπτυξης. Να σημειωθεί ότι η Ένωση Ξενοδόχων Αττικής είχε δηλώσει ότι επρόκειτο να καταθέσει προσφυγή εναντίον της απόφασης του Δήμου.
Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση έκρινε ότι η απόφαση του δήμου παραβίαζε νομικές διατάξεις, καθώς το τέλος δεν πληρούσε βασικά κριτήρια. Συγκεκριμένα:
- Υπερβολική κλιμάκωση χρεώσεων: Ο συντελεστής για ξενοδοχεία (12,6 ευρώ/τ.μ.) ξεπερνούσε κατά πολύ το επιτρεπτό όριο, αφού ήταν πάνω από 20 φορές μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο για κατοικίες (0,45 ευρώ/τ.μ.).
- Ασαφής κύκλος ωφελούμενων: Το τέλος δεν προσδιόριζε επακριβώς ποιοι θα επωφελούνταν από τα έργα που θα χρηματοδοτούνταν. Σύμφωνα με τη νομοθεσία, τα ανταποδοτικά τέλη πρέπει να αποδίδουν συγκεκριμένη ωφέλεια στους υπόχρεους.
- Έλλειψη επαρκούς αιτιολόγησης: Δεν υπήρχαν σαφή στοιχεία για τα έργα που θα πραγματοποιούνταν και τον προϋπολογισμό τους, με αποτέλεσμα να μη διασφαλίζεται η δικαιοσύνη στην επιβάρυνση των πολιτών.
- Παραβίαση αρχής ανταποδοτικότητας: Η εφαρμογή του τέλους σε όλους τους ιδιοκτήτες ακινήτων, ανεξαρτήτως του οφέλους που θα αποκόμιζαν, κρίθηκε μη νόμιμη.
Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση αποφάσισε την ακύρωση της σχετικής απόφασης του δημοτικού συμβουλίου, ζητώντας από τον δήμο να συμμορφωθεί άμεσα. Ο Δήμος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης έχει τη δυνατότητα να ασκήσει προσφυγή εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας.
Ο μαγικός κόσμος των αποδόσεων για τα εταιρικά ομόλογα
Τα εταιρικά ομόλογα έχουν το κοινό τους, ένα μεγάλο ομολογουμένως κοινό, που γνωρίζει ή θέλει να πιστεύει ότι… γνωρίζει και σπεύδει να επενδύσει σε ομόλογα που εκδίδουν εταιρείες, βιομηχανίες, τράπεζες. Εδώ ανοίγει «ο μαγικός κόσμος των αποδόσεων», που κυρίως απευθύνεται σε όσους συνειδητοποιούν το ρίσκο που πάνε να αναλάβουν. Το ρίσκο είναι στην ουσία μόνο αν πτωχεύσει ο εκδότης. Είτε αυτός είναι εταιρεία, είτε κράτος (όπως συνέβη κάποια στιγμή με κάτι σούπερ ελκυστικά από πλευράς απόδοσης κρατικά ομόλογα -μόνο που το κράτος ήταν η Βραζιλία… που χρεοκόπησε).
Μετά το «μάθημα», για να θυμίσουμε και τα «παθήματα», επιστρέφουμε με άλλη διάθεση στα πραγματικά πολύ ελκυστικά εταιρικά ομόλογα, που αποτελούν ευκαιρία να γράψει ένας επενδυτής υπεραξίες στο χαρτοφυλάκιό του. Μία λοιπόν ενδιαφέρουσα επιλογή θα ήταν, για παράδειγμα, το ομόλογο που εκδίδει η γαλλική Societe Generale. Το ομόλογο, που εκδίδεται σε δολάρια (άρα απευθύνεται σε όσους έχουν καταθέσεις σε δολάριο, διαφορετικά θα πρέπει να αναλάβουν και το συναλλαγματικό ρίσκο) και θα αντιστοιχεί σε 1,25 δισ. δολάρια, υπόσχεται ενδεικτική απόδοση στη λήξη του 6,20%, σε ετησιοποιημένη πάντα βάση. Ενδεικτικά, ο επενδυτής αγοράζει στο 99,85 ομόλογο αξίας 100. Η ημερομηνία λήξης είναι 15 Ιουνίου 2033. Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για επενδυτικά προϊόντα, όχι απλής αποταμίευσης.
Με +31,5% οι τράπεζες εδώ και 12 μήνες, -30% τα small caps
Μπορεί η αγορά να σημειώνει κέρδη τον τελευταίο χρόνο σχεδόν 18,5%, ωστόσο πολλές μετοχές, τόσο από τα blue chips, όσο και από τις μικρότερες κεφαλαιοποιήσεις, υπολείπονται σε αποδόσεις. Το διάστημα μετά τον Μάιο του 2024, που σημειώθηκαν τα πρώτα υψηλά 14 ετών στις 1.502 μονάδες, ανακόπηκε η θετική πορεία, παρατηρούν οι χρηματιστές. Η τρέχουσα περίοδος έχει ξεκινήσει με μεγάλες προσδοκίες, ενώ κάποια δείγματα γραφής έχουν αρχίσει να δείχνουν μετοχές, όπως Metlen, ΔΕΗ, Aegean, ΟΠΑΠ. Τη μερίδα του λέοντος στις αποδόσεις εξακολουθούν να έχουν οι τράπεζες, με κέρδη που προσεγγίζουν το 31,5%.
Τα διυλιστήρια δεν έχουν ακολουθήσει, με την HelleniQ Energy, ίσως και λόγω των έκτακτων εισφορών, αλλά και της υποχώρησης των περιθωρίων, να έχει άνοδο λίγο πάνω από 3%, ενώ στο ίδιο διάστημα η Motor Oil έχει απώλειες σχεδόν 10%.
Η Aegean, παρά το διήμερο ράλι, έχει ακόμα μικρές απώλειες της τάξης του 3%, αν και οι αναλυτές περιμένουν για το 2024 καθαρά κέρδη 128 εκατ. ευρώ και 142 εκατ. ευρώ για το 2025, που δίνουν μονοψήφιο p/e, ενώ αναμένεται και μέρισμα 0,75 ευρώ για φέτος και 0,77 ευρώ για το 2025, σύμφωνα με την πρόβλεψη της Eurobank Equities.
Σε απόδοση υστερεί και η Autohellas, παρά την καλή πορεία του τουρισμού και τις καλές προοπτικές, με τη μετοχή να υποχωρεί 12%.
Η ΕΧΑΕ, αν και αναλυτές περιμένουν αύξηση των συναλλαγών και αναβάθμιση της αγοράς, η μετοχή χάνει 11%.
Η ΕΥΔΑΠ χάνει 2%, αλλά η αγορά περιμένει να ξεκαθαριστεί το θέμα με τις αυξήσεις των τιμολογίων. Ο Φουρλής έχει αυξήσει όγκους και είναι στα ίδια επίπεδα με αυτά που ήταν πριν από έναν χρόνο, αλλά οι αναλυτές έχουν ενστάσεις ως προς τα επενδυτικά σχέδια και τα αποτελέσματα που θα φέρει κυρίως ο κλάδος των αθλητικών ειδών.
Η Jumbo επίσης έχει άνοδο μόλις 2%, όπου με τις εκτιμήσεις για τα κέρδη του 2025 παίζει με P/E 10 φορές περίπου. Ο ΟΠΑΠ, που θα συνεχίσει να δίνει υψηλά μερίσματα, εμφανίζει άνοδο μόλις 4%.
Ως προς τις μικρότερες κεφαλαιοποιήσεις, οι εταιρείες που έχουν μείνει πίσω: η Medicon χάνει 30%, η Έλαστρον 20% όσο και η Space Hellas, η ΕΚΤΕΡ 15% όσο και η Ευρώπη, η Μοτοδυναμική 13%, η Πετρόπουλος 11%, η Ελινόιλ 10%, η Ρεβόιλ 9%, η Intracom 4%, η Τεχνική Ολυμπιακή 5% όσο και η AustriaCard, και τα Πλαστικά Θράκης 1%.
Αμετάβλητη είναι η ΕΥΑΘ, λόγω της ανάκαμψης τις προηγούμενες εβδομάδες.
Ο e-ΕΦΚΑ θέλει να αξιοποιήσει το πρώην «Μέγαρο ΤΣΜΕΔΕ»
Ο e-ΕΦΚΑ συνεχίζει την προσπάθεια αξιοποίησης του πλούσιου χαρτοφυλακίου ακινήτων του, προχωρώντας στην προκήρυξη δημόσιου πλειοδοτικού διαγωνισμού με κλειστές προσφορές για την εκμίσθωση του πρώην «Μεγάρου ΤΣΜΕΔΕ». Το κτίριο βρίσκεται στην οδό Κολοκοτρώνη 4, δίπλα στην Παλιά Βουλή, στο κέντρο της Αθήνας, και είναι χαρακτηρισμένο ως διατηρητέο.
Το ακίνητο, που αποτελείται από υπόγειο, ισόγειο, ημιώροφο, πέντε ορόφους και δώμα, κατασκευάστηκε περίπου το 1938 και λειτουργούσε ως γραφεία του ΤΣΜΕΔΕ μέχρι το 2015. Το υπόγειο, το ισόγειο και ο ημιώροφός του έχουν ανακαινιστεί πλήρως, ενώ έχει πραγματοποιηθεί ενίσχυση του φέροντος οργανισμού από οπλισμένο σκυρόδεμα στα συγκεκριμένα επίπεδα. Σημειώνεται ότι το Τμήμα Συντάξεων Μηχανικών και Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (πρώην ΤΣΜΕΔΕ) λειτουργεί πλέον κανονικά στη νέα του έδρα, επί της οδού Αχαρνών 29.
Η εκμίσθωση του ακινήτου θα διαρκέσει 30 χρόνια, με δυνατότητα παράτασης για επιπλέον 10 έτη, κατόπιν συμφωνίας μεταξύ των δύο πλευρών. Ο ανάδοχος μισθωτής θα αναλάβει με δική του δαπάνη τις εργασίες κατασκευής και ανακαίνισης, με ελάχιστο κόστος 4,5 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ). Σύμφωνα με την προκήρυξη, το ακίνητο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για οποιαδήποτε νόμιμη χρήση, όπως ξενοδοχείο, εκπαιδευτήρια και άλλες επαγγελματικές δραστηριότητες, ενώ το ελάχιστο μηνιαίο μίσθωμα έχει οριστεί στις 45.000 ευρώ.
Η πρωτοβουλία αυτή εντάσσεται στο ευρύτερο σχέδιο αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του e-ΕΦΚΑ, το οποίο αναμένεται να ξεκινήσει με τα πρώτα 54 σημαντικά ακίνητα. Υπό τη διοίκηση της Κατερίνας Τζωάννου, η νεοσύστατη εταιρεία ακινήτων του e-ΕΦΚΑ έχει ως στόχο τη διαχείριση και αξιοποίηση των συνολικά 515 ιδιόκτητων ακινήτων, με εκτιμώμενη αντικειμενική αξία 1,5 δισ. ευρώ. Η στρατηγική αυτή φιλοδοξεί να ενισχύσει την κερδοφορία του φορέα, αναδεικνύοντας τη δυναμική της δημόσιας περιουσίας.
Παράταση στο έργο αναβάθμισης του gov.gr wallet
Για την Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου μετατέθηκε η υποβολή προσφορών για το έργο της επέκτασης των Ψηφιακών Υπηρεσιών και Εγγράφων του Gov.gr Wallet και των υπηρεσιών αυθεντικοποίησης. Η αναθέτουσα αρχή Κοινωνία της Πληροφορίας έδωσε παράταση 10 ημερών, καθώς η αρχική ημερομηνία υποβολής ήταν στις 27 Ιανουαρίου 2025. Το έργο, αρχικού προϋπολογισμού 19,2 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ), περιλαμβάνει προαιρέσεις που μπορεί να αυξήσουν το αντικείμενό του έως 50%, ενώ επιπλέον ο Κύριος του Έργου μπορεί να αποφασίσει την άσκηση δικαιώματος προαίρεσης αύξησης του χρόνου συντήρησης του έργου για δύο χρόνια με αντίτιμο 3,84 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ). Έτσι, με το σύνολο των προαιρέσεων, το έργο αυτό μπορεί να ανέλθει σε 32,4 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ ή στα 40,5 εκατ. ευρώ με τον ΦΠΑ.
Στα ράφια της Aldi η Κρι Κρι με παγωτό high protein
Στα ράφια της αλυσίδας Aldi στο Ηνωμένο Βασίλειο τοποθετήθηκαν εδώ και λίγες ημέρες τα παγωτά Κρι Κρι High Protein της σειράς super spoon, με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Κρι Κρι με τα καινοτόμα παγωτά που έχει αναπτύξει άνοιξε την αγορά της Ιταλίας, της Κορέας και της Γερμανίας και πέρυσι τοποθετήθηκε στη Νορβηγία, στο Τέξας των ΗΠΑ, ενώ επεκτείνεται και σε Σιγκαπούρη, Ταϊβάν κ.λπ. Εν τω μεταξύ, η εταιρεία προωθεί καινοτομίες και στο γιαούρτι, με τη σειρά High Protein Greek Yogurt με 20%-30% περισσότερη φυτική πρωτεΐνη, και έχει τοποθετηθεί κατ’ αρχάς στην Ιρλανδία και σταδιακά σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές, με έμφαση στο Ηνωμένο Βασίλειο, που είναι και η μεγαλύτερη αγορά της Κρι Κρι στο γιαούρτι.
Διαβάστε επίσης
Η αστρολογία γνωρίζει άνθηση, χάρη στην τεχνολογία και τους νεότερους θαυμαστές της
Τι είναι ο “Ασημένιος Τουρισμός” και πώς μπορεί να επωφεληθεί η Ελλάδα
Αποθήκευση CO2: Το χρηματοδοτικό κενό “αγκάθι” για τις επενδύσεις