THEPOWERGAME
Συνεχείς είναι οι συσκέψεις της κυβέρνησης με στόχο να αποτραπούν οι αυξήσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από τον προσεχή Μάιο, που μπορεί να φτάσουν και το 15% ή και το 20%, εξαιτίας της κοινοτικής νομοθεσίας για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και τα περισσότερο «πράσινα» καύσιμα. Οι διοικήσεις των ακτοπλοϊκών εταιρειών έχουν τις τελευταίες εβδομάδες πραγματοποιήσει συναντήσεις με αρκετά υπουργεία προκειμένου να βρεθεί φόρμουλα συγκράτησης των αυξήσεων. Χθες πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου μια ακόμα σύσκεψη στην οποία παρουσιάστηκαν συγκεκριμένοι αριθμοί και σενάρια χωρίς να ληφθούν οριστικές αποφάσεις. Μέσα στην εβδομάδα που έρχεται αναμένονται συναντήσεις κυβερνητικών στελεχών με εκπροσώπους των ακτοπλοϊκών εταιρειών ώστε να οριστικοποιηθεί το πακέτο μέτρων.
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης, που συμμετείχε στη χθεσινή σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου, υποστήριξε πριν από λίγες ημέρες, κατά την ομιλία του σε εκδήλωση του συνδέσμου των ακτοπλοϊκών (ΣΕΕΝ), πως έχει ήδη ξεκινήσει ένα γύρο συναντήσεων με κοινοτικούς αξιωματούχους. Στόχος είναι να αναζητηθούν πρόσθετοι πόροι και ρυθμίσεις ώστε να στηριχθεί ο κλάδος κατά την πράσινη μετάβαση. Στην ίδια εκδήλωση ο γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ Νίκος Βέττας είχε παρουσιάσει ένα εξαιρετικά δυσάρεστο σενάριο για τις επιπτώσεις που θα έχει η δέσμη μέτρων Fit-for-55 στο λειτουργικό κόστος των εταιρειών μέχρι το 2031. Με βάση τις τρέχουσες τιμές των δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων το λειτουργικό κόστος των ακτοπλοϊκών θα αυξηθεί κατά 320 εκατ. ευρώ μέχρι το 2031, ποσό που θα εκτοξευθεί στα 708 εκατ. αν η τιμή των δικαιωμάτων φτάσει τα 250 ευρώ ανά τόνο. Κατά το ΙΟΒΕ, με βάση το …αισιόδοξο σενάριο αυτό θα οδηγήσει σε 1,9 εκατομμύρια λιγότερους επιβάτες το χρόνο, χαμηλότερα έσοδα για τα νησιά και απώλεια περίπου 16.000 θέσεων εργασίας (λόγω των επιπτώσεων στον τουρισμό).
Στην κυβέρνηση εξετάζουν να χρησιμοποιήσουν τα έσοδα από τις εκπομπές δικαιωμάτων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (μέσω του συστήματος ETS), ώστε να περιοριστούν οι αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Στο τραπέζι έχει πέσει και η αύξηση της διάρκειας των συμβάσεων για την εξυπηρέτηση των άγονων γραμμών στα νησιά, αρχικά σε 12 χρόνια, εξέλιξη που επιτρέπει στις εταιρείες να έχουν βελτιωμένη εικόνα των εσόδων τους για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Μεγάλο ζήτημα για τον κλάδο, και ο κυριότερος λόγος για την επικείμενη αύξηση τιμών στα εισιτήρια, είναι το κόστος των νέων ναυτιλιακών καυσίμων με βάση τους κοινοτικούς κανονισμούς. Οι διοικήσεις των εταιρειών επικαλούνται και τις αυξήσεις στο μισθολογικό κόστος κατά 5% με βάση τη νέα συλλογική σύμβαση με τα σωματεία των ναυτεργατών, αλλά και την αύξηση στα λειτουργικά κόστη των πλοίων. Μια από τις προτάσεις που εξετάζονται είναι η επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών ή κάποιο αντίστοιχο μέτρο.
Το σενάριο του 15% για τις αυξήσεις μπορεί να αποδειχθεί αισιόδοξο αν υπάρξει ενίσχυση των διεθνών τιμών του πετρελαίου ή ενισχυθεί η συναλλαγματική ισοτιμία του δολαρίου υποστηρίζουν στελέχη της ακτοπλοΐας. Οι αυξήσεις συνδέονται με την άνοδο των δικαιωμάτων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (για τις γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής), αλλά και με την έναρξη εφαρμογής του κανονισμού SECA (Sulfur Emissions Control Area) στην Μεσόγειο και του κανονισμού Fuel EU, που προβλέπει τη χρήση πιο πράσινων καυσίμων π.χ. με αυξημένη προσθήκη βιοκαύσιμων ώστε να περιοριστούν οι εκπομπές CO2.
Σημειώστε πως η αναταραχή με τα εισιτήρια και τις τυχόν αρνητικές επιπτώσεις στην κίνηση επιβατών και οχημάτων δεν εξυπηρετεί ούτε τους ισχυρούς του κλάδου της ακτοπλοΐας αφού η Τράπεζα Πειραιώς που ελέγχει το μεγαλύτερο «παίκτη», την Attica Group, σχεδιάζει κατά πληροφορίες τη διάθεση μετοχών (placement) μέσα στη φετινή χρονιά.
Διαβάστε επίσης
Με τα όπλα παρά πόδα για είσοδο στην αμυντική τεχνολογία οι ελληνικές εταιρείες
Πώς η πράσινη επανάσταση ξεκινά από τις γειτονιές